Skip to content

Ce ştim despre homeopatie? (2)

Februarie 16, 2009
Ce ştim despre homeopatie? (1) – o parere personala

Dupa aceasta introducere mai mult sau mai putin relevanta, sa trecem la fapte. Sa vedem cateva date generale despre homeopatie…

Istoric

Pe site-ul Homeopatie.ro am gasit o istorie universala si o istorie a homeopatiei in Romania. Astfel, am aflat ca:

  • hipocrateMetoda terapiei homeopate a fost descoperita si definita, alaturi de cea a terapiei alopate, de catre Hipocrate. El a pus bazele teoretice si a explicat, conform cunostintelor vremii, modul de actiune al homeopatiei. A practicat metoda homeopata in acelasi timp cu metoda alopata, combinand frecvent sau alternand aceste doua metode.
  • Dezvoltarea si imbogatirea metodelor terapeutice a fost preluata si perpetuata, dupa Hipocrate, de invatacelul sau Galen, care a preferat sa practice cu deosebire metoda alopata. Astfel se face ca homeopatia, ca metoda terapeutica, a intrat intr-un con de umbra din punct de vedere istoric. Meritul major al redescopeririacestei metode terapeutice ii revine al lui Hahnemann.
  • Christian Samuel Hahnemann a intuit calea experimentala, a alcatuit primele tablouri de patogenezie, a cristalizat principiile de baza si este, in adevaratul sens al cuvantului, fondatorul modern al homeopatiei. Nascut la Meissen, in 1755, inca de tanar face, in primii ani de activitate, o veritabila criza de constiinta profesionala, impresionat de neputinta terapiei oficiale. Pornind de la date experimentale, observand bolile copiilor sai, Hahnemann a fost preocupat, pana la obsesie, de o intrebare geniala pentru timpurile sale si la fel de actuala si in timpurile moderne:  De ce nu a fost gasit un mijloc particular de vindecare pentru fiecare bolnav, de vreme ce, de secole, exista oameni ce-si zic medici?
    In 1810 apare prima editie a cartii de baza a lui Hahnemann – ” Organonul ” sau „Arta de a vindeca”. In 1811 apare „Materia Medica” , primul volum, unde Hahnemann incepe sa-si expuna observatiile privind efectele substantelor in doze mari asupra organismului sanatos. Citeste mai departe…
  • In Romania, homeopatia este cunoscuta odata cu venirea lui Hahnemann la Sibiu in 1777, impreuna cu contele Brukental, al carui medic personal era in acea vreme. Sederea lui Hahnemann la Sibiu a durat 2 ani. Citeste mai departe…

Cum a fost (re)descoperita homeopatia

samuel-hahnemannHahnemann a devenit doctor in 1791 si practicat medicina conventionala timp de 9 ani, pana cand a descoperit accidental ca daca se ingerau doze repetate de Chinchona ( pentru a testa teoria lui Cullens despre eficacitatea Chinchonei de a vindeca malaria) se dezvoltau simptomuri asemanatoare cu cele ale malariei. Astfel a aparut prima dovada a homeopatiei si deci si primul principiu: Similia similibus curentur sau „asemanarile vindeca asemanarile”. Asa ca Hahnemann a botezat noua sa terapie „Homeo” (similar, asemanator) „patie” (patos – boala, suferinta) si a inceput sa faca demonstrati cu multe medicamente folosite in alopatie, dar metodele sale au fost tratate cu neincredere si ridiculizate de contemporani.

Hahnemann s-a concentrat pe reducerea dozelor din medicamentele sale pana la punctul in care medicamentele sale sa nu mai aiba efecte secundare, insa nu a fost multumit, caci acest pas aducea dozjul din medicamete insuficient de puternic pentru a mai actiona. Atunci a experimentat o noua metoda: dupa fiecare dilutie scutura viguros substanta, ceea ce producea o potentare a dilutiei, desi cantitatile nu erau schimbate (din punct de vedere stiintific acest fenomen nu a fost explicat).

In 1810, Hahnemann a publicat primele 6 editii ale Organonului, care definea clar filosofia homeopatiei. In acelasi an, 80000 de oameni au murit cand Napoleon a atacat Leipzig-ul. Tratamentul aplicat de Hanemann supravietutorilor, cat si victimelor febrei tifoide ce a urmat acelui asediu, a avut succes si a raspandit reputatia sa de homeopat. El a tinut si cursuri la Universitatea din Leipzig, unde prelegerile sale se transformau deseori in manifestari impotriva unor practici periculoase din medicina traditionala, find poreclit de catre studentii sai „Uraganul infuriat”. In 1821 Hahnemann dovedise eficienta a 66 de remedii homeopatice si a publicat Materia Medica Pura in 6 volume. In 1831, holera a lovit Europa Centrala si Hahnemann a publicat lucrari despre tratamentul homeopatic al bolii si a initiat prima folosire pe mase largi a homeopatiei care avea o rata de vindecare de 96 %, comparativ cu rata de 41 % a alopatiei. Citeste mai departe…

Ce vindeca homeopatia?

