Skip to content

Meet Ţurcanu. Un film despre Piteşti

Februarie 3, 2009

Despre ce s-a intamplat in temnita de la Pitesti am scris mult pe blog. Iata cateva articole:

Adevărul despre comunism (6): Dumitru Bordeianu – “Reeducarea”: Torturarea studentilor legionari
Adevărul despre comunism (7): Dumitru Bordeianu – “Reeducarea” – Caderea din stadiul de om
Adevărul despre comunism (8 ) : Dumitru Bordeianu – Demascarea si implicatiile ei. Moartea lui Iosub
Închisoarea din Piteşti descrisă de Bordeianu
Memorialul durerii – Experimentul Piteşti
Călăi şi Sfinţi: Ţurcanu, talharul de pe cruce pocait in ultimul ceas
Pactul cu diavolul – între DA sau NU (1): Caderea si ridicarea unui om: Pr. Gheorghe Calciu

In decembrie am facut chiar un drum pana acolo. Iata cateva fotografii:

Piteşti, cu durere (1) – monumentul dedicat eroilor din inchisori
Piteşti, cu durere (2) – inchisoarea de la Pitesti, acum firma de constructii
Închisoarea cu termopane: Update “Piteşti, cu durere”

Dar iata ca Evenimentul zilei vine cu o fotografie inedita: a lui Ţurcanu, tortionarul cel mai cumplit din istoria temnitelor comuniste.

turcanu

Eugen Ţurcanu

Despre dezumanizarea prin tortură fizică, psihică şi sufletească a deţinuţilor de către alţi deţinuţi, Virgil Ierunca a publicat, în 1981, o carte care a produs rumoare în Occident, „Fenomenul Piteşti“, în care închisoarea era numită metaforic „insula ororii absolute“. În această văgăună a răului suprem, cuvântul de ordine a fost reeducarea.

„Reeducaţii“ erau obligaţi să se autodenunţe, să se nege pe sine, să-şi denunţe şi să-şi renege familia, prietenii şi iubita, adică să-i „demaşte“ dezicându- se de ei, de tot ce aveau mai sfânt, batjocorind credinţa în Dumnezeu. „Reeducatorii“ îi obligau să participe la veritabile ritualuri satanice antireligioase. În final, „reeducaţii“ erau obligaţi să devină „reeducatorii“ altora, adică torţionari. Cei care refuzau erau obligaţi să se „reeduce“ din nou, până acceptau rolul de „reeducator“. Mulţi au încercat să se sinucidă pentru a scăpa de infern, dar foarte puţini au reuşit“, explică Ilieşiu.
Sorin Ilieşiu este regizorul unui film dedicat „experimentului Pitesti”, care urmeaza sa fie turnat in curand: „Genocidul sufletelor“.

„Va fi un film despre «cea mai cumplită barbarie a lumii contemporane », aşa cum a fost considerat experimentul Piteşti de celebrul scriitor Alexandr Soljeniţân. Nu există cuvinte pentru a descrie cu adevărat tot ceea ce au îndurat aceşti tineri anticomunişti, în jur de 2.000, majoritatea fiind studenţi în momentul arestării. Aproape la fiecare mărturie filmată am aflat câte ceva nou. Inventivitatea diabolică a celor care aplicau „experimentul“ era inepuizabilă“, spune cineastul, care-şi va termina documentarul la finalul anului.

Interviurile cu foştii deţinuţi vor alterna cu reconstituiri ale unora dintre torturile aplicate. „Din raţiuni de deontologie, dar nu numai din acestea, reconstituirile vor fi făcute sub îndrumarea unor foşti deţinuţi politic care au fost victime ale experimentului“, detaliază Sorin Ilieşiu. Distribuţia va include cel mai probabil actori din trupa lui Dan Puric şi figuranţi.

Pentru filmări, regizorul caută bărbaţi cu aspect scheletic, pentru că deţinuţii ajungeau în câteva luni la circa 35-40 de kilograme. „Personajele din cadru, respectiv torţionarii şi victimele, sau altfel spus – «reeducatorii» şi «reeducaţii», vor fi filmaţi în clar-obscur, în siluetă, în contralumină, astfel încât umbra proprie să fie dominatoare faţă de lumina minimală proprie“.

