Skip to content

Pe-o gură de rai

Iulie 28, 2009

Despre Sfântul Vasile de la Poiana Mărului, ucenicul său, marele Cuvios Paisie Velicikovski, a spus: Când l-am văzut, L-am proslăvit pe Dumnezeu din tot sufletul meu că m-a învrednicit pe mine nevrednicul să văd un bărbat aşa de sfânt.

După atâţia ani în care ne-am dorit să ajungem pe acele meleaguri, am putea spune şi noi asemenea: Când ne-a răsărit in faţă, I-am mulţumit lui Dumnezeu că ne-a adus pe noi, nevrednicii, la acest sfânt loc, al mănăstirii Poiana Mărului.

poiana marului (11)

Sfânta Mănăstire Poiana Mărului

Hram – Duminica Tuturor Sfinţilor

Situare – Sat Jitia, Comuna Bisoca, Judeţul Buzău

Obşte de călugări

Istoric: Ctitorită în 1730. Biserica de lemn a ars în 1771, fiind refăcută între 1780-1784. O a doua biserică, tot din lemn, s-a construit între 1810-1812. Sfânta Mânăstire a fost un important centru cultural. Aici a stăreţit şi Cuviosul Vasile trecut în rândul sfinţilor, fiind prăznuit pe 25 aprilie.

La Poiana Mărului a fost surghiunit în anul 1840 poetul Cezar Bolliac. Tot la Poiana Mărului poposea şi Alexandru Vlahuţă, care descrie în România Pitorească frumuseţea acestor locuri.

În 1991 s-a clădit un paraclis din lemn şi s-a renovat pavilionul mare în care se află trapeza şi arhondaricul.

La Poiana Mărului se poate ajunge pe două trasee: Prin Buzău – via Bisoca şi prin Râmnicu-Sărat, prin vadul unui râu puţin adânc. Noi am venit prin Bisoca şi am ieşit prin Râmnic. Ambele drumuri sunt practicabile, primul e de-o frumuseţe rară, dar mai lung, cel de-al doilea nu e lipsit nici el de minunăţii, totuşi incomparabil ca bucurie. Vezi hartă BuzăuBisoca fiind la graniţa de NE cu judeţul Vrancea.

De mai bine de zece ani, când, studenţi fiind, ne aplecam fascinaţi asupra personalităţii marelui Paisie Velicikovski, visam la acest drum. Dar de fiecare dată ceva ne oprea. Zvonuri că nu se poate ajunge, că e dificil, că e la capătul lumii construiseră deja un mit al imposibilităţii şi o aură a interzisului. Când însă prietenul Filo ne-a sunat cu două săptămâni în urmă din Bisoca, spunându-ne că trebuie să venim aici, ne-am hotărât să rupem cătuşele de la mâini şi lanţurile de la picioare şi să nu ne oprim până ce n-om poposi în dulcea şi plină de livreşti amintiri Poiana Mărului.

poiana marului (1)

poiana marului (2)

poiana marului (3)

poiana marului (4)

poiana marului (5)

poiana marului (7)

poiana marului (6)

După un drum atât de greu atârnând a frumuseţe crudă, nu bănuiam că se poate întâlni ceva mai înalt. Ajunşi în faţa porţilor mănăstirii, nu ştiam că dincolo, ascunsă, ne aşteaptă Kalokagatia.

poiana marului (8)

Un seniment inexplicabil, al unei alte amintiri livreşti mă încerca. Îmi părea că m-aş afla la intrarea în Platina, acolo unde doar gândul meu a pus piciorul. Inexplicabil, şi totuşi nu. Locurile se înfrăţiseră duhovniceşte, doar, sub binecuvântarea Sfântului Paisie, cel ce e dat modelul vieţuirii frăţiei Sfântului Gherman de Alaska.

poiana marului (9)

Dintr-o dată, ieşiţi din pădure la lumină, am rămas înmărmuriţi. În faţa noastră, biserica. Veche, de lemn, înaltă foarte. Şi deasupra, cerul.

poiana marului (10)

Cu o bucurie extraordinară, istoria, tradiţia, sfinţenia ne ieşiseră înainte.

poiana marului (12)

Aerul, de aur moale. Cerul, nepreţuit. Pământul, izvorând cascade.

poiana marului (13)

Biserica, locul unde.

poiana marului (14)

Mormântul Sfântului. Pelerinii.

poiana marului (15)

Un loc de tresărit suflete. Nu atât de departe.

