Skip to content

Chirpici Forever. Varianta bănăţeană

Iulie 11, 2009

Iată un mesaj foarte interesant de la un cititor, care s-a ridicat împotriva chirpiciului dobrogean, propunându-ne varianta bănăţeană. O mărturie preţioasă, vie, a unei tehnici pe cale de dispariţie în negura modernităţii…

În legătură cu subiectul acesta pot să-ţi spun mai multe, deoarece m-am născut şi locuiesc în Banat şi sunt şi constuctor de aproape 30 de ani. În Banatul de câmpie, toate casele de la ţară, până în urmă cu vreo 50 de ani, se făceau din cărămidă nearsa (văiugă). Bunicul meu a ridicat două astfel de case, ultima cu ajutorul tatălui meu. Au făcut cărămidă şi au zidit-o împreună. Cunosc tehnologia de la tatăl meu şi din proprie experienţă, deoarece am lucrat în mediul rural cam 10 ani şi m-am întâlnit cu lucrări de reparaţii la astfel de case, precum şi cu construirea de anexe gospodăreşti din văiugă. Fără dorinţa de a jigni, muncitorii pe care i-ai prezentat nu prea cunosc tehnologia de fabricare a văiugii, pentru că şi aici este vorba de o tehnologie. Iată de ce.

Casele din pământ sunt caracteristice unor anumite zone geografice şi folosesc argilă galbenă ca material de construcţie, pentru că acest material se găseşte din abundenţă în zonele respective. Aşa cum casele de lemn sau cele de piatră sunt caracteristice zonelor de munte, unde aceste materiale se găsesc uşor, aşa şi cele din pământ se găsesc în zonele de câmpie. După cum ai scris şi tu, ele sunt foarte confortabile din punct de vedere termic, dacă grosimea pereţilor exteriori este de cel puţin 50 cm.

Dezavantajele unor astfel de case sunt rezistenţa slabă la inundaţii (pământul se înmoaie şi casele se surpă), faptul că menţin umezeala şi au un miros neplăcut, dacă sunt clădite în locuri cu sol umed sau cu nivelul apei freatice ridicat. În plus, nu se pretează la încăperi foarte spaţioase, nici la înălţimi ale încăperilor mai mari de 3 m, dar esenţial pentru ele este să fie ferite de umezeală (şi de jos şi de sus). În general, pereţii trebuie să fie groşi, minim 50 cm exterior şi 30 interior, iar golurile pentru uşi şi ferestre să nu depăşească 1 m lăţime. Mai trebuie să se folosească buiandrugi rezistenţi din lemn de salcâm (în Banat îi spune bagrin).

Materialul de construcţie este argila galbenă, deoarece la uscare nu are contracţii aşa de mari încât să se crape. În satele de câmpie existau gropi pentru extragerea argilei, de care se folosea tot satul. Aceste case de obicei erau construite de gospodarii care aveau să locuiască în ele, nu erau echipe de constructori, ci se făcea clacă cu neamurile şi vecinii.

Existau două modalităţi de construire:

1. din pământ bătut, armat cu nuiele, cu pleavă şi paie tocate mărunt, dar la care treptat s-a renunţat deoarece era mai greoaie

2. din cărămizi de argilă nearsă, armată cu pleavă mare (bucăţi mărunte de paie, de 2-3 cm lungime, căzute de la batoză ).

Confecţionarea cărămizilor se făcea astfel: se săpa o groapă sau se confecţiona o ladă mai mare în care se punea argila, apa şi pleava, apoi se călca cu picioarele până devenea omogenă şi dobândea plasticitatea corespunzătoare (o cantitate prea mare de apă duce la crăparea cărămizilor). Compoziţia obţinută se băga în forma dorită şi se compacta (de obicei se bătea cu pumnul până umplea bine forma, dar se poate folosi şi un mai).

Ca formă, casele de pământ aveau două încăperi, sau două încăperi şi un hol pe mijloc cu un cerdac (în Banat târnaţ) deschis pe întreaga lungime a construcţiei. În timp, la partea din spate a cerdacului a fost construită o cămăruţă pentru accesul la pod.