„You cannot divorce Medicine and Theology. Man exists all the way down, from his innermost Spiritual to his outermost Natural”.
(Nu poti sa desparti Medicina de Teologie. Omul se defineste de la spiritualitatea interioara la exteriorul natural)
James Tyler Kent ( 1849 – 1916 )
kent_6fKent poate ca a depasit geniul lui Hahnemann, aducand secolului XX o forma rafinata si foarte accesibila de homeopatie. A practicat medicina obisnuita, pana cand Dr.-ul Richard Phelan (un absolvent al Instotului de homeopatie Hahnemann) a vindecat-o pe sotia lui Kent, grav bolnava, cu ajutorul medicinei homeopate, ceea ce l-a facut pe Kent sa se „converteasca” la homeopatie.
In 1888 Kent a fost invitat sa devina medic la noul spital homeopatic din Philadelphia, unde a fondat celebra postuniversitara ce-i poarta numele. Kent era un practicant avid al sectei lui Swedenborg si propunea potente mari in medicamentatie (de la 200-c in sus ) prescriind adesea potente CM si MM, inspirindu-i pe adeptii sai ca homeopatul nu trebuie sa trateze nu mai trupul, ci si sufletul, care cerea folosirea marilor potente. Faimosul Repertoar al Lui Kent a fost mai sistematic si mai lizibil decat scriirile predecsorilor sai, fiind inca si in ziua de azi o carte de capatai a medicilor homeopati.
Kent a dezvoltat „tablouri” ale constitutiilor pacientilor, de exemplu: Sulphur era „filozoful zdentaros” . Mai tarziu, eleva sa, Margaret Tyler, a dezvoltat aceasta idee in cartea sa Tablouri ale Medicamentelor Homeopate. Influenta si popularitatea ideilor lui Kent au dezvoltat homeopatia in intreaga lume.

Observatie: iata un prim conflict homeopatie-ortodoxie. O medicina care vindeca si sufletul? Unii vad homeopatia astfel. Ca ortodocsi, respingem aceasta idee si medicii care o propovaduiesc. Avem duhovnici si Il avem pe Hristos, nu ne inchinam unor medicamente. Asadar, atentie carei religii apartine medicul homeopat pe care-l frecventati!

Vezi si: Ce ştim despre homeopatie? (3)

Anunțuri
4 comentarii leave one →
  1. Debora permalink
    Februarie 16, 2009 7:46 pm

    Anca, nu e vorba despre inchinarea la medicamente, nici despre remedii (doar) pentru suflet. Din cate stiu, medicina homeopata priveste fiinta umana ca pe un intreg, stiut fiind ca starea sufleteasca influenteaza trupul. Homeopatii incadreaza bolnavul in anumite tipuri constitutionale, care corespund si anumitor temperamente, care la randul lor determina reactia organismului la anumite remedii. Cu cat cercetarea bolnavului ca personalitate este mai amanuntita, cu atat tratamentul se poate individualiza mai strict. Este, in parte, explicatia efectului pe care remediile homeopate il au, chiar daca dozele sunt infinitezimale: organismul reactioneaza in prezenta anumitor molecule (sau mai bine zis interactioneaza cu ele) in anumite dilutii. Totusi, e necesara prudenta, asa cum spui. Acum multa lume cauta paranormalul si se poate lesne cadea in capcana. Aceeasi precautie e necesara si la psiholog (psihologia seculara nu are toate raspunsurile, iar unele sunt chiar gresite -de exemplu, psihologia nu va folosi niciodata notiunea de pacat), dar si la biorezonanta, acupunctura etc.

  2. viatalatara permalink
    Februarie 16, 2009 8:41 pm

    Debora, acum citeam un supliment al ziarului „Romania libera” (este la chioscuri) in care este explicat foarte bine principiul holistic. Totusi, pe mine nu ma intereseaza sa tin (sau sa nu tin) partea homeopatiei. Incerc sa am o abordare obiectiva. Imi este clar ca sunt medici care o folosesc intr-un mod mai… ciudat. Si vreau sa vad, concret, de ce si unde intra in contradictie cu credinta ortodoxa.

  3. Maria permalink
    Februarie 17, 2009 12:01 am

    Pai tot ce am citit aici (inca nu am citit postul cu nr(1)) este cel putin ciudat. 🙂
    Eu una nici nu-mi imaginam ca homeopatia asta se bazeaza pe asa niste chestii „dubioase” din punct de vedere spiritual.Eu credeam ca este un fel de medicina naturista.
    In urma explicatiei asteia cu „Similia similibus curentur” eu deduc logic asta: daca te imbolnavesti de mai multe ori de aceeasi chestie si iei acelasi remediu repetat poti „remonta” singur boala in propriul organism.Doar …putin cate putin se aduna necesarul.

  4. viatalatara permalink
    Februarie 17, 2009 12:14 am

    Maria, homeopatia e „dubioasa” (ca nici nu stiu cum sa-i zic!) pentru ca inca nu s-a demonstrat pana acum cum actioneaza. Dilutiile remediilor sunt atat de mari, incat ajung sa fie aproape apa chioara. Problema e ca actioneaza! 😀 Si atunci, au fost voci care au acuzat-o de magie, vrajitorie, etc. Deci nu e doar naturista, are o baza energetica (energia plantelor, mineralelor, etc) care poate trezi suspiciuni, desi, clar, nu are de-a face cu bioenergia (desi sunt homeopati care le amesteca).

    Vedeti si asta, merita: https://viatalatara.wordpress.com/2009/02/11/dr-pavel-chirila-stilul-de-viata-factor-de-prevenire-a-bolilor/

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: