Skip to content

La Mislea – pietrele strigă!

Ianuarie 4, 2009

Cu o luna in urma, citindu-l pe Bordeianu, am fost sa vedem inchisoarea de la Pitesti. Ieri, din nou in fata unei zile libere, ne-am hotarat la fel de brusc sa mergem catre Mislea.

Aproape de Campina, am facut dreapta catre Urleta si drumul ne-a condus catre satul Mislea, asezat intre dealuri, intr-un peisaj pe care-l banuiesc incantator atunci cand totul este verde. De altfel, avem cartea Aspaziei Otel ca marturie:

Priveam cu nesaţ colinele somptuos împodobite de aurul toamnei ce însoţeau lunga depresiune a Mislei. Şoseaua şerpuitoare îmi apărea ca o netă şi brutală linie de demarcaţie între două planuri de existenţă, complet diferite. Rămâneau în urmă copilăria şi adolescenţa cu umbrele şi luminile lor şi se deschidea în faţă hăul închisorilor comuniste, care avea să ne surpe tinereţea (sau chiar viaţa) pentru cine ştie cât timp şi cu ce consecinţe. Căutam să-mi înăbuş senzaţia dureroasă de ruptură şi mă căzneam să mă las cuprinsă de frumuseţea zilei pe care Dumnezeu ne-o oferea ca o binecuvântare. (…)

N-am să uit o săteancă ce s-a apropiat de noi cu o sită de nuci proaspăt căzute din coaja verde – gardienii s-au prefăcut că nu observă. Pe valea Misiei încă nu se înstăpânise ura pentru „bandiţi”. Văzându-mă cu părul alb mătuşa a crezut că sunt mai bătrână ca celelalte şi ca atare un fel de cap al lor şi s-a apropiat de mine.

„Ce făcurăţi, maică, de vă puseră la popreală, că tare mai sunteţi tinere şi frumoase?!”

Ce-aş fi putut să-i spun? „Suntem studente, maică şi noi credem că n-am făcut nici un rău. Noi vrem doar să ne putem ruga Bunului lisus şi Maicii Domnului, în limba noastră românească, noi spunem că este bun tot ce am moştenit şi nu vrem să fie aruncate la gunoi obiceiurile noastre strămoşeşti.” (…)

Într-un târziu, când soarele se îndrepta spre asfinţit, am coborât panta abruptă care cobora la închisoare! Coborârea sugera într-adevăr povârnişul spre iad. Mislea, aşadar! Prima impresie a fost o uluire. Închisoarea domina coama lină, aproape plată, a unei coline, în mijlocul unei grădini cu pomi fructiferi. Iadul ni se prezenta în înveliş de rai. Pere aurii, mere roşii, lăcuite de lumina apusului, străluceau festiv în frunzişul încă viu al copacilor.

mislea-134

Tot la apus, dar iarna, am ajuns si noi. Frigul era cumplit, mainile mi se inclestasera pe aparatul foto. Oricum, in incinta fostei inchisori nu era voie cu nici un pret sa fotografiezi. Acum, puscaria este azil de batrani. Reamenajata, m-a asigurat o asistenta. Cu gresie pe jos si faianta pe pereti, un sir lung de paturi si cativa batrani bucurati de vederea copilasului celui mic, pe care-l luasem cu noi.

Unde-i biserica? O cautam din ochi. Daramata de comunisti in 1977, doar o cruce a ramas spre amintire. O cladire noua se ridica, probabil o prelungire a azilului. Alta, veche, lasata in paragina. Nu se poate ajunge la ea, e strajuita de un gard. Va fi daramata? Sau se va amenaja un muzeu? Nici macar nu mai zambesc. Am inghetat de tot.

Am iesit. Afara, pot face poze doar zidului imprejmuitor inalt si solid, probabil suficient de vechi ca sa fi apartinut manastirii. Inainte de a fi azil, inainte de a fi inchisoare, la Mislea a fost o manastire. Paradigmatica evolutie! Dar tot nu-mi vine sa rad. Fac poze. Legal, de afara, gardului.

mislea-098

Ceea ce mi-a atras atentia de cand am sosit au fost niste afise electorale puse chiar pe zid. De cate ori privesc aceasta poza, raman cu gura cascata. Nu ma pot abtine.

mislea-043-1

Mi-a mai ramas loc de fotografiat – zidul inchisorii, fostei manastiri, actualului azil. Un zid deosebit de expresiv, exfoliindu-si straturi-straturi de istorie. Un perete care plange, lovit. Un marturisitor.

mislea-095

mislea-097

mislea-099

mislea-109

mislea-127

mislea-128

mislea-118

Iar dincolo de garduri…

mislea-114

… cerul!

mislea-090

8 comentarii leave one →
  1. irina flo permalink
    Ianuarie 4, 2009 9:10 pm

    a fost si CAP la Mislea, depozit de fructe, cam asa ceva

  2. viatalatara permalink
    Ianuarie 4, 2009 9:24 pm

    adica tot in incinta manastirii? n-ar fi exclus, din moment ce acolo e o livada destul de bogata. cand a fost intemnitata Aspazia, in biserica facusera atelier de testaorie.

  3. Flori Balanescu permalink
    Februarie 22, 2011 1:05 pm

    Buna ziua,
    As vrea sa ne dati acordul sa reproducem intr-o enciclopedie a represiunii comuniste, aflata in lucru la Inst. Nat. pt. Studiul Totalitarismului – Academia Romana, o fotografie sau doua cu fosta inchisoare Mislea. Ne-ar fi de folos daca ati avea si cu alte inchisori politice. Ati putea sa imi raspundeti pe e-mail, va rog? Daca raspunsul este afirmativ, v-as ruga sa ne indicati si sursa imaginilor, exact in formula care doriti sa apara in enciclopedie.
    Va multumesc!

Trackbacks

  1. PARINTELE CONSTANTIN VOICESCU - 14 ANI DE CAND A FOST CHEMAT LA CERURI. Ultimul sau cuvant: predica la NASTEREA MAICII DOMNULUI, tinuta la MISLEA, in chiar ziua in care avea sa fie ucis, intr-un accident bizar
  2. PARINTELE CONSTANTIN VOICESCU – † 8 septembrie 1997 – ZIUA CAND A FOST CHEMAT LA CERURI. Ultimul sau cuvant: predica la NASTEREA MAICII DOMNULUI, tinuta la MISLEA, in chiar ziua in care avea sa fie ucis, intr-un accident bizar -
  3. Crezortodox - crestin ortodox -SFANTUL INCHISORILOR - VALERIU GAFENCU - Crez ortodox
  4. PARINTELE CONSTANTIN VOICESCU – † 8 septembrie 1997 – ZIUA CAND A FOST CHEMAT LA CERURI. Ultimul sau cuvant: predica la NASTEREA MAICII DOMNULUI, tinuta la MISLEA, in chiar ziua in care avea sa fie ucis, intr-un accident bizar | Cuvântul Or
  5. PARINTELE CONSTANTIN VOICESCU – † 8 septembrie 1997 – ZIUA CAND A FOST CHEMAT LA CERURI. Ultimul sau cuvant: predica la NASTEREA MAICII DOMNULUI, tinuta la MISLEA, in chiar ziua in care avea sa fie ucis, intr-un accident bizar | Cuvântul Or

Lasă un răspuns