8 comentarii leave one →
  1. Iulie 28, 2009 4:38 pm

    Superba zona, asa este. Iar manastirea, ce poti spune ? Staretul, Cuviosul Vasile, parca e doar putin plecat de acasa …

    De cand zicem si noi sa mai ajungem si nu ne-am invrednicit. Ma bucur pentru voi.

  2. irina flo permalink
    Iulie 28, 2009 5:44 pm

    Asta e icoana de la Poiana
    icoana-poiana marului

  3. Silvia permalink
    August 5, 2009 10:38 am

    As vrea sa ajung si eu acolo, dar abia mi-am cumparat masina (de fapt nici nu am ridicat-o inca) si mi-e cam teama. Am inteles ca drumul e destul de greu. As fi vrut mai multe detalii., daca se poate.

  4. deny permalink
    Octombrie 29, 2009 12:12 pm

    O rugaminte as avea si eu la voi…la aceasta manastire se poate ajunge cu masina sau e de mers si pe jos!Daca da, cam cat?Imi doresc nespus sa ajung week-end-ul asta acolo si vreau sa fiu pregatita atat fizic, cat si psihic!Multumesc anticipat!

  5. niculae permalink
    Ianuarie 13, 2010 1:11 am

    eu am fost acolo de 2 ori si nu pot explica in cateva cuvinte linistea sufleteasca pe care o simti cand ajungi ,am vorbit cu parintele VALERIU si cu PARINTELE MACARIE.in afara faptului k peisajul este extraordinar,merita sa mergi pt linistea sufletului si sa te rogi in liniste si cu siguranta ruga iti va fi ascultata,te simti mai aproape de Dumnezeu.Astept cu nerabdare sa vina primavara sa pot merge iar pt k acum drumul este f greu,sunt vreo 7 km de urcat cu masina pe un drum forestier si…mai este unul cu 3 km dar mai greu decat primul.asa k…va recomand din suflet sa mergeti.

  6. monica permalink
    Mai 5, 2010 12:20 am

    Am fost astazi! Ne-a rezervat Domnul cea mai minunata zi pentru aceasta Intalnire fara egal. Cerul numai lumina albastra, valurile de munti – nenumarate pana la margine, pomii in floare raspanditi prin vai, printre imprajmuirile de lemn albit de vreme… si linistea lumii ascunsa aici, densa, concreta, sa te faca sa spui ca linistea e bucuria insasi.
    Nu sunt cuvinte sa cuprinda impresia puternica a calatoriei catre Poiana Marului! Iar minunea pe care am trait-o cand masina noastra a fost pur si simplu condusa pe ultimii 3-4 km ( partea de drum dificila) de mana nevazuta , ne-a dat sentimentul ca am iesit din realitate si timp.
    …Vestile despre viitorul vietuitorilor de la Poiana nu sunt deloc dintre cele bune iar Parintele Valeriu ne roaga de gand bun pentru ca randuiala manastirii sa nu fie stricata.
    …Multumim pentru pretioasele informatii, draga Viata la tara!🙂

  7. Aprilie 6, 2011 11:08 pm

    am fost acolo de nenumarate ori si nici acum nu pot sa explic in cuvinte linistea sufleteasca de care ai parte cand ajungi acolo

  8. Aprilie 6, 2011 11:10 pm

    de multe ori abia astept sa ma intorc acasa sa pot ajunge din nou acolo

Lasă un răspuns

