Skip to content

Cu şcoală sau fară şcoală?

Decembrie 19, 2008

Am gasit azi un articol pe un blog privat si m-am gandit ca ar fi pacat sa nu fie citit de mai multa lume… Asa ca am rugat-o pe autoare, Adriana, sa-mi dea voie sa-l pun pe blogul meu. Iata articolul:

Corigenţi la bun simţ

boy-at-blackboardCiteam un comentariu la unul din site-urile preferate si am dat iar peste ideea pisaloaga a superioritatii scolii romanesti, idee care deja imi provoca dureri de stomac. Am fost si eu in scoala romaneasca si bineinteles, aveam o cultura generala foarte buna, memoria m-a ajutat intotdeauna, in plus de asta am o mama care dorea nespus de mult sa reuseasca in viata… prin intermediul fiicelor ei.

Toata cultura asta generala nu m-a ajutat la nimic. Nu mi-a deschis cai nebanuite, nu mi-a inlesnit cunoasterea unor personalitati remarcabile care mai sunt inca ascunse in tara noastra (batranii pe care i-am cunoscut la biserica), nu m-a ajutat sa inteleg de ce nu e bine sa „smanglesc”, sa mint, nu m-a ajutat sa inteleg de ce trebuie sa nu pacatuiesc, nu m-a ajutat sa-mi formez un caracter, nu mi-a ajutat DELOC, daca stau sa ma gandesc. Toate aceste lucruri le-am implinit dupa ce am cunoscut pe Hristos, biserica si preotii adevarati – pr. Voicescu, pr. Arsenie Muscalu, cartile duhovnicesti si mai ales experienta fantastica a batranilor legionari…

N-am stiut sa imi aleg drumul in viata la 18 ani, desi eram o eleva buna, nu stiam in ce parte s-o iau, ce se intampla cu mine, UNDE ma indrept???

Scoala romaneasca n-a facut nimic ca sa umple aceste goluri, cu toata superioritatea ei. In schimb, umple golurile din capul copiilor cu teoreme, formule matematice, chimie, ere geologice, comune primitive si alte prostii care pe mine „ma ajuta” enoooorm acum… la ce???

Scoala romaneasca e premianta la cultura generala, dar e corigenta, ba chiar repetenta la bun simt si la educatia noastra morala.

Acasa nu am primit o educatie crestina, nu stiu ce m-a salvat si m-a ferit de rautatea lumii, poate faptul ca am fost introvertita si faptul ca nu aveam un fond rau…

Acum ceva timp priveam la televizor (pe cand aveam unul), unul din jocurile care se fac pe aici „Are you smarter than a fifth grader?”, cu intrebari din clasa I pana in clasa a V, la care sunt invitate tot felul de personalitati ale lumii mondene, sau chiar doctoranzi, studenti buni, cu medii mari, directori de firme, jucatori de baschet, etc. De data asta era invitata o Miss Nustiucare din Statul Nustiucare, blonda, normal, foarte simpatica si vorbareata.

Din intrebare in intrebare s-a ajuns la faptul ca nu stia ce e Europa – continent sau tara? Dar cu o naturalete de invidiat recunostea clar ca nu stie, nu i se parea mare lucru ca nu stie asa ceva (chiar asa, si ce daca nu stia?). Toata prestatia ei a fost una draguta, am simpatizat-o putin pentru ca era cinstita si nu ascundea nestiinta ei, faptul ca nu avea cultura generala domne’ , dar ce m-a impresionat fff tare si m-a facut sa vad cu alti ochi pe americani a fost urmatoarea faza… Ca sa scape din situatia in care ar fi putut pierde banii, avea mai multe optiuni de ales: putea sa aleaga unul din copiii care erau acolo pusi sa ajute cursantii, putea sa traga cu ochiul la ce au raspuns ei, si putea sa Cheat (triseze). Drept sa spun, nu stiu ce presupunea aceasta optiune ca eu eram atenta, bineinteles, la intrebarile de cultura generala :DDD, ehh boala veche!!

Dar faza interesanta a fost ca fata a refuzat sa foloseasca optiunea Cheat, desi avea o suma maaare de bani castigata (cred ca 500. 000 $), pe motivul ca nu a facut niciodata asa ceva si n-o sa faca nici acum asa, desi stie ca pierde banii…

Sincer am ramas ca la dentist, a fost o lectie de viata fenomenala, de la o fosta Miss, blonda si extrem de superficiala (dupa parerea unora!).
Ma gandeam daca in tara mea ar fi facut vreunul asa ceva..

Asa ca nu mai cred in superioritatea scolii romanesti, nu mai cred in nici o scoala de fapt, decat in Scoala de Duminica de la biserica noastra.
Asta e singura scoala in care copiii sunt invatati regulile de baza normale pentru a trai in lumea asta, cunostiintele si lectura se pot face in paralel, pe langa educatia morala, care cred ca e primordiala ca sa reziste copiii nostri sanatosi la cap la pubertate si apoi in adolescenta.

49 comentarii leave one →
  1. Maria permalink
    Decembrie 19, 2008 12:56 am

    Asa este.Scoala romaneasca pe vremea mea cel putin ne indopa cu cunostinte generale evitand (voit) esentialul: accentuarea calitatilor spirituale .
    Acum, cred ca e si mai rau.

  2. Decembrie 19, 2008 1:36 pm

    Asa este. Si acum e la fel.

    Totusi nu e rau sa amintim ca exista si profesori care fac mai mult decat prevede „fisa postului”, devenind modele si mentori (cel putin eu am cunoscut cativa).

    Imi amintesc cu placere de o fosta diriginta din gimnaziu care ne spunea ca ea apreciaza mai mult un elev care isi ajuta colegii decat unul care are 10 pe linie. O profesoara de romana din liceu care profita de orice ocazie pentru a ne purta prin marea literatura universala, ne recomanda lecturi care nu cred ca sunt incluse in vreun manual si petecea multe ore din timpul ei liber stand la discutii cu noi despre probleme care ne preocupau. Si, mai recent, un profesor de tehnici de negociere care ne-a spus ca, desi multe carti ne vor invata sa ne aliem cu invingatorii, el uneori prefera invinsii.

    Scuze ca am fost usor off-topic, desigur ca regula generala e cea observata de Adriana. Sistemul este corigent la bun simt.

