Skip to content

Cum trăiesc Sfinţii

Mai 14, 2009

În cartea Mărturii din viaţa monahală a Bătrânului Iosif Isihastul (comandă on-line) am găsit o scrisoare a Părintelui către una din fiicele duhovniceşti, care se pregătea de călugărie. Citind-o, m-am gândit la cealaltă scrisoare, postată de Irina cu câteva săptămâni în urmă, în care un alt Părinte îşi pregătea fiica pentru viaţa de familie. Două scrisori, două contexte diferite, două drumuri către Dumnezeu…

Ai grijă, buna mea fiică, deoarece te-ai mărit deja şi încep gândurile să se schimbe

19

Fiica mea cea iubită, porumbiţa mea cea bună, fata mea! Doresc să fii bine în suflet şi în trup. Acum câteva zile mi-a venit gândul şi am zis în mintea mea: cum de a întârziat atât de mult să-mi scrie fiica mea? Cum de a negiijat atâta? Poate că a fost prea ocupată cu învăţatul, îmi spuneam.

În sfârşit, am primit scrisoarea ta şi, bucurându-mă pentru sănătatea ta, mă întristez pentru păcatele tale, pe care nu încetezi a le săvârşi. Tu, o fată atât de mică, te cerţi cu toţi. Mă întreb dacă atunci când vei deveni mireasă a Domnului Hristos, când vei îmbrăca Schima Sfântă a monahilor, te vei îndrepta sau vei continua să te cerţi. În fine, acum să fie toate iertate. Numai fii cu mai multă grijă de acum înainte, pentru că altfel îţi voi da canon aspru! Ca mireasă a împăratului ceresc, tu nu trebuie să faci nimic nesocotit, ci tuturor să fii mai mică, mai cuminte, mai smerită. Să plângi cu multe lacrimi, să te rogi ca să te învredniceşti de bucuria fecioarelor înţelepte împreună cu toţi îngerii şi toţi sfinţii.

Şi ai grijă, buna mea fiică, deoarece te-ai mărit şi încep gândurile să se schimbe. Au început săgeţile celui viclean să cadă alături de tine. Tu să-ţi păzeşti sufletul, să-ţi păzeşti cinstea ta cu multă tărie. Domnul Hristos şi Maica Domnului vor ca noi să fim totdeauna cu grijă şi cu frică de Dumnezeu.

Să nu crezi că vei afla bucurie şi odihnă în cele în care sufletul tău se întristează şi harul dumnezeiesc nu sălăşluieşte. Bucuria este dar al lui Dumnezeu în sufletele noastre şi, dacă o alungi de acolo, nu mai vine decât dacă îţi pare tare rău şi te căieşti cu multă durere de toate câte ai păcătuit. De ce să alungi, însă, porumbelul harului şi după aceea, cu întristare şi multe suspine, să încerci să-l aduci înapoi?

Mulţi au alungat harul, l-au ruşinat fără de minte, şi acesta nu s-a mai întors niciodată. Deci ai grijă, buna mea fetiţă. Fără mama ta să nu faci nici un pas. Să nu ai prea multe prietene. Să nu iubeşti podoabele. Nu căuta parfumurile. Toate acestea sunt ale lumii; cu cât sunt mai de prisos, cu atât sunt mai păcătoase.

Tu să ai frica de Dumnezeu ca podoabă permanentă şi, ca îmbrăcăminte, smerenia. Acoperământ tare pe Preacurata. Păzitor şi îndrumător pe Îngerul sufletului tău. Parfum să-ţi fie mireasma feciorelnică a sufletului şi a trupului tău. Da, copilul meu, aceasta să faci, şi vei trăi acum şi în vecii vecilor. Pentru că moartea sufletului merge alături de tine, merge înaintea paşilor tăi, îşi bate aripile în inimă ta, zboară înaintea ochilor tăi, luptă în gândurile tale. Ai grijă de viaţa ta, păzeşte-ţi sufletul cu tărie !

Da, nepreţuita mea fiică, deoarece lumea s-a stricat mult; şi văzând ispita dragostea dumnezeiască şi zelul vostru către Dumnezeu, va pune în calea vieţii voastre „piatră de poticneală şi de scandal”. Deci, ascultă cuvintele mele şi păzeşte-le, pentru că acestea să te păzească de orice cădere.

Citeşte cărţile sfinte, pentru a se lumina de acolo înaintea ta, pentru a fi îndreptat sufletul tău spre calea cea duhovnicească. Şi îţi va fi această citire a cărţilor sfinte zestre cerească şi bogăţie veşnică. Ai grijă, încă, să nu fii neascultătoare faţă de tatăl tău sau faţă de mama ta. Fereşte-te de cele lumeşti. A trecut deja vârsta cea mică a nevinovăţiei. Nu te obişnui să vorbeşti mult. Vei pierde astfel şi „rugăciunea lui Hristos” şi îţi vei obosi foarte mult sufletul şi multe altele vei păgubi. Din vorba cea multă nu lipseşte păcatul.

În plus, ai grijă, fetiţa mea, să fii totdeauna cuminte, smerită, ascultătoare, tăcută, răbdătoare, reţinută la toate, rugându-te neîncetat ziua şi noaptea. Şi vei vedea cât de mult se va lumina mintea ta şi câtă bucurie şi pace va afla inima ta. Toate să le faci cu înţelepciune şi cu sfat bun. Să iubeşti spovedania şi să te împărtăşeşti des. Nu căuta să vezi lumea, pentru ca să te vadă pe tine Dumnezeu. Şi dacă îţi vei păstra totdeauna fecioria sufletului şi a trupului, Preasfânta Fecioară te va păzi de tot răul, de toţi vrăjmaşii cei văzuţi şi nevăzuţi.

Îţi doresc, fiica mea, să se împlinească cât mai repede voia Domnului cu tine; ” să-ţi dea ţie Domnul Dumnezeu după inima ta !”

3 comentarii leave one →
  1. Simona permalink
    Mai 14, 2009 8:22 pm

    Tare frumos, Anca. De multe ori ma intreb cum ar fi fost daca Il descopeream la timp(de fapt oricind poate fi la timp atita vreme cit inca esti in viata si ai momentul de cainta, smerenie, constientizare) si nu eram atit de prinsa cu mii si mii de sforicele de lumea asta(ca oricite as taia, iata ca tot ramin unele, se refac altele). Dar apoi imi da DUmnezeu si gindul cel bun si nu ma lasa sa deznadajduiesc. Si-mi spun: CUm ar fi fost daca nu il descopeream deloc? Iata unde era durerea mare…sa nu fii cunoscut niciodata trairea rugaciunii, lacrimile caintei, dragostea adevarata. Din pacate n-am gasit scrisoarea postata de Irina despre viata de familie (dpdv ortodox).
    PS Trebuie sa-ti multumesc totodata si pentru bibliografia pe care indirect mi-o insusesc de la tine🙂

  2. Simona permalink
    Mai 15, 2009 8:50 am

    Irina, iti multumesc, acum merg s-o citesc. E un aspect important pt mine

Lasă un răspuns

