Skip to content

Hai să cultivăm fistic!

Octombrie 6, 2008

Stie cineva daca se poate cultiva fistic in tara noastra? Un articol din Jurnalul national ne arata cat este de sanatos:

Fisticul previne tulburările de memorie şi îmbătrânirea precoce. Ne ajută să ţinem sub control tensiunea arterială şi colesterolul.

Fisticul conţine 50%-55% grăsimi bune. Este vorba despre acizii graşi esenţiali omega 3 şi omega 9, care protejează neuronii. Membranele care apără neuronii îmbătrânesc mai repede dacă nu primesc omega 3. Studiile au demonstrat că persoanele care mănâncă zilnic alimente cu omega 3 şi omega 9, aşa cum este fisticul, au rezultate mai bune la testele de memorie.

Colesterolul

Aceiaşi acizi graşi esenţiali omega 3 şi omega 9 sunt inamici de temut ai coleste­rolului. Un studiu efectuat la Universita­tea Pennsylvania şi Centrul de studiu al alimentaţiei USDA Beltsville (SUA) a ana­lizat efectul consumului de fistic asupra colesterolului rău.

Participanţii la studiu au mâncat zilnic 40-50 g fistic. După trei săptămâni, nivelul colesterolului rău a scăzut în medie cu 11,6%. Potrivit cardio­lo­gilor, datorită acizilor omega 3 şi omega 9, fisticul împiedică asimilarea colestero­lului rău şi scade riscul de boli cardiovasculare asociate. Cercetătorii au observat şi scăderea tensiunii arteriale la subiecţii hipertensivi, după această cură cu fistic. Explicaţia? Pe lângă grăsimile cu efect car­dioprotector, fisticul este sursă bună de fibre alimentare, vitaminele A, B1, B6, E, acid folic, mangan, potasiu, fosfor, mag­neziu, calciu. Fibrele alimentare din fistic absorb colesterolul. Vitamina B1 pre­vine apariţia tulburărilor cardiace, care merg de la simplele palpitaţii până la insuficienţa cardiacă, iar vitamina B9 previne hipertensiunea arterială, prin efec­tul de relaxare a vaselor sangvi­ne.

100 grame de fistic
● Calorii 600 ● Proteine 17 g ● Grăsimi 50-55 g ● Fibre 6 g ● Vitamina E 4 mg ● Calciu 110 mg ● Fier 3 mg ● Zinc 2 mg ● Seleniu 6 microg ● Acid folic 58 microg

32 comentarii leave one →
  1. Octombrie 6, 2008 3:17 pm

    numai vad poza si imi lasa gura apa, e preferatul meu

    se poate cultiva in sera, ca provine din tarile calde :))

  2. Octombrie 6, 2008 10:28 pm

    Spre ruşinea mea, nici nu ştiu cum arată planta(arborele?)de fistic. Şi migdalele am înţeles că sunt excelente, hrănitoare şi cu colesterol bun. Iar pentru femei, citeam că ajută în prevenirea osteoporozei.

  3. viatalatara permalink
    Octombrie 7, 2008 8:23 am

    nici eu nu stiu cum arata, dar promit ca ma interesez, sigur sunt informatii pe undeva, pe netul asta mare, despre cultivarea fisticului…

  4. AlinaV permalink
    Decembrie 3, 2008 9:42 pm

    Fisticul este pt mine cea mai mare slabiciune. Este extraordinar de gustos, nu se compara cu nimic. As fi foarte interesata si eu cum ar putea fi cultivat la noi in tara pt ca este si foarte scump pe piata. As manca tone…

  5. viatalatara permalink
    Decembrie 3, 2008 10:29 pm

    am inteles ca ar fi nevoie de o clima mai calda un pic pentru cultivare. citeste aici: http://www.tropic-bio.com/parc-pistache.php

  6. Camelia Stanoi permalink
    Ianuarie 31, 2009 11:32 pm

    Imi place articolul. Fisticul ma si ajuta la deficienta de calciu.
    Eu as merge pe indemnul „sa cultivam toate plantele in mod sanatos”, ca prea multele chimicale si bauturi cu multi coloranti distrug oamenii.

  7. Februarie 1, 2009 7:22 pm

    moaaama, si cate calorii 🙂

  8. Februarie 13, 2010 3:30 pm

    O cantitate mare de calorii si proteine.
    Destul de bune pentru sportivi.

  9. maya permalink
    Aprilie 13, 2010 3:18 pm

    sincer mi-as dori sa cultiv,e preferatul meu…/cine ma ajuta sa/mi dea detalii cum se cultiva…de unde pot sa cumpar samanzta

  10. Decembrie 22, 2010 4:59 pm

    Pai,hai sa cultivam fistic ! Dar cum procedam? De unde luam seminte (crude nu prajite !) sau palante ? Care sunt metodele de a putea cultiva aceasta planta la noi ? Daca stie cineva sa-mi spuna si mie !! Va rog !

  11. Cristian permalink
    Ianuarie 4, 2011 10:27 pm

    se poate cultiva , conditia este ca la smochin : in primul -primii 2 ani sa fie crescut in ghiveci, pana se obtine leminficarea tulpinii , apoi, transplantat afara.

  12. vlad permalink
    Ianuarie 5, 2011 11:29 pm

    frate da-mi si mie cateva idei vreau sa cultiv dar habar nu am cum este in plus mai am 3 luni de stat in milano la munca si ma mut la tara in romania suncuius ; SUNT CEL MAI FERICIT OM in sfarsit ies din matrix si de accea imi trebuiesc sfaturi despre gradinarit

  13. Februarie 3, 2011 9:55 pm

    Da,este un arbore miracol.Dar ce greu este sa-l vezi sa ajunga matur.E o intreaga religie a realizarii acestei minuni.Sunt in curs de a obtine exemplare de fistic.
    Nu stiu daca se va aclimatiza la conditiile din tara noastra,dar eu cred ca in microclimat de solar,cu protectie a trunchiului si a coroanei in exterior,sperantele de fructificare nu se pierd.
    Mult succes.

  14. Iulia permalink
    August 10, 2011 12:53 pm

    E si fisticul bunicel, dar nu se compara cu migdalele sau samburii de caisa. Am citit ca rezista la -10 grade Celsius, rodeste de la varsta de 7 ani, din 2 in 2 ani, cate 50 kg.

  15. marian permalink
    Ianuarie 16, 2012 8:10 am

    mama, dar stiti voi ce greu creste, ii trebue cel putin 20 de ani sa rodeasca de la data germinari.

  16. docu permalink
    Martie 3, 2012 6:01 pm

    Stie cineva de unde as putea sa cumpar niste arbusti de fistic. am cautat peste tot. as dori in zona suceava sa plantez. Va rog si va multumesc anticipat

  17. Iulia permalink
    Martie 25, 2012 6:20 pm

    Este foarte dificil de crescut, nu va dati seama ca daca era altfel, gaseai, la fel cum gasesti kiwi, smochini sau migdali in Romania? Fisticul nu rezista la frigul de la noi si daca va incapatanati sa-l aclimatizati, o sa pierdeti o multime de bani (caci e foarte scump un copacel si trebuie neaparat si feminin si masculin si ii trebuie o anumita clima – o vara mai lunga ca la noi si fara ploi intr-o anumita perioada etc). Pot sa va dau ca exemplu smochinul: se spune ca si el rezista la -10 grade Celsius dar, in fiecare iarna foarte grea, smochinii mari imi mor – si stau in Constanta, unde cred ca e cea mai blanda clima din Romania. Si acest lucru se petrece de zeci de ani, caci si bunicii mei au avut dintotdeauna smochini in curtea lor iar in fiecare iarna grea le mureau copacii mari, lastaresc insa de la radacina, cresc repede mari, dar in 4-5 ani se duc cei mari si o iau de la zero, pt ca vine cate o iarna grea. Este adevarat ca nu i-am protejat (imbracat) iarna, dar ganditi-va ca un fistic e mult mai mare ca un smochin, pe ala cum il imbraci? Si are el o perioada destul de lunga de caldura ca sa rodeasca? Daca resuseste cineva sa-l aclimatizeze, desi ma indoiesc, il rugam frumos sa ne anunte si pe noi!

  18. Aliz Katona permalink
    Iulie 7, 2012 12:54 pm

    si pe mine ma bate gandul sa iau niste seminte crude de fistic dar nu stiu de unde…mi-ar placea sa incerc sa plantez cateva seminte in ghivece sa vad daca iese ceva…cine stie de unde se pot cumpara seminte crude??

  19. Marinel permalink
    Decembrie 20, 2012 12:47 am

    Lasati prostiile cu presupusa cultivare a fisticului in Romania. Nu o sa reusiti asa ceva. La noi nu prea mai merg caisii si piersicii, ce sa mai vorbim de fistic si alte bazaconii. Stau in Teleorman si de cativa ani caisului i se scutura aprox. 80-90% din flori din cauza ingheturilor din primavara, iar piersicii sufera si ei. Din pacate, nici p-astia nu prea mai putem sa-i cultivam, fara sa fie afectata productia.