  3. Maria permalink
    Decembrie 19, 2008 4:55 pm

    Ce bine spus: „nu avem mame, nu avem nici har”.Il voi citi si eu acum(doarme bebe).

    In privinta profesorilor si a a invatatorilor trebuie sa spun ca si eu am avut cativa extraordinari insa structurarea invatmantului general era (si este) gaunoasa.

  4. angelica permalink
    Decembrie 19, 2008 5:59 pm

    eu am facut scoala pe vremea comunistilor (facultatea am terminat-o in ’80); lasand la o parte faptul ca se face scoala zdravana (romana, matematica, chimie, geografie, limbi straine) – lumeasca ce-i drept – iar materiile care ar fi trebuit sa fie macar neutre (filozofie, doctrine, etc) erau aservite materialismului-dialectic, eram formati (cu voie sau fara) intr-o disciplina : uniforma, codite, bentite, unghii taiate.. si asta pana al terminarea liceului;
    pentru ca am vorbit tare in tramvai (ma amuzam cu niste colege, eram in calsa a IX-a) si intimplator era un profesor in tramvai, mama a fost chemata la scoala…
    nici eu nu am primit educatie crestina acasa dar am primit-o pe cea a celor „7 ani de-acasa” …. (sa nu vorbesti neintrebat, sa nu stai jos in masina, sa-ti saluti profesori si colegii, sa nu furi, sa nu minti, sa nu ..)
    la biserica la care merg unde vin multi multi tineri (merg de vreo 10 ani deja) ma bucura foarte multe: evlavia preotilor, cantarea psaltica deosebita, privegherea la lumina lumanarilor, cumintenia enoriasilor (90% tineri, cu 2-3-4-copii)… un singur lucru ma intristeaza: lipsa dragostei dintre cei din biserica.. totul ramane asa, desupra la nivel de „Doamne ajuta! cand intrii si cand iesi din biserica …nici macar nu ne cunoastem numele…nu mai vorbesc de apropiere, de comuniune dincolo de zidurile bisericii…
    chiar ma simt stanjenita cand, intilnindu-ma cu un tanar (a) pe care il stiu din vedere imi indrept privirea cu dorinta de a saluta si simt cum celalalat intoarce privirea…
    ceea ce am vrut sa subliniez este faptul ca: educatia crestina priveste nu numai mersul la biserica, spoveditul, impartasitul, citirea cartilor, milostenia, pelerinajele, etc… ci ceva mai profund.. sa-ti pese de celalalt, sa il ajuti concret cand poti si cu cat poti.. adica sa-ti iubesti aproapele….

  5. lidia permalink
    Decembrie 19, 2008 10:18 pm

    Cum adica batranii legionari?Legionarii sunt si au fost in afara lui Dumnezeu.Degeaba vorbim de Dumnezeu daca nu vorbim IN TOTALITATE CORECT DUHOVNICESTE.

  6. viatalatara permalink
    Decembrie 19, 2008 10:39 pm

    draga lidia, acest subiect este controversat. s-a mai discutat pe blog aici: https://viatalatara.wordpress.com/2008/12/09/despre-chestiunea-legionara/

  7. lidia permalink
    Decembrie 19, 2008 10:40 pm

    Sunt mai multe lucruri dicutabile in aceasta pledoarie .Vreau sa pun in evidenta una , majora si care a declansat scrierea acestui articol.
    Invatarea !
    Se gandesc unii (ceva mai destepti )ce rol are invatarea ca proces mental fizic si chiar psihologic?Nu cred. De ce ar face-o daca sunt chiar impotriva proceselor mentale.
    Invatarea este un proces biochimic ,psihic si duhovnicesc totodata.
    Invatarea ajuta la stabilirea mai multor conexiuni intre celulele neuronale , conexiuni care raman tot restul vietii chiar daca se mai estompeaza in timp,in situatia in care nu sunt folosite frecvent. O vorba in latina spune ca daca nu folosesti un organ acesta se atrofiaza.
    Invatarea poate fi si un exercitiu duhovnicesc in care copilul este solicitat sa-si depaseasca limitele de moment. Acest lucru se face cu efort , iar in viata duhovnicesca acest efort este esenta mantuirii daca invatam sa-l directionam spre Dumnezeu. Dar tot invatare se numeste si faptul ca se capata OBISNUINTA BUNA de a invata sa inveti este extraordinar.
    Nu degeaba multi sfinti s-au rugat Dumnezeului Treimic sa ii ajute sa invete la scoala . Si rugaciunea lor a fost ascultata.
    Fratilor ,nu ascultati de duhul lumii care doreste sa manipuleze prostime .Va place sa purtati dupa fapte acesta emblema?Sunt convinsa ca nu. Si atunci de ce ii obligati pe copii sa faca asta?
    Bineinteles totul trebuie sa facem in duhul echilibrului sfintilor parinti. Nu trebuie sa fortam lucrurile , sa punem copii sa invete mai mult decat este necesar , dar nu se poate ca un om cu scaun la cap sa pledeze pentru neinvatare „pentru ca lui nu i-a folosit”. Poate ca nu ii foloseste nici daca ii dai cu lingurita putina minte , daramite sa il pui sa munceasca pentru asa ceva .
    Duhul bisericii nu se impotriveste invatarii. Cate manastiri nu au fost promotoare ale scolilor?
    Doamne ajuta-i pe copii sa mearga pe calea Ta si sa nu dea de destepti din acestia in drumul lor care sa-i opintesca .

  8. viatalatara permalink
    Decembrie 20, 2008 12:07 am

    Lidia, nu a spus nimeni sa ii oprim pe copii de la invatare. Dimpotriva. Ideea articolului era sa nu ne limitam doar la ce invatam la scoala. Eu, cel putin, asa am inteles. Titlul are ironia lui, daca in el te-ai poticnit.

  9. Decembrie 20, 2008 12:58 pm

    Lidia, cum zicea si Anca, articolul nu promoveaza neinvatarea, ci stabilirea prioritatilor in educatie. Invatarea e buna, dar prioritatea trebuie sa fie formarea caracterului copilului, nu acumularea de cunostinte.Sau mai bine zis acumularea de cunostinte ar trebui facuta in lumina invataturii crestine.

    Desigur, in trecut manastirile au fost promotoarele scolilor, dar astazi scoala este promotoarea manastirilor (metaforic vorbind) ?

    in ce duh se face scoala in ziua de azi?in duh crestin, sau in duh secular, lumesc? promoveaza scoala (nu doar cea romaneasca) in momentul actual valorile eterne, duhovnicesti?

  10. Decembrie 20, 2008 1:02 pm

    Fratilor ,nu ascultati de duhul lumii care doreste sa manipuleze prostime .Va place sa purtati dupa fapte acesta emblema?Sunt convinsa ca nu. Si atunci de ce ii obligati pe copii sa faca asta?

    ……………

    imi permit sa adaug ca nu multimea anilor de scoala te scoate din „prostime”, ci posedarea gandirii critice si luminarea Duhului Sfant, care te ajuta sa discerni strategiile manipulatoare si de control din partea duhului lumesc.

  11. lidia permalink
    Decembrie 20, 2008 5:26 pm

    Sunt de acord ca scoala cu informatiile ei materialiste nu este suficienta .Sunt de acord ca se pot invata si lucruri rele la scoala(ex. evolutionismul)dar pana la a ponegri informatiile din chimie , matematica, fizica etc este cale lunga .
    Matematica poate fi o unealta cu care Dumnezeu te ajuta sa inveti sa extragi esentialul dintr-o multime de date(si discernamantul este necesar pentru mantiure), sa inveti sa te concentrezi (cata concentrare trebuie in rugaciunea curata …ehei!),te ajuta sa te disciplinezi(Dumnezeu este un Dumnezeu al ordinii si disciplinei care in termeni duhovnicesti se traduce in ordine si curatenie interioara), te poate ajuta sa te formezi in acest contxt ca om . Sa nu credeti ca minimalizez importanta rugaciunii sau a bisericii sau a moralitatii. Ci vreau sa scot in evidenta ca informatiile de la scoala , daca nu sunt mincinoase ,ca cele cu evolutionismul pot fi foarte bine folosite in scop duhovnicesc si te trezesti ,in final, ca esti si instruit lumeste si ai si un exercitiu bun in ale duhovniciei .Exercitiul efortului interior este foarte necesar.Avand acest exercitiu usor poti sa schimbi butonul , mai tarziu ca adult , in alte directii si mai duhovnicesti.De exemplu poti sa-ti mobilizezi credinta sa poti creste oricati copii iti da Dumnezeu. Azi oamenii nu mai au destula putere interioara sa ia toate aspectele vietii la modul cel mai serios. De ce ?Pentru ca nu au exercitiul duhovnicesc.
    Acest exercitiu duhovnicesc te face sa-ti fie usor in viata de adult sa faci ceea ce iti cere Dumnezeu si nu ceea ce crezi tu ca poti.
    Din orice putem sa ne folosim duhovniceste . Iar scoala este pentru copil primea greutate pe care poate sa o intampine si prin care daca trece cu bine si cu ajutorul lui Dumnezeu atunci va avea CURAJUL DUHOVNICESC sa ia taurul de coarne si toate problemele vietii.
    Copilul nu poate reusi in totalitate daca nu este „conectat „la Dumnezeu.Dar nici sa fie „conectat „la Dumnezeu fara a i se cere sa depuna nici un efort nu cred ca este bine.Chiar daca pare fara rost scoala are rostul ei bine stabilit de Dumnezeu.
    Sfantul Serafim de Sarov muta caramizi dintr-un loc in altul fara un scop material anume ,dar facea aceasta in scop duhovnicesc . Asa si scoala desi poate unora le pare fara rost , are rostul ei foarte bine strabilit . Dar revin DISCIPLINA INTERIOARA este de a face ceea ce este bine nu ceea ce vrem sau ni se pare noua ca este bine.

    La fel si cu alte materii. Toate au rostul lor.
    Sunt multe ce se pot spune . Trebuie sa invatam sa ne folosim de toate in scopul lui Dumnezeu.Si atunci si cursele care se intand sunt mai usor de invins . Ne trebuie doar rugaciune multa si ajutorul lui Dumnezeu care pe toate bune le face (pentru ca noi avem obisnuinta sa intelegem lucrurile ne va fi mult mai usor) . Si odata intelese sunt mai usoare ca si jugul lui Hristos.

  12. lidia permalink
    Decembrie 20, 2008 5:38 pm

    Iar aprecierea pe care o face autoarea in legatura cu FANTASTICA EXPERIENTA A BATRANILOR LEGIONARI , ma face sa cred ca autoarea mai are de parcurs un drum pana la realitatile duhonicesti ale lui Dumnezeu.Si in situatia asta eu nici nu as fi postat comentariul ei . Poate fi sminteala pentru unii care inca sunt prunci sau acum se nasc duhovniceste .
    Trebuie sa avem grija la ce facem si ce spunem. La orice cuvintel.
    Sa nu fim din cei despre care spune Mantuitorul ca este vai si amar de cei care ii smintesc pe cei mici.
    Nu sunt impotriva subtilitatilor , dar daca aceste subtilitati nu sunt scrise cu har mai bine ioc . Ma refer la textul pe care il comentam si la titlul „de care m-am poticnit”.
    Acest comentariu este adresat mai mult administratorilor decat celorlalti.

  13. lidia permalink
    Decembrie 20, 2008 5:48 pm

    Sper sa nu fiti suparati pe mine . Dar am auzit multe defaimari la adresa scolii . Ma aderanjeaza enorm .
    Nu trebuie sa incurajam mandria : -SCOALA ROMANEASCA ESTE PAM, PAM ,PAM . SAU ROMANIA ESTE CEA ALEASA .
    Eu cred ca noi trebuie sa ne concentram (exercitiu care incepe in scoala in mod disciplinat) la ce avem noi de facut , iar daca facem ceva bun sa zicem ca este datoria noastra sa facem ceea ce facem si cu ajutorul lui Dumnezeu se face acel lucru si nu cu puterile noastre . Iar daca Maica Domnului vrea sa fim GRADINA EI ,Doamne ajuta .Sa o lasam pe Maica Domnului sa decida . Nu decidem noi in locul ei .Iar asta vom vedea la timpul potrivit si numai atunci, cand oricum trebuie sa-i multumim pentru rugaciunile pe care le face pentru tot neamul crestin.

  14. lidia permalink
    Decembrie 20, 2008 5:52 pm

    Nu va mai deranjez . Am scris destul , chiar prea mult .Prefer sa citesc decat sa-i „invat „pe altii, dar ati atins un punct la care eu sunt deocamdata mai sensibila .
    Acum chiar este pentru administratori.Multumesc si ma iertati.

  15. Decembrie 20, 2008 6:32 pm

    Lidia, autoarea articolului nu a spus ca este contra invatamantului, contra studiului, ci arata ca din punctul ei de vedere invatamantul romanesc nu este nici pe departe asa grozav cum se tot vehiculeaza.
    De altfel invatamantul romanesc a decazut total, vezi ultimele studii despre asta, publicate si in presa.
    In plus scoala nu te face om, ca sa nu mai zic crestin.

    eu inteleg ce spui tu, ca studiile sunt necesare, dar studiile se pot desfasura si altundeva decat in scoala de stat

  16. Decembrie 20, 2008 6:35 pm

    in plus daca autoarea considera ca a invatat de la batranii legionari, foarte bine, nu vad unde e sminteala. Poate ca ar trebui sa iti analizezi putin gandirea in ceea ce priveste ml, sa vezi, informatiile tale despre ea provin din istorie, sau din propaganda comunista? iti recomand si eu linkul indicat de Anca

  17. Adriana permalink
    Decembrie 20, 2008 8:47 pm

    Lidia

    Mi-e greu sa dau un raspuns pentru ca stiu ca vorbim doua limbi diferite. Asa ca nu stiu in ce masura te ajuta ce scriu:

    Eu spun ca scoala e necesara, dar asa cum e acum, nu e buna. Trebuie schimbata, reformata.

    Despre batranii de care te impiedici tu, cei care i-am cunoscut stim mai bine, multi tineri au ajuns la Biserica datorita lor..
    Asta spune destul.

    Cred ca a arunca sentinte despre lucruri pe care nu le cunosti foarte bine (decat din cartile masluite de istorie), si despre gradul de induhovnicire a unora, nu este corect.

  18. maria permalink
    Decembrie 20, 2008 9:07 pm

    Adriana, fiindca tot zici ca „nu crezi decat in scoala de duminica de pe langa biserica ta”, citez dintr-un articol scris de maica Siluana si postat putin mai jos: „PARINTII SPUN CA AVEM TREI VRAJMASI: NESTIINTA, LENEA SI UITAREA. DECI PRIMUL PACAT, PRIMUL MARE BALAUR CARE NE MANANCA ESTE NESTIINTA. OMUL ARE O RAVNA SA NU AFLE, SA NU CUMVA SA STIE, CA SA NU-SI BATA CAPUL. NEVOIA DE A NU STII ESTE O APARARE A EGO-ULUI, CARE NU VREA SA STIE ,CA DACA STIE VA FI TRAS LA RASPUNDERE, IAR DACA N-A STIUT SCAPA MAI USOR”. Cum poti sa afirmi ,cu atata lipsa de responsabilitate, ca nu ti-a folosit la nimic cultura generala dobandita in scoala?! Vai tie, atunci, caci altii regreta nespus ca nu au avut posibilitatea sa invete, iar tu iti bati joc – de tine, in primul rand si apoi de lucrurile care ar trebui sa reprezinte niste repere foarte solide in existenta fiecarui OM ! Iar simtul etic, de care tu faci atata caz ca il poseda o frumoasa dar inculta miss, sa stii ca poate fi si o calitate genetica ( cum ar fi, de exemplu, sa ai voce ), dar si o virtute care se cultiva – ai ghicit?- unde daca nu in scoala.

  19. treangelsmother permalink
    Decembrie 21, 2008 12:22 am

    Parerea mea este ca scoala este folositoare, chiar daca nu toate informatiile pe care le primesti in scoala iti folosesc.Faptul ca inainte de 90 se facea alt fel de scoala este un fapt relativ. Realitatea insa este de fapt ca „bunul simt si educatia noastra morala” nu este nicidecum problema scolii sau a institutiilor de invatamant ci este problema parintilor.Parintii sunt cei care fac om din copil nu scoala…scoala completeaza educatia data de parinti. Nu stiu daca autoarea are ceva cu scoala sau cu sistemul in general caci scoala romaneasca nu cred ca are lipsuri in comparatie cu scolile straine . In principiu se predau aceleasi materii. Si gandindu-ma la libertatea din scolile americane sau altele ma gandesc ce ar putea sa faca scoala si nu face? Sa preia rolul parintilor care lucreaza pana noaptea? sau a celor care pleaca in spania la capsuni? Sigur ca ar fi de dorit sa existe scoli crestine dar oare cati parinti din ziua de azi, si-ar da copiii la o scoala unde nu au voie sa-i lase de capul lor, sau trebuie sa invete de exemplu cum sa fii un bun crestin… Vedeti dumneavoastra e usor sa aruncam „pisica moarta ” in curtea scolii si sa zicem scoala nu m-a facut om. Om poate sa te faca constiinta proprie daca e treaza, si mai ales educatia pe care parintii ar trebui sa o dea copiilor lor ,si nu in ultimul rand Biserica daca (si revenim de unde am plecat) parintii te-au invatat ca e bine sa te duci la biserica .
    Am discutat zilele trecute cu educatoarea de la gradinita chiar despre acest subiect si incercam oarecum sa o intreb de ce nu mai e scoala romaneasca ce era si cu tristete mi-a raspuns ca in ziua de azi copiii nu mai sunt la fel, sunt scapati de sub control si desi educatorii, invatatorii si profesorii fac eforturi imense sa-i educe intampina greutati fantastice deoarece copiii din ziua de azi se confrunta cu doua mari probleme : lipsa de dragoste si lipsa de educatie… conditii in care ei nu numai ca nu fac fata comportamentului copiilor dar esueaza in a reusi sa-i educe.

  20. Decembrie 21, 2008 1:52 pm

    Maria, cred ca Sfintii Parinti (si maica) se refereau la nestiinta duhovniceasca, fiindca ma indoiesc ca ma va trage Dumnezeu la raspundere (general vorbind) fiindca nu stiu sa calculez volumul piramidei (de ex.).

  21. Adriana permalink
    Decembrie 21, 2008 9:04 pm

    Ma mir de asta, inca mai sunteti aparatatori ai scolii abuzive care se joaca cu capul copiilor vostri??? Inca vedeti aglomerarea asta de informatii, folositoare?? Metodele pedagogice curente pun accentul pe altceva: a invata sa gandesti, a duce la capat proiecte, a lucra in echipa, a investiga si a rezolva probleme, fata de simpla acumulare de date. Dar lasand la o parte aceasta, scoala publica nu pune accent pe formarea caracterelor, iar parintii nu pot fi trasi la raspundere, pentru ca n-au timp.

    Treangelsmother,
    nu e adevarat. Parintii nu mai sunt ceea ce erau acum 50 de ani, cand mamele stateau cu copiii acasa macar pana la 7 ani ai copilului ca sa-i asigure o sanatate mentala acestuia, nu ii dadeau la gradinita de la cele mai fragede varste ca se se „socializeze” – alt termen proaspat inventat.
    Scoala saraca, sa n-aiba nici un merit? Cate ore pe zi stau ei in scoala? stau mai mult cu colegii si cu profesorii decat cu parintii.. Sora mea isi vede copilul 3 ore/zi seara, dupa ce ajunge acasa fiecare de la scoala/servici. In cazul asta se inverseaza ordinea, parintii nu mai pot fi responsabili de nimic, pentru ca scoala le preia responsabilitatea… Nu vedeti ca asa este? Aici se arunca pisica dintr-o parte in alta, de la scoala la parinti si invers.. de castigat cine are??
    Si ce e mai odios e ca a devenit si OBLIGATORIU sa-ti dai copilul la scoala asta.
    Tu ai fi de acord sa-ti lasi copilul sa fie invatat valorile morale la scoala?
    De exemplu, tu il inveti ca exista Dumnezeu si ca tot ce scrie in Biblie e adevarat, ca dupa ea ne conducem viata. Apoi el merge la scoala si acolo invata la istorie ca varsta Pamantului e muult mai mare decat se spune in Biblie, la chimie i se prezinta C14 care, minune mare, poate sa spuna exact cat de veche e o fosila luata dintr-o groapa oarecare, la biologie i se prezinta sirul aceala in care capete sunt o maimuta si un om in costum!!!!, i se mai spune si ca „fatul” trece prin toate stadiile prin care a trecut omul si ajunge la stadiul de om, abia in nustiuce luna…, ca nu are suflet si poate fi avortat fara grija pana la 20 de saptamani… si tu cum faci sa indrepti toate aceste invataturi gresite din capul copilului?? Pentru ca undeva tot ramane o indoiala..

    Maria,
    nu vad legatura celor scrise de Maica Siluana cu ce am scris eu, e un citat scos dintr-un context si lipit prost la subiectul asta.. Ceea ce spunea dansa acolo cred ca se referea la frica duhovniceasca a omului de a nu i se cere prea mult, daca stie prea multe.. E vorba de omul matur care incearca sa se fofileze de la o Judecata prea grea pentru el.. Ce are de-a face asta cu copiii? Dimpotriva, eu spun ca TOTI copiii se nasc cu dorinta de a cunoaste, pe langa dorinta de a se juca(specifica varstei). Ei sunt nerabdatori sa cunoasca cat mai multe, de aici si intrebarile cu care ne zapacesc de mici, cu „de ce”-urile.. 🙂
    Probabil ca inca nu s-a inteles tenta articolului, daca ar fi sa aleg intre un om moral, dar fara cunostinte asa multe, si un om doldora de cunostinte dar fara bun simt, as alege fara sa stau pe ganduri moralitatea.
    Generalizand, asta a devenit si problema principala in Romania: politicieni care au fost la scolile cele mai inalte, dar care mint, fura si inseala pe oricine, pe fata..
    Dezastrul moral general de unde provine??

    „Las-o, ba, ca merge si’asa”
    Si daca ar fi sa analizez acel „vai tie”, asta e alta hiba a scolii de care aproape toti sunt vinovati: stilul de compatimire derogatoriu, eu n-am persiflat persoanele de aici care raspund, ci ideile lor. Asta e lipsa de bun simt, iarta-ma.

  22. viatalatara permalink
    Decembrie 21, 2008 9:25 pm

    Este evident ca Maica Siluana se referea la cunoasterea duhovniceasca. Adriana, ca sa nu se socheze oamenilor, cred ca ar trebui sa le spui – pentru ca nu toti stiu – ca in America se poate practica homeschooling-ul si tu esti o adepta a HS.

  23. Decembrie 21, 2008 10:12 pm

    va recomand spre lectura acest articol:

    http://misesromania.org/321/

    „Ce le-a făcut şcoala publică familiilor şi copiilor noştri?”

  24. lidia permalink
    Decembrie 21, 2008 10:13 pm

    Draga Adriana,

    Eu inteleg ca autoarea textului esti chiar tu.
    Plec de la ideea ca esti un om binevoitor dar care ca toti ceilalti inca nu ai ajuns la gradul de sfintenie pe care ni-l cere Mantuitorul deci avem toti un grad mai mare sau mai mic de nedesavarsire.
    Nici nu stiu de unde sa pornesc. De la analiza textului sau de la examinarea ideilor pe care le ai in acest moment despre diverse probleme.
    Nimeni nu te-a persiflat . Ceea ce am inteles eu din exprimarea Mariei este ca te avertizeaza de gravitatea problemei pe care tu ai abordat-o in mod cu totul fals .Dar sa nu vorbim in vant si sa incercam civilizat sa lamurim cu argumante rationale , dumnezeiesti ceea ce este de demonstrat .
    Vreau sa te anunt ca tot ceea ce spun vreau sa fie in duhul sfiontilor parinti pentru ca ei sunt acele indreptare dupa care ne ghidam pe drumul spre Dumnezeu ,in viata noastra.
    Dar mai cer ceva ,daca esti deschisa la o discutie sincera care poate sa ne foloseasca duhovniceste. Pentru ca acesta este scopul discutiei :folosul duhovnicesc si sustinerea reciproca pe drumul mantuirii. Suntem mai multi samarineini care am cazut prada talharilor si avem nevoie de ajutorul Harului Duhului Sfant sa ne vindecam si sa ne revenim. Iti solicit in masura de care esti in stare sa incerci sa ramai la subiect ,si in masura in care esti contrazisa ,la un moment dat cu puterea Cuvantului sa nu te simti ofensata .Sa ne dam seama daca gresim iar daca mai si recunoastem acest lucru ne apropiem mai mult de Dumnezeu. Si din textam inteles ca asta iti si doresti.