Ca amplasament, casa trebuie aşezată pe un loc mai înalt, unde să nu băltească apa şi mai ales să se ceeze posibilitatea ca apa să se scurgă de lângă casă, din cauza pericolului de deteriorare.

Clădirea casei se face normal, la fel cum se face şi cu cărămizi arse, doar că în loc de mortar se foloseşte argilă înmuiată cu apă şi amestecată cu pleavă mică (învelişul de la bob cu vârful de spic) de orz. Fundaţia este de 30-40 cm (5 rânduri de cărămidă arsă). Tavanul este din grinzi transversale, cu o cadenţă de 80-90 cm.

Tavanele se realizează în două moduri:

1. pe grinzi se aşază vicle (lateti de 80-90 cm pe care se înfăşoară paie până la un diametru de 10-15 cm, apoi se răsucesc într-o pastă făcută din bălegar de vacă cu argilă), apoi peste vicle se bate un strat de argilă de 5-10 cm.

2. din şipci mai groase, aşezate din 5 în 5 cm, peste care se bate pământ cu pleavă mare, în grosime de 10-12 cm.

Grinzile trebuie să iasă în exterior atât cât se doreşte să fie streaşina, pentru că pe ele se sprijină capătul căpriorului. Învelitoarea este din ţiglă arsă, dar mai de mult se făcea cu trestie (am văzut astfel de acoperişuri pe când eram copil şi îmi petreceam vacanţele în sat, la bunica), dar şi mai de mult cu paie, tehnologia această din urmă nu o cunosc deşi am văzut astfel de case (şure) pe drumul ce duce la schitul Sub Piatră în judetul Alba. În încăperea din spate era cuptorul de pâine cu uşa în exterior.

Tencuirea (sau lipirea, cum se spune în Banat) se face cu o pastă din argilă şi pleavă mică (pleava mare şi pleava mică sunt produse ce ies din batoză. Aceste produse se pierd, se aruncă pe câmp). Tencuirea se face cu o paletă de lemn (un fel de gletieră).

Astfel de case nu se mai proiectează, deoarece nu sunt elaborate norme metodologice, deci nici nu se mai avizează şi autorizează, aşa că este foarte greu să construieşti o casă din chirpici, pentru că nu o poţi intabula la cartea funciară.

Iată şi nişte poze cu două case:

Una în paragină dar se poate observă felul în care a fost construită şi cum se deteriorează, are cam 100 de ani vechime.

DSCI0646

DSCI0649

A doua din pământ bătut, restaurată în 1941 şi bine întreţinută, dar cu modificări (pridvor închis şi compartimentat ulterior, lungirea casei prin construirea unei încăperi suplimentare în partea din spate), vechime cam 150 ani. Pridvorul deschis este construit pe stâlpi de zidărie.

DSCI0654

DSCI0644

22 comentarii leave one →
  1. viorica permalink
    Iulie 11, 2009 7:31 pm

    Ce diferenta mare intre casa bunicilor din Ialomita primele foto, si casa socrilor din Banat {Faget}exact ca in ultimile fotografii.se vede cultura austro-ungara ,pe cand cei din Dobrogea cea otomana .

  2. jurnalulanei permalink
    Iulie 11, 2009 10:43 pm

    ups, am crezut ca am gresit blogu’ !!! Super schimbarea de templete! (am vrut si eu sa mi export blogul pe wordpress dar nu am reusit sa il trec intreg +ca nu am habar cum se pun widgeturile) Felicitari!

  3. Iulie 12, 2009 12:21 am

    Am gasit ca si americanii stiu sa faca case din pamint…si chiar foarte frumoase si elegante…

    http://rodicabotan.blogspot.com/2009/06/case-din-pamint.html

  4. ciprian permalink
    Iulie 12, 2009 10:48 am

    Eu am avut o casa facuta pe furci, nu pot sa explic exact dar peretele e intreg, pamantul se bate intre „furci” de stejar. Am chemat un echipaj profesionist sa o darame si vreau sa va spun ca ceea ce ei au estimat sa termine in 5 zile cu tot cu evacuarea molozului a durat 3 saptamani. Mi s-a spus ca daca stiau detonau casa ca ieseau mai ieftin. Daca stie cineva cum se fac aceste case pe furci sa ne explice. Casa a avut o vechime de 80 de ani o parte a fost reconstruita dupa razboi. Ciudat ca la partea veche au avut probleme nu la cea noua ceea ce ma face sa cred ca e oarecum o arta pierduta…

  5. Iulie 12, 2009 3:55 pm

    @ Rodica: stiam ca si americanii construiesc din pamant, dar nu ma asteptam la asemenea casute🙂 Promit ca voi aborda subiectul in curand. Multumim pentru imagini!

    @ Ciprian: incerc asa ma interesez despre tehnica, foarte interesante informatiile pe care ni le-ai oferit!

    @ Viorica: cunosti cumva pe cel care a scris articolul? De unde stii unde au fost facute pozele?🙂

  6. Iulie 12, 2009 7:07 pm

    Super interesant articol! Multumesc! A doua casa arata atat de bine incat nici nu as zice ca e din pamant…

  7. sorin permalink
    Iulie 13, 2009 5:21 pm

    A doua casa, daca nu ma insel, e din satul meu natal – Cebza – jud. Timis🙂
    As fi curios cine a facut pozele.

    Adevarul e ca in sat mai exista multe alte case ca cea din imagine, bine intretinute, astfel incat trebuie sa fi atent daca vrei sa cumperi o casa din caramida arsa pentru ca diferentele vizibile sunt mici.

  8. illion permalink
    Octombrie 18, 2009 1:43 pm

    Vom vedea sau mai bine-zis nu vom vedea daca vor rezista casele din BCA 150 de ani…
    Si eu am copilarit in urma cu 5o de ani intr-o casa de pamant a bunicilor mei. Ei nu mai sunt, nici parinti mei, dar casa e in picioare
    si numai acolo sunt acasa.

  9. Bogdan permalink
    Aprilie 10, 2010 10:31 pm

    Excelent articolul despre modul de constructie a caselor de chirpii in Banat. Eu vreau sa construiasc o casa si as avea nevoie de un constructor cu experienta in acest domeniu. Autorul articolului de mai sus pare sa fie unul. Exista posibilitatea de a-l contacta in vreun fel sau altul?

  10. sorinbaron permalink
    Iunie 27, 2010 5:39 pm

    as dori si eu sa mi fac o casa din chirpici caut un constructor si un fabricant de chirpici

  11. aurelia permalink
    Iulie 6, 2010 10:38 am

    Si eu as vrea sa construiesc o casuta traditionala din pamant, dar mai este posibil, in situatia in care nu se da autorizatie?

  12. apostol elena permalink
    Iulie 10, 2010 8:52 pm

    buna
    doresc sa imi construiesc o casa de chirpici in bucuresti cu amprenta la sol de 60mp; problema e ca nu stiu de unde sa cumpar chirpici… este cineva care ma poate indruma? multumesc

  13. apostol elena permalink
    Iulie 10, 2010 8:53 pm

    buna
    doresc sa imi construiesc o casa de chirpici in bucuresti cu amprenta la sol de 60mp; problema e ca nu stiu de unde sa cumpar chirpici… este cineva care ma poate indruma? multumesc!

  14. Sorin permalink
    August 28, 2011 4:46 pm

    Buna ziua,
    Sunt interesat daca se dau autirizatii de constructie pentru aceste case din chirpici si daca se intabuleaza? As dori informatii despre acest subiect pe sorinbat@gmail.com. Multumesc tuturor celor care cred in ecologism si care mai cred ca o casa se poate construi si fara sa dai bani grei pe materiale care nu sunt foarte ecologie in primul rand, dar nici foarte ieftine.

