Sări la conţinut

Azi, Puric

februarie 12, 2009

Azi il serbam pe Dan Puric, acest frumos nebun pentru Hristos cu care avem sansa sa fim contemporani.

puric-bun

Va pun in fata, cu aceasta ocazie, un interviu recent luat de Cristina Spiridon si publicat in Ziua despre noua lui carte, Omul frumos. (comanda on-line)

Are un succes exceptional, publicul sta si-n picioare pentru a-l vedea in “Toujours l’amour”, “Vis”, “Don Quijote”. S-a gandit si la actorii tineri si a infiintat, in 1999, Compania de Teatru Passe Partout DP, care s-a impus pe scena romaneasca. Scrie cu umor si durere in suflet despre patimile poporului roman. Dan Puric sustine, maine, la Ateneul Roman si joi, la Rapsodia, conferinta “Despre omul frumos”, prilej cu care isi va lansa si cartea cu acelasi titlu. Evenimentul face parte dintr-un ciclu de intalniri ce vor avea ca teme: “despre corp”, “despre umor”, “despre dragoste”. Banii stransi din vanzarea biletelor vor fi investiti “in vila lui Dan Puric de la Aiud, care se va numi Memorial”.

Cine este “omul frumos”?

Poate ca acesti oameni frumosi suntem noi si am uitat. Suntem reeducati astfel incat sa ne blestemam conditia de romani, sa purtam cu umilinta aceasta haina pe care Dumnezeu a dat-o fiecarui neam prin care este un popor aparte. Omul frumos se afla printre noi, el doar trebuie sesizat, recunoscut. Numai ca nu mai avem aceasta capacitate de a recunoaste frumosul din noi. Intalnirea este o marturisire despre felul cum poti sa fii surprins intr-un imperiu al uratului de ghiocelul frumosului.

Cum va explicati succesul cartii “Cine suntem”, care s-a vandut in peste 85.000 de exemplare?

In primul rand, si pentru mine a fost o surpriza; una placuta, mai ales ca precedentele in literatura de acest tip erau descurajante. Ma refer aici la marea memorialistica romaneasca, la carti de mare valoare care, pe nedrept, nu au atins un tiraj foarte mare. Pe de alta parte, carti “de doi lei” au cunoscut o evolutie buna. Mi-am dat seama ca piata era falsa si intr-un fel am fost surprins de succesul cartii mele. Inseamna ca s-a intamplat ceva cu poporul asta. Cred ca aderenta aceasta mare se explica din necesitatea de a afla cine suntem intr-o perioada in care confuzia se cultiva. Cartea mea este un exercitiu de certitudine si de memorie catre identitatea noastra.

Considerati ca romanii mai sunt interesati de tema “specificului national”?

In perioada interbelica se vorbea aproape obsesiv despre deplinatatea de a fi roman. Aceasta deplinatate este ca o statuie clasica distrusa in mod barbar de “vitejii” contemporani incalecati pe caii iuti ai lipsei de constiinta. Identitatea unui neam este ceva firesc, ea se respira, este ca taina care ne traieste pe noi. Este bine sa te lasi cumva asumat de identitatea de a fi roman, polonez, ungur, american etc., diferenta este sansa dialogului si a imbogatirii reciproce, nu baraca in care suntem toti pusi sa “dormim”.

Este posibila o “schimbare la fata” a Romaniei in urmatorii ani?

Dar de ce sa se schimbe numai la fata? Sa se schimbe intru fiinta, adica total! Noi avem nevoie de icoana neamului in fata lui Dumnezeu, trebuie sa ne facem treaba. Imaginea este un act de perversitate. De exemplu, au pus panselute atunci cand a fost summitul. Noroc cu tiganii care le-au smuls noaptea. A fost un simptom de o autenticitate extraordinara. A doua zi au pus un copacel, un militian, de unde rezulta ca orice act de impostura este pedepsit de Dumnezeu.

V-ati gandit sa va implicati in proiecte politice?

Nu am ambitii politice. Nu cu varful trebuie sa stam de vorba, caci varful este corupt si terminat. Baza trebuie reparata in Romania, iar baza este poporul. Eu vreau sa fiu ceea ce sunt: bugetar la Teatrul National.

De ce ati infiintat Compania de Teatru Passe Partout DP, bazata in special pe pantomima si teatru vizual?

Eu am vrut sa salvez niste tineri si sa le creez un camp de manifestare si iata ca a dat rod. Faptul ca publicul vine aici este o rasplata imensa. Pantomima este un concept mult mai generos, este un canal de comunicare de la minte la minte, de la suflet la suflet. Nu inseamna ca teatrul clasic este perimat, el va ramane.