  25. Decembrie 21, 2008 10:17 pm

    un citat interesant din el:

    O luptă corelată se dă între familie şi stat pentru loialitatea copilului. După cum explică Ryder, „Organizaţiile politice, ca şi cele economice, pretind loialitate şi caută să distrugă particularismele familiale. Între familie şi stat se dă o luptă pentru minţile celor tineri”. În această luptă, continuă el, şcoala publică reprezintă „principalul instrument de predare a cetăţeniei, lansând un apel direct copiilor, pe deasupra capetelor părinţilor”. Şcoala serveşte de asemenea şi ca mediu de comunicare a unei „moralităţi statale”, concepute pentru a o disloca pe aceea a religiei moştenite şi a familiilor.

  26. lidia permalink
    Decembrie 21, 2008 10:23 pm

    Dar cred ca mai este nevoie de niste lamuriri.
    Te rog sa-mi spui daca esti ortodoxa si vreau sa stiu un pic despre site-ul tau care presupu ca te reprezinta.

  27. viatalatara permalink
    Decembrie 21, 2008 10:32 pm

    atat Irina, cat si Adriana, sunt ortodoxe practicante, le cunosc personal si stiu ca vor tot binele pentru copiii lor.

    probabil ca Lidia aude pentru prima oare despre aceste teorii, de asta ii inteleg stupoarea… o indemn sa mediteze la un singur lucru: de ce se fac in zilele noastre scoli particulare ortodoxe?

  28. lidia permalink
    Decembrie 21, 2008 10:40 pm

    Nu am inteles despre ce teorii este vorba .

  29. lidia permalink
    Decembrie 21, 2008 10:52 pm

    Cat despre meditatii la nu stiu ce subiect nici vorba .Eu am de meditat despre Mantuitorul si inca nu reusesc sa fac asa cum se cuvine daramite despre ceva aparent bun in ochii altora .
    Dar mai inteleg un lucru . De fapt acest site este unul restrans intre prietene . OK . Cred ca nu mai am mult de poposit pe aici .
    Eu am crezut ca primeaza Dumnezeu ,nu pretenia dintre oameni.
    Cred ca ma voi intoarce cu mai mult folos la site-ul prin care am ajuns aici si care este de luat aminte.
    Eu nu vreau sa ma lamuresc cu nimic din ce ziceti voi. Am dat intamplator de textul cu pricina si mi-a parut atat de flagrant gresit incat am incercat sa va aduc aminte cuvintele sfintilor parinti , nu ca sa ma dau eu mare ci ca sa fie slavit Dumnezeu si sfintii sai dregi.
    Nu conteaza ca nu primiti aceste cuvinte . Dumnezeu a dat libertate fiecarui om .Nu intetionez eu , Doamne fereste , sa ma pu mai mare decat El si sa fortez pe cineva sa gandesca sanatos nehaotic , neconfuz asa cum ne invata biserica ortodoxa.
    Confuzia este una din armele celui rau iar aici se simte ca si-a facut efectul din simplul mod in care se pune problema.
    Doamne ajuta ! Ma iertati daca v-am suparat si va doresc sarbatori fericite!

  30. Decembrie 21, 2008 10:57 pm

    adica teoria referitoare la educatia la domiciliu (homeschooling)

    educatie de care, de altfel, au beneficiat si Sfintii Parinti, deoarece pe vremea aceea STATUL nu dicta familiilor ce au de facut in ceea ce priveste educatia copiilor

  31. Decembrie 21, 2008 11:01 pm

    in ce fel a abordat Adriana fals problema?

  32. Decembrie 21, 2008 11:26 pm

    Eu cred ca noi trebuie sa ne concentram (exercitiu care incepe in scoala in mod disciplinat) la ce avem noi de facut ,

    ……….

    Lidia, deduc ca nu ai deocamdata copii (poate ma insel)

    concentrarea la ce avem noi de facut incepe din familie, nu din scoala

    in familie se face in primul rand educatia, si cea duhovniceasca, si cea intelectuala

    daca Dumnezeu era interesat ca noi sa crestem si sa fim educati intr-un sistem institutionalizat, controlat de stat, nu ar mai fi intemeiat familia, ci ar fi facut sa ne nastem in vreun strat de zarzavat, sau ceva de genu’, numai buni de cules de catre stat, ca sa ne plaseze in institutii si sa ne formeze cum vrea el

    dar Dumnezeu a instituit familia, ei i-a incredintat educatia si cresterea copiilor

    nu te intrebi de ce, prin toate mijloacele politice astazi familia este atacata?fiindca cel rau stie ca distrugand familia, va avea acces facil la mintile copiilor

    eu inteleg, tu esti fan scoala de stat si invatamant public fiindca nu stii ca se poate si altfel

    eu iti propun ca intai sa te informezi, ca sa putem purta un dialog constructiv

  33. viatalatara permalink
    Decembrie 21, 2008 11:48 pm

    mai spun si eu ceva si pe urma ma culc: Lidia, faptul ca suntem prietene nu inseamna ca suntem si de acord in toate privintele. doar nu suntem clonate, nici lobotomizate. insa te rog sa nu mai fii asa speriata de faptul ca se poate face scoala, dupa manuale, cu examene la stat – dar scoala facuta acasa.

    eu nu stiu foarte multe despre homeschooling, am mai aflat de la Irina si Adriana. mi-ar placea sa am aceasta rabdare sa lucrez eu cu copiii mei, mai ales ca am cunostinte bunicele de mate, romana, limbi straine, etc. Dar nu am tact pedagogic, nici consecventa necesara. Asta nu inseamna ca nu le admir pe cele care reusesc sa faca bine acest lucru. Este un efort supraomenesc, dupa parerea mea.

  34. viatalatara permalink
    Decembrie 22, 2008 11:47 am

    Cred ca fiecare si-a spus punctul de vedere in acest subiect, va rog, cu acordul Adrianei, sa inchidem discutiile.

    Multumesc!

  35. doina permalink
    Decembrie 22, 2008 6:38 pm

    sa ma iertati ca venii si eu la spartul targului, am fost plecata pe la Frasineiul meu

    imi pare rau ca ati alungat-o pe Lidia, cred ca era interesant sa stim si ce crede ea

    in alta ordine de idei, varu-miu cand a auzit de HS (ca si de campaniile antivaccinari, de cartierele de familii crestine si de alte separatisme din astea de lumea ailalta) mi-a zis:”bai, doinito, astea-s sectarisme, nu-mi plac deloc chestiile astea, Parintele Ghelasie-mi zicea ca atata timp cat eu sunt de-o parte si lumea ailalta de cealalta, nu e bine, nu e bine deloc…iar duhul asta de schimbare si razvratire nu-i ortodox”

    lidia, io-s una dintre pretene:)

  36. viatalatara permalink
    Decembrie 22, 2008 9:58 pm

    Nu am alungat-o pe Lidia, dar cred ca fiecare si-a spus punctul de vedere si, de acum inainte, nu mai discutam constructiv, ci distructiv.