Documentarul a primit de la Centrul Naţional al Cinematografiei 10% din bugetul necesar („Am stabilit astfel recordul celei mai modeste solicitări“, spune Ilieşiu), de 377.700 de lei. Restul va fi acoperit din surse proprii şi din donaţiile care au început deja să apară pe site-ul filmului http://www.experimentulpitesti.org creat de un român din Canada, Dan Călinescu. Unii oameni au donat sume simbolice, de 10 lei, alţii câteva sute de dolari, pentru ca documentarul să poată ajunge pe marile ecrane.
Pe site-ul Experimentul Pitesti – Genocidul sufletelor aflam mai multe:

„Experimentul Piteşti” este aproape necunoscut chiar şi în România. Alexandr Soljeniţîn, laureat al Premiul Nobel pentru literatură, a considerat experimentul ca „cea mai teribilă barbarie a lumii contemporane”. Istoricul François Furet, membru al Academiei Franceze, îl descrie ca „una dintre cele mai cumplite experienţe de dezumanizare pe care le-a cunoscut epoca noastră”.

Pentru ca această invenţie satanică să fie cunoscută, am hotărât să realizez un film documentar de lung-metraj care va beneficia în special de mărturiile ultimilor supravieţuitori şi de reconstituiri făcute sub îndrumarea directă a acestora. Am făcut un proiect în acest sens şi am sperat că statul român îl va sprijini. Dar proiectul a fost respins de două ori la rând de cei care vor să îngroape adevărul.

Sunt decis să-mi duc la bun sfârşit proiectul. Am început filmările din resurse proprii, filmând interviuri-mărturii cu câţiva supravieţuitori. Am selectat pentru dvs. scurte fragmente din filmările cu aceştia. Materialul brut cu aceste mărturii de istorie orală reprezintă un excepţional document istoric (estimăm că mărturiile vor totaliza circa 150 de ore).

Supravieţuitorii au peste 80 de ani iar starea sănătăţii lor e marcată de dezastrul prin care au trecut. Trebuie să filmăm cât mai curând posibil ceilalţi supravieţuitorii (încă circa 30).

Stimaţi oameni buni, vă rog să citiţi scenariul filmului şi concepţia regizorală, sau măcar articolul publicat recent în cotidianul ZIUA, în proporţie de peste 90%, un rezumat al scenariului. Vă veţi convinge că ar fi de neconceput ca acest film să nu fie făcut cât încă se mai poate. Istoria se poate repeta oricând, dar prin cunoaşterea adevărului este exclusă repetarea unei asemenea istorii, tocmai pentru că genocidul sufletelor reprezintă un cap esenţial de acuzare în procesul comunismului.

Ce parere aveti? Merita sa ne scotocim prin buzunare?

Beneficiar: FUNDAŢIA VIDEOMEDIA.
Adresa: Str. Ruschita nr. 60, Sector 2, cod 021949 Bucharest, Romania

Bancă: RAIFFEISEN BANK – Agentia Bucuresti
Adresa băncii: Calea Victoriei nr.155, sect.1, Bucuresti, Romania

IBAN CODE: RO90RZBR0000060010172230 for USD
IBAN CODE: RO58RZBR0000060010172224 for EURO
IBAN CODE: RO97RZBR0000060000667753 for LEI (RON)
SWIFT CODE: RZBRROBU

Daca sovaiti, va invit sa vedeti cateva fragmente din film aici. Astept parerea voastra. Multumesc.

13 comentarii leave one →
  1. magda permalink
    Februarie 3, 2009 4:20 pm

    da, Anca, pentru asta bag mina in buzunar pina la umar. am dat informatia mai departe, trebuie sa fie aflata de cit mai multa lume. trebuie.

  2. Ramona permalink
    Februarie 3, 2009 5:23 pm

    Spunea odata un parinte ca „lumea intreaga va deveni un intreg Pitesti.”
    Tehnicile prezente acolo le intalnim si azi in societate, dar la un alt nivel, putin mai subtil.

    Am citit cartea lui Virgil Ierunca, „Fenomenul Pitesti”, cand eram in facultate. M-a cutremurat. Ingrozitor „fenomen”.
    Adevaruri si lucruri de neimaginat se petreceau in inchisoarea din Pitesti. Pentru ca am citit cartea si am vazut filmul realizat de americani despre fenomenul Pitesti, (aflat si pe youtube), si pe care am avut ocazia sa-l vad la un post local de televiziune, eu, sincer, nu as dori sa mai vad un astfel de film.
    Insa…pentru cei care nu au cunostinta de aceste atrocitati si care spun ca in timpul comunismului „o duceau mult mai bine” si au nostalgii, el trebuie facut.
    Sigur, vor veni si alte marturii si acestea trebuie cunoscute!

    Eu raman la carte…
    Inca nu am puterea sa vad iar un astfel de film…

    PS Merita sa ne scotocim la buzunare.
    PPS Astept si eu alte pareri…

  3. viatalatara permalink
    Februarie 3, 2009 6:40 pm

    Magda, multumesc!