Ce proiecte artistice de viitor aveti?

In primul rand sa mai supravietuiesc intre hienele astea culturale din jurul meu care vor sa faca ordine. Acesti oameni fac gazeta de perete cum era odata in Romania, cu asa da, asa nu. M-au trecut la asa nu. Daca ma lasa sa traiesc, imi fac arta in continuare.

via Cidade de Deus

Comunicat de presa:

10Pentru prima conferinta a Domnului Dan Puric – „Omul Frumos” din 10 februarie 2009, orele 19:30, de la Ateneul Roman , biletele au fost epuizate.

Pentru celelalte conferinte din anul 2009 de la Ateneul Roman care se vor desfasura in zilele de:

  • 8 aprilie – „Despre Corp”,
  • 14 octombrie – „Despre Umor”
  • 15 decembrie – „Despre Iubire”

se vor pune in vanzare bilete la Ateneul Roman (tel. 021/315.68.75), Sala Rapsodia (tel. 021/315.89.80) si online pe Eventim.ro

La initiativa Domnului Dan Puric, fondurile stranse la conferintele din anul 2009, vor fi donate pentru realizarea Memorialului “Calvarul Aiudului” de pe Rapa Robilor – Aiud, Jud. Alba.

via Claudiu Tarziu

31 comentarii leave one →
  1. Ina permalink
    februarie 12, 2009 6:37 pm

    Drag mi-e, drag ne este

    L-am intalnit odata pe acest Om frumos. Inainte de a sti de actorul Dan Puric, auzisem de crestinul Dan Puric. Rusine mie, ca stiu atat de putin de arta/cultura tarii mele. Traind insa in afara tarii, am incercat sa ma axez numai pe credinta din tara mea si sa le las pe cele ale artei si culturei deoparte, pana sa vina cineva si sa-mi spuna ca asta este curat si nu mai trebuie verificat, nu are substraturi urate.

    Ce cadou frumos ne-a daruit Domnul noua romanilor, noua crestinilor, noua iubitorilor de arta si cultura curata, printr-un singur om. Si datorita lui, cine stie cati alti oameni curati o sa mai cunoastem.

    Intr-o zi ascultandu-l pe maestrul Dan Puric impreuna cu cativa tineri, am oprit inregistrarea de nu stiu cate ori caci limbajul maestrului ne impune respect pentru cunoastere BUNA. Asa am ajuns sa strangem expresii frumoase, nume importante din istorie, literatura, arta etc, umor, mult umor .

    La multi ani maestre!

  2. februarie 12, 2009 8:23 pm

    La mulţi ani, Maestre. Să aveţi sănătate, bucurii şi împlinirile pe care vi le doriţi şi să ne bucuraţi în continuare cu lumina sufletului dumneavoastră.

  3. Ana permalink
    februarie 13, 2009 1:35 am

    D-lui Dan Puric,

    ANI MULTI!
    Ani multi, alaturi de famile si neamul ramanesc.
    Ani multi, si luminosi ca lumina lui Hristos.
    Ani multi, linistiti si fericiti.
    Ani multi, cu impliniri sufletesti si duhovnicesti.

  4. blogideologic permalink
    februarie 13, 2009 9:13 am

    La mulţi ani, Domnule Dan Puric!
    Cu sinceritate,
    Titus Filipas

  5. Mihai Daniel permalink
    februarie 13, 2009 11:02 am

    INTRUCAT SUNT PREA MIC CA SA spun lucruri cu adevarat valoroase shi…convingatoare, ma voi limita doar la faptul de a reaminti un singur aspect.
    Se stie de altfel ca personalitatea cu adevarat charismatica shi plina de verva, de acea pozitivitate a maestrului Dan Puric. Insa, ceea ce intregeste foarte bine este activitatae sustzinuta a domniei sale ce niciodata nu se lasa asteptata ci, mai mult decat mi-a fost sa -mi imaginez, NICIODATA nu indispune sau plictiseste!
    Dimpotriva are acel dar de a „trezi” orice fel de constiinta, deoarece acest om cu ADEVARAT vorbeste o limba ce se adreseaza spiritului, sufletului fiecaruia, intr-un mod deosebit!
    Chit ca este tarziu,permitetzi-mi si mie sa va adresez maestre, de la un tanar ca mine, un sincer ” La Multzi shi Fericitzi Ani!”
    Daniel Mihai

  6. februarie 15, 2009 10:21 am

    l-am vazut aseara la tv la realitatea.
    Sincer, SINSTRU.
    De o aroganta rara.
    spunea niste platitudini cat casa, genul care castiga pt ca striga mai tare,
    un taranoi in sensul prost al cuvantului.
    cu parere de rau…..