  20. andra permalink
    Iunie 9, 2013 6:41 pm

    A incercat cineva sa planteze fistic?
    De curand am aflat de el si suna bine. Am vazut cum ca nu se poate la noi(cred si eu ca pe langa a-l tranti in pamant si a te uita la el trebui ingrijit si eventual create cate conditii pentru el, nu merge nimic daca ne plangem continuu si stam si ne uitam la altii ca au).

  21. Tanase permalink
    Iunie 28, 2013 9:21 am

    Ofer informatii si suport tehnic pentru cultivare fistic. De asemenea, vand in cantitate limitata din stoc rasaduri fistic si puieti fistic altoiti 1-3 ani. La comanda cantitati mai mari. adrian.tanase@europe,com

  22. Tanase permalink
    August 2, 2013 7:04 pm

    Contrar parerilor nedocumentate exprimate pe acest forum, arborele de fistic este o planta nativ rezistenta pana la -25…-30 gr.C. Singura problema majora la noi in tara o reprezinta solul care ar trebui sa dreneze apa chiar si in cazul unor precipitatii masive. Cu drenaj corespunzator (conform unor studii) eu nu vad alte probleme majore.
    O sa revin cu imaginii de arbori – 4 ani- plantati la noi in tara.

  23. mezeniuc permalink
    Decembrie 8, 2013 10:06 pm

    Fisticul merge in romania chiar in zana de nord a romaniei numai ca ingheturile tarzi de primavara il mai afecteaza. Are o vecina de a mea adus din italia. As vrea si eu cateva bucati daca ma poate ajuta cineva. mersi!

  24. Tanase permalink
    Decembrie 9, 2013 9:02 pm

    @mezeniuc
    Fisticul are nevoie de mult soare si caldura pentru a se coace. Nordul Romaniei nu e tocmai ce-i trebuie.
    Despre ingheturile de primavara – nu afecteaza arborele, doar florile. Iar daca productia o sa fie zero – an de an – care mai e farmecul ?
    Arborii din Italia (Sicilia) sunt total neindicati la noi, acolo e alta clima. Cei mai buni pentru Romania sunt din Iran, nordul Siriei sau zone asemanatoare.

  25. unu permalink
    Iulie 8, 2014 6:34 pm

    Cultura fisticului este perfect posibila la noi in special în zonele mai aride, din sud. Teoretic limita nordica ar fi zona climatică USDA 6b, deci aproape în toată țara cu exceptia zonelor montane. Dar în mod practic mai depinde și de originea plantelor, nr. de zile însorite, umezeala redusă, etc. Plantele originare din Iran sunt considerate mai rezistente la îngheț.

  26. LEONE permalink
    August 24, 2014 8:09 pm

    Alunele de padure au aceleasi proprietati ca fisticul,se gasec sub nasul vostru.deci,cutreerati padurile PATRIEI!

  27. Tanase permalink
    Septembrie 8, 2014 6:19 pm

    Alunele au proprietati si gust foarte bune, dar deosebite de fistic

  28. Joe permalink
    Septembrie 27, 2014 8:48 am

    Am plantat anul trecut seminte de fistic crud de la supermarket, am 7 plante de anul asta,au o inaltime de 50cm. Mai am un fistic de 2 ani in curte, asta iarna l-am invelit cu foi de porumb si apoi cu folie, a rezistat iarna trecuta. Rata de germinare a semintelor de fistic crud este destul de mica aprox 25%, se sadesc la 2-3 cm adancime, cu semintele orizontal.

  29. dan permalink
    Martie 11, 2015 9:47 pm

    Domnilor, nu mai vb prostii ca fisticul nu merge in Romania. ba chiar merge foarte bine si eu stau la Suceava unde e destul de frig, eu il am din Spania, este adevarat depinde si de soi, eu am un soi pt clima continentala.

  30. dan permalink
    Martie 11, 2015 9:55 pm

    Domnilor inca un aspect, una este o planta obtiuta din seminte crude, si alta este o planta altoita de fistic, in primul rind intra mult mai repede pe rod, rezista fff bine la ger, asa ca nu faceti confuzie

  31. margareta permalink
    Martie 22, 2016 11:22 pm

    M-ar interesa si pe mine plante de fistic altoit. De unde le pot cumpara? Ma puteti ajuta? Multumesc.

Trackbacks

  1. Toate culturile care cresc la noi in gradina « Atât de mic dar atât de mare – un Hectar

Lasă un răspuns