  15. adina permalink
    Martie 21, 2012 4:08 pm

    ma aflu intr-un moment in care am nevoie de propria casa..bani nu am..singura varianta ar fi sa fac un credit la banca..dar nu vreau sa fiu roaba bancii o viata intreaga..mai ales in situatia economica actuala..asa ca m-am gandit sa cumpar un teren la 10-15 km de oras..o suprafata de 300 mp..cu 5000 eur se poate..dupa as opta pentru constructia unei case simple din chirpici..as face o fundatie necesara unei astfel de case..as inveli-o cu tigla si as vrea sa aiba ferestrele si usile din lemn natural..toata lumea mi-ar sari in cap ca asta-i nu-i casa..dar eu stiu mai bine ce venituri am..ce imi permit..si decat o vila ale carei rate nu le pot plati, prefer o casa buna, sanatoasa pentru care sa nu datorez nimic nimanui..voi ce varianta ati alege?

  16. GabiM. permalink
    Aprilie 22, 2012 11:44 pm

    @adina:brava!Ce nu as da sa am o casuta mica,mica,din chirpici,undeva la tara…Si prin cele strainataturi au inceput sa foloseasca chirpiciul ca material de constructie,material considerat biologic si SANATOS! Iti doresc spor in toate si sa te vezi cat mai curand in „casa ta din chirpici”! HRISTOS A INVIAT!DOAMNE AJUTA!

  17. Aprilie 30, 2012 3:11 pm

    buna sa sti ca ai dreptate si eu am crescut intro casa din chirpic si a vinduto mama cu tata dar mie imi pare rau vreau sami cumpar un teren in sat unde mam nascut si am crescut si vreau sa-mi fac o casa din chirpici acum stau in constanta dar tot la tara imi place tu ai dreptate te intinzi cit iti este plapuma multa bafta

  18. Septembrie 10, 2012 3:25 pm

    Rodica, app de casele americanilor,s-au insiprat de la termite.
    Decat sa fac o casa ca aia , din chirpici si ciment , fac o jumate de sat si daca chinui fac si-o gradinita ori scoala I-VIII.

  19. Iunie 18, 2014 11:58 am

    Foarte buna informatie, multumim, cu o singura completare, Autorizatia de Construire se poate obtine daca casa se face pe structura de lemn si peretii raman doar de umplutura.

  20. viorica permalink
    August 25, 2014 4:15 pm

    Am mostenit o casa din chirpici veche de peste 50 de ani si sunt foarte interesata de renovarea acesteia mai ales ca este casa in care a copilarit poetul Cezar Baltag. Astept cu interes ajutor specializat.

  21. George63 permalink
    Iunie 29, 2016 10:21 pm

    As dori consultanta,in privinta pastrarii unei case din paianta(in care m-am simtit foarte bine si inca ma simt), cu privire la refacerea refacerea tencuielii exterioare!Printr-un complex de imprejurari ,obtinand o autorizatie de construire, am reusit sa”incadrez” aceasta constructie compusa din doua camere si un hol despartitor dintre ele,intr-o constructie noua din pereti de BCA,pe fundatie de beton!Casa aceasta din paianta practic a fost consolidata , perimetral ,de jur-imprejur cu beton armat, incat problema contactului ei cu mediul exterior nu mai exista,nu mai poate fi supusa precipitatiilor!Insa asa cum se afla acum trebuie retencuita!Observ pe alocuri ca a fost varuita in trecut cu var stins(observ pe alocuri vreo 2-3 varuiri,dupa culorile straturilor din casura)!Stratul de lut nu a fost afectat nicidecum,ci doar ici-colo ,pe alocuri sunt mici ciobituri ale tencuielii,datorita atingerii accidentale , in timpul transportului de scandura si grinda ,cand s-a construit sarpanta!Va rog sa ma ajutati,sa-mi spuneti ce materiale pot folosi pentru retencuirea exterioara a acestor pereti de valatuci(paianta)?Sunt impotriva demolarii acestei case numai pentru faptul ca materialul(paianta) din care este construita nu mai e la moda!Va rog sa ma ajutati!Astept raspuns si pe mail danielcio@gmail.com

Trackbacks

  1. Fac un zid | Stefan Manea

Lasă un răspuns