  7. viatalatara permalink
    februarie 15, 2009 4:28 pm

    dincolo de emisiunea de aseara (pe care eu una n-am vazut-o), tu ai fost la vreunul din spectacolele lui? nu la toate, dar macar la unul…?

  8. februarie 15, 2009 4:48 pm

    nu am fost, si aveam in plan.
    dupa ce l-am vazut mi-a trecut tot cheful.
    chiar imi pare rau, ca am vazut ce mult il apreciezi, insa cand si-a dat mitocania pe fata eu una nu mai pot sa-l creditez ca artist, chiar daca stiu ca e o prejudecata 😦
    poate imi trece.

  9. februarie 15, 2009 4:50 pm

    ca sa intelegi de ce sunt asa, toti marii artisti pe care ii cunosc (i-am cunoscut) au fost poate rautaciosi sau diverse defecte in jurul acestei notiuni, insa mitocani sau laudarosi nu, nici unul….

    nu mai vorbim de Olah care era modestia si finetea intruchipata.

  10. Ina permalink
    februarie 15, 2009 4:51 pm

    Ma gandeam odata de ce totusi mai sunt unii care pot sa-l vada pe Dan Puric altfel decat este el cu adevarat pentru noi romanii. Cum poate fi vazut binele ca fiind rau, frumosul ca fiind urat, umorul ca fiind bascalie?

    Cred ca asta vine din interiorul nostru, din credinta si educatia noastra.

    DEGETICA, te compatimesc. In acelasi timp ma doare atacul tau. Observ ca folosesti cuvinte dure, „sinistru”, „taranoi de poarsta calitate”.

    Eu care iubesc taranii, care sunt fiica de taran, ma gandesc cum este un taranoi de buna calitate, daca ala de proasta calitate arata ca dragul nostru actor?

  11. viatalatara permalink
    februarie 15, 2009 5:27 pm

    degetico, eram sigura ca nu l-ai vazut in vreun spectacol. este genial. cu asta am spus totul. cat despre ce vorbeste si cum spune, asta e alta poveste. desi imi place si cand tace, si cand graieste.

    dar nu cred ca poti judeca un mare artist fara sa-i cunosti opera. ce-ar fi daca te-as judeca pe tine dupa cuvintele cu care il caracterizezi pe Puric? atat, si nimic mai mult, fara sa stiu nimic altceva despre tine. imagineaza-ti ca mi-ai face o impresie nu tocmai grozava. poate te-as caracteriza la fel cum l-ai caracterizat tu pe el 🙂 numai ca stiu, tu esti mult mai mult, si ca om, si ca artist. si atunci, nu e penibil sa te judec doar asa, cu sferturi de masura?

    mergi la un spectacol, cu tot cu prejudecati, si mai vorbim dupa. despre cele ce spune pe la tv, nu ma pronunt, ca nu l-am vazut. desi sunt convinsa ca nu e un personaj prea comod si, ca orice artist, nu sta bine la capitolul smerenie 🙂 dar hai sa mimam un pic ca tacem. pana ce-l vom cunoaste pe Puric.

  12. februarie 15, 2009 5:27 pm

    imi pare rau, dar nu este un atac, ci este o constatare.
    si eu sunt nepoata de tarani.
    Un mare pianist roman, Andrei Vieru, (e si un matematician si filozof) a spus o vorba de duh:
    e mai multa maimuta in om decat in maimuta.
    Mi se pare ca e mai mult „taranoi” in orasean decat in taran, asta am vrut sa spun.
    Pur si simplu modul de a vorbi a lui DP mi-a fopst profund antipatic, f f arogant, plin de sine. Ceeea ce spunea oricum era banal.

    M-am uitat la emisiune pt ca Anca il lauda atata si eram extrem de deschisa, chiar bucuroasa ca o sa-l aud.
    Si cand colo m-am dezumflat ca un balon.

    eu sunt romanca, dar NU, pe mine acest DP nu ma reprezinta.

  13. februarie 15, 2009 5:30 pm

    anca, orice adevarat artist e extrem de smerit. Trebuie sa ma crezi pe cuvant ca numa intre ei traoiesc si asa desoebim graul de neghina.. Pe mine orgoliul m-a frapat.

    poate ca pe scena se daruieste total, ca altfel nu-mi explic succesul. Au mai existat cazuri de artisti(orice domeniu) care mai bine se rezumau la arta 😀 😀

    din pacate, eu sunt si cuvintele mele despre Puric :))

  14. februarie 15, 2009 5:30 pm

    a, si eu nu l-am judecat ca artist! vreau sa fie clar lucrul acesta. Ci l-am judecat ca vorbitor la tv. Judecam mult spus. Am relatat impresia pe care mi-a facut-o.

  15. viatalatara permalink
    februarie 15, 2009 5:38 pm

    Pai eu nu am discutat pana acum despre Puric vorbitorul la tv 😀

    Cat despre smerenia artistilor, pe mine nu ma convingi. Smerenia este cea mai inalta treapta, apartine sfintilor. Eu nu am vazut artist smerit pana acum. Cu atat mai mult, nu pot judeca un om dupa criteriul asta, din moment ce ma uit la mine si vad cum imi creste osanza cand ma lauda cineva. Dar sa te laude nu unul, cu milioane de oameni? Sa joci numai cu casa inchisa? Sa vinzi carti in zeci de mii de exemplare?!

    Pot intelege pe aceia care nu-l iubesc pe Puric. Am vazut ca si Plesu a scris un articol extrem de ofuscat. Nu cred sa fie pe lume artisti, sau oameni simpli, care sa fie apreciati in unanimitate. Tu cunosti pe cineva?

    Nici macar Hristos nu a fost unanim apreciat. Si El a fost Dumnezeu. Ce sa mai spunem despre niste bieti oameni, plini de imperfectiuni?

  16. februarie 15, 2009 5:45 pm

    m-am gandit doar la sensul „mundan” al lui smerit, scuze.
    Cuvantul potrivit este modest. Da, adevaratii artisti sunt modesti. Smeriti …poate doar Bach la sfarsit de tot, Dumnezeu stie, nu noi.Insa muzicienii sunt alta specie ca actorii. Ei nu aduna stadioane. (pop rock nu-s muzicieni, sa fie clar. Desi eu cred ca Brel era in felul lui un mare artist modest :D)

    in concluzie, nu te uita la tv la Puric 😀 , mergi doar la teatru (mie mi s-a parut ca-l vad pe Miron Cozma, aoleeeeu :D:D )
    ce articol a scris Plesu?

    sincer, nu cred ca cineva ii crtitica spectacolele, din ce aud toata lumea il apreciaza ca artist.

  17. viatalatara permalink
    februarie 15, 2009 5:51 pm

    ah, da, Plesu tot ca vorbitor il critica. desi l-am auzit si eu de cateva ori la tv si mi-a placut. o fi avut ieri o zi proasta. ca noi toti, de altfel.

    dar, daca nu te duci la spectacol, sa stii ca tu iesi in pierdere. nu vreau sa spun mai mult, cred ca mi-ai citit deja cronicile. sunt rare momentele de bucurie pura ca aceea traita la spectacolele lui.

    si apoi, Puric e mim, adica alte specie decat actor. mimul e foarte aproape de muzician, cred. canta la propriul lui corp. trebuie sa-l „auzi”.

    de fapt, nu cred ca Puric are nevoie de reclama mea 😀

  18. viatalatara permalink
    februarie 15, 2009 5:57 pm

    stai ca mi-a picat o fisa: nu cumva a fost chemat sa vorbeasca de Valentine’s Day? probabil a fost omul mai nervos, pe drept cuvant. 😀

    ca si pe mine, de m-ar intreba cineva despre asta, nu cred ca as reusi sa imi pastrez calmul 🙂

  19. februarie 15, 2009 6:01 pm

    nu, a fost chemat sa vb despre cartea lui.

    eu cand vad un artist vorbind ma astept la finete. m-a frapat lipsa lui de finete. nervozitate n-am remarcat.(adica nu mai multa ca la politicieni:D )

    hai ca probabil ca-mi vor trece prejudecatile, ca eu sunt curioasa din fire.
    daca vrei, mergem impreuna:D

    unde Plesu? vreau sa citesc.

  20. Ina permalink
    februarie 15, 2009 6:23 pm

    Degetica spune:
    „eu sunt romanca, dar NU, pe mine acest DP nu ma reprezinta.”

    P Iustin Parvu scrie in introducerea la cartea lui Dan Puric „Cine suntem”:

    „Personalitatea si activitatea omului de cultura si a regizorului Dan Puric nu are nevoie de nici un fel de prezentare. Urmariti-l, cititi-l si-l veti intelege. Ce prezentare sa-i faci unui om care reuseste sa trezeasca constiinta unui tineret, sa anime un intreg tineret? Intrebati-i pe acesti tineri si nici nu vor gasi un raspuns. Este ceva firesc, este ceva ce sufletul tanarului de azi recunoaste in el – recunoaste ceea ce aceasta natiune, azi a pierdut, recunoaste adevarata lui valoare, adevaratul lui rost, adevarata lui identitate – aceea de roman crestin.”

    „Dan Puric te ajuta sa te cunosti pe tine insuti, mai bine decat credeai tu ca o poti face. El scoate la lumina acest adevar, prezentat prin filonul artistic, prin care stie sa prezinte teoria si viata crestina”

    Degetica, incerc sa-ti inteleg punctul de vedere, cu toate ca-mi este foarte greu, insa nu-ti inteleg limbajul. Una este sa nu-ti placa ceva, si alta este sa-i gasesti tot felul de epitete care sunt folosite de obicei in situatii extreme..gen mitocan.

  21. februarie 15, 2009 6:38 pm

    Ina, imi pare sincer rau ca te-am necajit, i-am zis Ancai pe mail ca trebuia sa ii scriu doar privat, eu sunt recunosc mai snoaba, adica eu cand vad un om la TV ma astept sa vb ca Paleologu,ma astept sa aiba finete, pt mine e f usor sa spun mitocan, repet, imi cer iertare ca te-am necajit cu opinia mea.

  22. Ina permalink
    februarie 15, 2009 6:42 pm

    Anca unde este emisiunea cu Dan Puric, despre care vorbeste Degetica? Tu ai gasit-o pe net?

  23. viatalatara permalink
    februarie 15, 2009 6:46 pm

    bre, sincer, nu ma intereseaza emisiunea aia deloc, dar deloc 🙂 nu sunt avocatul lui Puric, sunt doar umilul admirator. se poate apara si singur prin ceea ce este si ceea ce face 🙂

  24. Ina permalink
    februarie 15, 2009 7:06 pm

    Stai asa sa inteleg si eu. Este vorba de o emisiunea in care participa Dan Puric?

  25. februarie 15, 2009 7:08 pm

    ieri, la realitatea cu stelian tanase si altu, Mihaiu(valeleu maica si alaaaa). poate o fi pe net, nu stiu:)

  26. Ina permalink
    februarie 15, 2009 7:21 pm

    Degetica, ma bucura atitutinea asta a ta…de la urma. Esti cam uimitoare:) Amu zici mitocan, amu ceri scuze:). Sunt convinsa ca daca ai sa-l asculti pe Dan Puric mai profund, ai sa-l intelegi la fel ca noi.

    Uite prima emisiune pe care am vazut-o eu, atunci cand nu stiam nimic de Dan Puric. Sunt mai multe bucati:

    Apoi asta, dupa care am stiut …

    Bucurie

  27. februarie 15, 2009 7:34 pm

    eu imi cer scuze ca te-ai necajit, nu ca l-am facut mitocan, parerea mi-o mentin:D

  28. Ina permalink
    februarie 15, 2009 7:51 pm

    Uf cu tine:)

    Scutura parerea aia de pe tine. Nu de alta dar e facuta prea in in pripa si nu-l caracterizeaza pe Dan Puric.

    Am incercat sa vad emisiunea respectiva ca sa inteleg ce te-a facut sa gandesti asa, insa la mine vad ca se blocheaza.

    Chiar daca sa zicem ca Dan Puric ar fi facut vreo gafa, ceea ce mi-e greu sa-mi imaginez, ramane acelasi maestru demn de increderea si respectul nostru.

    Anca, il apar?:)
    As vrea eu!

  29. februarie 16, 2009 10:36 pm

    draga degetico, cand vei invata ce inseamna rugaciune, atunci nu vei mai simti nevoia sa ataci oameni precum dan puric, care macar au curajul sa-si puna pielea si viata la bataie, dezvaluind adevaruri de care noi, romanii nou-europeni sau europenizati, ne temem…cand vei fi si tu in stare sa faci oamenii sa planga si sa se intoarca la Hristos prin vorbele tale, atunci sa ai cutezanta sa vorbesti impotriva cuiva…pana atunci, n-ai absolut nici o valoare. Daca un om nu devine mai bun dupa ce ti-a citit cuvintele, ai scris degeaba. Mai mult decat sa fii de acord cu mine, recunoaste-o si tu, n-ai cum sa fii, pentru ca stii ca am totala dreptate.

Trackbacks

  1. Razboi întru Cuvânt » Dan Puric - 50 de ani (Noutati 12 februarie 2009)

Lasă un comentariu