    Ramona, eu nu l-am citit pe Ierunca, insa l-am citit pe Bordeianu (este cartea pe internet, o gasesti de descarcat la „Sfintii inchisorilor”) si Bordeianu era foarte suparat pe Ierunca pentru ca a scris o carte la „mana a doua”, fara a trece el prin aceasta experienta. Nu stiu de ce, probabil sunt cateva diferente fata de realitate. De asta va trimit la sursa. Dar mai buna decat Bordeianu este Ianolide, „Intoarcerea la Hristos”…

  4. Ramona permalink
    Februarie 3, 2009 6:59 pm

    Multumesc, Anca, voi incerca sa imi fac rost de cartea lui Bordeianu. O voi descarca, in cazul in care nu o gasesc de cumparat, desi prefer sa am inainte cartea.

    Am inceput sa citesc Ioan Ianolide, „Intoarcerea la Hristos”…

  5. Februarie 4, 2009 12:23 pm

    Si eu voi incerca sa popularizez proiectul cat voi putea.

    Despre cartea lui Ierunca parerile sunt impartite. Este normal ca o carte „la mana a doua” sa nu cuprinda decat foarte putin din ororile petrecute la Pitesti(care oricum nu pot fi cuprinse in cuvinte). Oricum, din cate stiu eu meritul sau este de a fi fost primul care a vorbit Occidentului despre experimentul Pitesti.

    Supararea lui Bordeianu nu se datora inadvertentelor (cartea este bine documentata), ci faptului ca Ierunca a scris cartea aceasta intr-o vreme cand supravietuitorii experimentului – multi cu traume sufletesti foarte adanci si persistente – incercau sa supravietuiasca si sa treaca neobservati (adica aproape imposibilul) intr-o tara care inca mai era comunista.

    De asemenea, Bordeianu pune la indoiala dreptul moral al lui Ierunca de a vorbi despre niste traume care inca ii mai chinuie pe oamenii care le-au suferit, fara acordul lor prealabil.

  6. viatalatara permalink
    Februarie 4, 2009 12:37 pm

    si cred ca mai este vorba de ceva, daca tin bine minte. Bordeianu a subliniat faptul ca Pitestiul a fost „dedicat” studentilor legionari – o informatie cu multe implicatii pe care, daca nu ma insel, Ierunca a omis-o (din Bordeianu stiu, pe Ierunca nu l-am citit. dar imi puteti confirma)

  7. Februarie 4, 2009 12:46 pm

    ramona, nu numai pentru nostalgici este bun filmul, ci si pentru cei care traiesc cu iluzia ca o noua „reeducare” nu mai este posibila.

    Acestia nu ar trebui sa uite ca in lume mai exista regimuri comuniste in care, poate chiar in acest moment cand noi ne dam cu parerea pe bloguri, se petrec atrocitati – poate chiar de acest tip (si sa nu uitam ca si regimurile asa-zis democratice, angajate in lupta pentru „pace”, „securitate”, „democratie”, practica tortura).

  8. Februarie 4, 2009 1:01 pm

    Nu mai tin minte exact cum este tratat acest aspect in cartea lui Ierunca.

  9. Ina permalink
    Februarie 5, 2009 3:01 pm

    Am citit intai „Intoarcere la Hristos” a lui Ianolide si apoi „Marturisiri din mlastina disperarii”cartea lui Bordeianu. Ambele m-au cutremurat. Ma bucur ca le-am citit in ordinea asta si le recomand in aceeasi ordine ptr cei care inca nu au citit.

    Am tremurat eu cand am citit in titlu numele lui Turcanu, si ma gandesc ce pot simti cei care au trait groaza inchisorilor comuniste.

    Daca cel din poza este Turcanu cu adevarat, atunci parintele Calciu a fost prea bland si prea bun atunci in exprimare. Cititi cum il caracteriza pe Turcanu. Ce suflet a avut parintele nostru.

    E un proiect care trebuie sa reuseasca. Ajutam

    Dumnezeu sa va binecuvanteze lucrarea

  10. viatalatara permalink
    Februarie 6, 2009 9:20 am

    Si eu am citit aceste doua carti in aceeasi ordine ca si tine si, de asemenea, le recomand la fel.

    Nu mai retin cum il caracterzia Pr. Calciu, desi am citit si cartea sfintiei sale. Stiu ca despre Pr. Calciu se spunea ca e „ingerul cazut”.

  11. Ianuarie 3, 2011 4:26 pm

    Imi permit sa va semnalez aparitia in curand a documentarului „Demascarea” (in regia lui Nicolae Margineanu) despre Pitesti. Puteti gasi trailerele la adresa http://www.fenomenulpitesti.ro sau pe YouTube .

Trackbacks

  1. Razboi întru Cuvânt » “MARELE FRATE” SI “FRATII” MAI MARI… (Noutati 4-5 februarie 2009)
  2. Interogari coercitive - Andrei Rosca: My way

Lasă un răspuns