    Multumim pentru povestile cu varul tau 🙂 Da, e un punct de vedere si asta… Sa dam Cezarului ce-i al Cezarului.

  37. doina permalink
    Decembrie 23, 2008 11:25 am

    mai Ancuto, cum discutam distructiv?

    cum nu e cineva de acord cu noi, inseamna ca discutam distructiv? asa invatam noi smerenia? dar daca celalalt o avea totusi dreptate?

    sa nu va suparati pe mine, dar eu am priceput din povestea Adrianei altceva…zice ca din ce invata la scoala, copilul ramane cu perspectiva atee si cu indoiala…mie mi se pare ca astea sunt framantarile ei (si ale noastre) , nu ale copiilor

    adica sa ne tinem copiii acasa, fiindca la scoala invata ca nu e Dumnezeu, mi se pare ca e ca si cum i-am minti ca soarele se invarte in jurul pamantului, si am spera ca daca nu-i dam la scoala nu vor afla niciodata ca e invers

    nu e mai bine sa-i dam la scoala, sa invete cum stau lucrurile astronomic, si pe urma sa descopere ei singuri ca, duhovniceste, tot soarele se invarte in jurul pamantului?

    vrem sau nu, copiii nostri vor cunoaste duhul acestei lumi…de ce sa nu avem incredere in ei (si-n Dumnezeu, mai ales) si sa-i tratam ca pe niste incapabili…nu crezi ca mai tarziu se vor simti inselati?

    crestinismul nu inseamna izolare, ci dragoste in Hristos

    sa ne straduim sa-i crestem in rugaciune, cu randuiala zilnica de rugaciune, cu Sfintele Taine, si sa avem nadejde in Dumnezeu, nu in mintea noastra si in socotelile noastre

    apropo de varu-miu, zicea ca e un obicei barbar si in duh cat se poate de protestant sa impodobim brad de Craciun, pe de o parte ca se taie atatia copaci ca sa-i aruncam la gunoi, pe de alta ca se bucura copilul mai mult de beculete colorate decat de Liturghie, Sfanta Nastere samd

    eu am cam strambat din nas (ca noi doi de obicei discutam foarte distructiv:))), si l-am intrebat ce te faci, ca vad copiii ca altii au bradut, si el n-are , si sufera saracul…si mi-a spus: „doinito, sufera acela care e crescut in duh lumesc, dar daca e crescut cu rugaciune multa si cu Biserica, nu sufera deloc”

    hm, nu’sh ce sa zic, dar cred ca Maria si Ioana nici n-ar avea treaba cu beculetele (dar ma straduiesc eu sa le stric si pe ele)…in schimb ilie, ar fi in stare sa se sinucida daca n-ar avea brad, iar de revelion e un munte de tristete ca n-are cateva milioane sa le dea pe artificii

    hai ca inchei

    voiam sa-i mai spun Adrianei ca la Frasinei eu nu prea intru in Biserica, fiindca ai mei copii nu pot sta linistiti , dar am vazut femei cu cinci-sase copii , unii sub un an, care stau la slujbe ca ingerii, nici nu zici ca sunt reali

    mamele alea sunt crestine, eu inca ma zbat in indoieli si ganduri multe…asa ca eu zic ca mai intai sa ne facem noi crestini, ca sigur are Dumnezeu grija si de copiii nostri

  38. viatalatara permalink
    Decembrie 24, 2008 12:52 am

    Doina mea draga, in mintea mea, discutie distructiva nu inseamna discutie in contradictoriu. Ma cunosti de atata vreme, doar 😀 Dar am ajuns la o oboseala a discutiilor de dragul discutiilor. A monologurilor cand fiecare are dreptate si, in general, nimeni. Pur si simplu, urechea mi-a devenit sensibila la zgomot. Nu cer ca toata lumea sa aplaude ce scrie aici, dar ma gandesc ca, daca e cineva impotriva, isi spune punctul de vedere, noi ni-l spunem pe-al nostru, el mai explica o data, de doua. Apoi totul devine redundant. Nu crezi? In rest, perfect de acord cu „mai intai sa ne facem noi crestini, ca sigur are Dumnezeu grija si de copiii nostri”.

    Eu nu sunt impotriva sistemului de stat, dar, din cate am auzit de la mamicile cu copii de scoala, se pare ca lucrurile nu mai stau chiar asa de roz cum erau pe vremea noastra. Personal nu ma pronunt. Inca nu am ajuns in situatia respectiva. De asta nu am scris eu articolul, care, pana la urma, nici nu este despre homeschooling. Ci despre un alt fel de sistem de invatamant – mai bun? mai rau? Nu stiu. Poate doar mai liber, care iti permite sa alegi ceea ce crezi ca e mai bine pentru copilul tau.

  39. Un fir de iarbă permalink
    Decembrie 24, 2008 1:50 am

    Îţi spun sincer că nu mă mai mir. Discutam cu un prieten care „învaţă” la un liceu din Beiuş şi îmi povestea de un profesor care îi alinta spundându-le „fraieri” celor care nu ştiu să-şi trăiască tinereţea. Pentru respectivul profesor, trecut de 40 de ani cu siguranţă, a-ţi trăi tinereţea înseamnă să-ţi nenoroceşti sănătatea prin dezmăţ şi prin consumarea substanţelor care te pot putrezi mai repede, chiul în masă de la ore că oricum şcoala nu e în stare să facă mare lucru. Îşi povestea frustrarea acel profesor potrivit căreia el a învăţat la viaţa lui dar faptul că a fost „deştept” nu l-a ajutat cu nimic în comparaţie cu alţi colegi care nu au învăţat dar au ajuns şi o duc mai bine ca el.

    Aveam senzaţia la un moment dat că toţi profesorii care au prins comunismul sunt cât de cât serioşi şi că încearcă să-i ţină în frâu pe elevi însă îmi dau seama că mulţi dintre ei sunt cu totul degradaţi moral.

    Abordând din punct de vedere creştinesc problema, cred că familiile în care Dumnezeu are un loc special – lucrurile stau invers proporţional cu nenorocirile de care auzim în fiecare zi.

    Dar chiar abandonând acest punct de vedere, oamenii au conştiinţă şi ar trebui să investească într-o moralitate adevărată şi să tindă spre una ridicată.

  40. Decembrie 24, 2008 9:40 am

    ei, Doina, Sfintii Parinti sustin sistemul geocentric, si exista argumente in Sfanta Scriptura 🙂 (a fost un documentar foarte interesant pe tema asta la tvr 1- geocentrismul crestin, il poti gasi pe google ). Acum noi pe cine sa credem? 🙂

    este o idee gresita ca hs inseamna izolare, hs-ul este un sistem alternativ de invatamant, pe care il adopta si familii care nu sunt crestine, deoarece il considera mult mai benefic pentru copii, si pentru unitatea familiei, decat sistemul de stat.

    poate iti faci timp sa citesti linkul pe care l-am dat mai sus, vei gasi o perspectiva interesanta, zic eu, despre modul in care sistemul de invatamant de stat a contribuit la slabirea familiei.

  41. peginduri permalink
    Decembrie 27, 2008 10:09 am

    Citeam ceva de Rick Warren si vorbea de pace si spunea ca in secolele trecute se credea ca daca oamenii vor fi mai educati o sa faca pace mai usor,dar cele doua razboaie mondiale au fost purtate de cele mai educate natiuni ale lumii. Exista educatie cred eu si exista un alt fel de educatie…

    Cind inveti pe copii chimia cu gind bun sa o foloseasca spre binele omenirii e un fel de educatie si cind o folosesti sa faca bomba atomica este un alt soi de educatie.

    In America tot mai multi liberali au ajuns sa aiba pozitii in invatamint si odata cu ei a intrat in bibliotecile scolilor tot felul de lectura proasta iar Biblia a fost interzisa si scoasa afara.Au ajuns sa puna la gradinita carti cu familia reprezentata de dopi tatici si doua mamici…Sint sigura ca nici Romania nu este departe ca vad ca prostiile se transmit pretutindeni mai usor ca lucrurile bune.

    Ar fi ideal ca si profesorul de matematica sa creada ca exista Dumnezeu si ala de literatura si chiar mai mult cel de biologie.

    Copii invata mai mult din ceea ce vad si modeleaza pe unii profesori de care le place si uneori oamenii rai sint si carismatici…Cind fata mea cea mai mica a fost de 13 ani a primit sa faca o compunere la engleza despre un subiect absolut iesit din comun” daca ma duc la o intilnire cu un baiat cit de departe am sa merg”…Am crezut ca-mi ies din balamale si m-am dus la scoala doar ca sa dau de un director care nu putea nici macar sa inteleaga de ce-s suparata, ce s-a gresit…

    Uitindu-ma la cartile pe care nepotii mei le primesc ca sa citeasca a trebuit sa ii scoatem din scoala publica si sa ii dam la scoala crestina desi toate resursele familiei lor merg sa plateasca scoala…
    Daca esti sigur ca influentele de la scoala nu le altereaza felul de gindire e un lucru dar daca le otraveste mintea si vezi ca pierzi batalia…cred ca de la caz la caz trebuie sa alegi ce-i de facut…

  42. viatalatara permalink
    Ianuarie 5, 2009 6:56 pm

    vezi si: http://boiereasa.wordpress.com/2008/12/22/rolul-scolii/#comments

  43. Abigail permalink
    Ianuarie 5, 2009 8:19 pm

    scuze pentru cat de tarziu am vazut subiectul. e mai mult decat interesant pentru mine, eu chiar sunt in cautarea unei scoli ortodoxe sau cel putin al unui afterschool asigurat de persoane cu puternica orientare… tot cautand insa, am intalnit marca „ortodox” – si va rog sa nu va suparati sau sa va smintiti, luati cuvintele exact asa cum le astern, insa, desi toate persoanele de acolo erau oameni valorosi, totusi unii vehiculau si „idei-limita”… nu vreau sa judec, ci doar sa ma pregatesc sufleteste pentru pasul urmator> scoala ortodoxa nu va insemna o relaxare pentru mine, cum sunt sigura ca stiti deja toate…eu ma „trezesc” mai tarziu ..dar e bine si asa 🙂

  44. viatalatara permalink
    Ianuarie 5, 2009 9:19 pm

    interesant! la ce „idei-limita” te referi?

  45. Abigail permalink
    Ianuarie 5, 2009 9:47 pm

    oof, chiar as vrea sa nu spun, cel putin nu la momentul acesta. promit sa revin cu un semn cand voi lua o decizie cu privire la inscrierea in clasa intai. cred ca am avut eu (si inca am) asteptari peste masura… cred ca trebuie sa mai gandesc un pic, nu vreau sa ma judec acum decat pe mine. „la rece” cred ca scoala ortodoxa, intrerupta decenii bune, are nevoie de timp. de asta cred ca trebuie sa fiu atenta dar sa nu judec, in orice alt demers atat de temerar ar fi poticneli. promit sa aduc vesti.

  46. Abigail permalink
    Ianuarie 5, 2009 10:29 pm

    ca sa fiu un pic mai explicita: e vorba de un afterschool sustinut de o puternica institutie ortodoxa. nu am gasit o scoala – inca!!! poate si pentru faptul ca nu am mai investigat si alte structuri tip afterschool, in capul meu era idealul!!! nu am fost super-entuziasta. dar nu am renuntat deloc la idee si voi mai face o incursiune, intr-un moment sper – mai favorabil. pentru mine e o necesitate acest program, de asta ma agit asa de mult. si daca la gradinita am intalnit educatoare asa de „pornite” pe o anume cale, am tendinta sa compar acum….sa ne rugam sa fie bine pentru copiii nostri, oriunde ar invata! imi cer scuze ca scriu asa mult si oarecum….pentru mine. multumesc de gazduire!

  47. Adriana permalink
    Ianuarie 13, 2009 3:45 am

    Uite altul care o zice mai bine ca mine:
    http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/466513/CARTARESCU-Falimentul-nostru-moral

Trackbacks

  1. Razboi întru Cuvânt » Bolile veacului: Nu avem mame, nu avem nici har! (Noutati 19 decembrie 2008)

Lasă un răspuns

