Skip to content

Pă bune dăspre televiziune

Decembrie 16, 2008

In Jurnalul national, un interviu luat de Marius Tuca lui Teo Trandafir: Suntem toţi nişte măscărici demni de scârbă…

teo

Teo Trandafir

Vrei să-ţi spun părerea mea despre oa­me­nii de televiziune? Suntem toţi nişte măscărici, demni de scârbă, care venim şi ne schimonosim la televizor, tragem nişte filosofii în care nici măcar noi nu credem, plecăm acasă şi avem exact ace­leaşi probleme ca şi oamenii obişnuiţi. Dar nu ne place să fim confundaţi cu ei, pentru că noi suntem vedete de televi­zi­u­ne. Să mori tu?!… Mă, dacă mori tu mâine, doamna Teo, faci in­farct şi crăpi, se opreşte lumea? Nu! Dar dacă moare Dalai La­ma s-ar putea să fie o problemă. Dacă mori tu, ştii cum răsare Soa­rele a doua zi? Sclipureşte mai al dracului decât azi! Deci, eu nu dau doi bani pe chestia asta cu televiziunea. De fapt, este un cinematograf sau un circ, sau o luptă de gladiatori trecută în alt re­gistru. E atât de simplu! Nu mi se pare nici carieră. Da, faci o carieră, în condiţiile în care eşti Papa de la Roma sau eşti general de armată, pentru că atunci când ai zis: „Hai, ostaşii mei!”, ăia se duc şi-i omoară pe toţi sau nu-i omoară pe toţi… Câştigi un război! Noi nici măcar nu ducem un război. Noi nu facem nimic. (…)

Eu am făcut televiziune după ureche. N-am înţeles nimic în afară de momentele despre care îţi spuneam, când am fost îndrumată într-o anumită direcţie şi mi se explica: „Tu, ca personalitate, eşti una de tip mafiot. Tu aşa gândeşti. Nu te supăra pe mine, du-te acasă şi culcă-te!…”. Dimineaţa, când m-am trezit, mi-am dat seama că asta este şi mi-am zis: Da, tăticu, pentru mine contează gloria şi banii! Ce s-o mai f…m în c..? După aia mi-am zis: Mă, dacă asta sunt, hai să exploatez ce sunt! Şi-am lucrat la modul mafiot. (…) Este vorba despre un mafiot intelectual, care-i mai nasol. Nu e mafiotul care ia bazuka în mână şi-i spune Al Capone să-l împuşte p-ăla sau p-ăla… Eu sunt Al Capone! Înţelegi ce zic? Metaforic vorbind…

Acuma, trecand peste partea voita de senzational si circ (deformatie profesionala), mi s-au parut interesante marturisirile unei Teo cazuta de pe culmile gloriei in butelcuta cu melancolie. Nu mai vrea sa faca televiziune, gata, s-a suparat, si-a luat jucariile si a plecat. De ce? Nu din cauza scarbei fata de meserie, asta a venit après. Nici din cauza lipsei de succes, care i-a facut o gaura frumusica in aura de mafiot. Ci, mai rau, din cauza ca televiziunea nu te face nemuritor, chiar daca te face sa te simti oleaca zeu. Adica, stai putin: eu fac pe mascariciul aici pe gratis? Pe timpul meu, pe viata mea, doar pentru niste bani si niste glorie… temporara?! Pai eu vreau glorie eterna! Eu vreau sa fac istorie, sa las un semn in eternitate, eu vreau sa apuna soarele cand oi muri eu! Ah, asta nu scrie in contract? Tii, si eu care credeam…

Din interviu, mai intresant decat ce spune Teo este ceea ce nu spune. Si anume ca victimele televiziunii nu sunt doar telespectactorii, ci, colateral, si vedetele, care ajung sa creada ca fototapetul cu cascada din decor e Niagara in persoana. Ca daca li se sterg cosurile in Photoshop inseamna ca ele nici nu exista. Aproape sa le plangi de mila… ca daca noi mai putem scapa stingand tv-ul, ele sunt obligate sa-si joace rolul in continuare. Asa. Cu tv-ul stins.

4 comentarii leave one →
  1. Decembrie 16, 2008 5:38 pm

    …lu’ Teo i-a favorizat mediatia asta si contextul: dupa ce a plecat de la ProTv, unde era vedeta, a constatat ca vedeta era de fapt PRO-ul si nu ea. Apoi, s-a mai plimbat un pic, pe bani foarte multi, dar pe audienta din ce in ce mai scazuta, pan’ ce, acu, n-o mai prea curteaza nimeni.
    Si, (s)cazuta din glorie, ofera radiografia vedetei de presa (si poate nu numai). Cine stie, poate onestitatea ii va aduce si raspunsurile pe care le cauta in ce-i priveste vremelnica trecere prin lume.

  2. viatalatara permalink
    Decembrie 16, 2008 6:16 pm

    initial, articolul a fost scris exact in ideea comentariului tau 🙂 am preferat pana la urma sa las si eu mai mult nespusul decat spusul 🙂

  3. Decembrie 17, 2008 5:04 pm

    Intotdeauna am bauit-o pe Teo ca e mai inteligenta decat mascariciul de pe ecran. Cred ca acest interviu o demonstreaza. E capabila sa-si puna probleme, ceea ce nu toti pot. Pentru asta iese din sfera mascaricilor „demni de scarba”.

  4. viatalatara permalink
    Decembrie 17, 2008 5:23 pm

    Teo a terminat limbi straine, araba-franceza, daca nu ma insel. Nu e proasta deloc, de altfel se vede din interviu. Dar nu despre asta era vorba, dimpotriva. De ce oamenii destepti ajung sa faca pe mascaricii? Pentru ca asa se cere? Pentru ca omul „de rand” sa se recunoasca in ei? De ce nu ar face pe desteptii, mai bine, sa ofere un model real, nu caricatural, poporului?

    Pana la urma, vorba lui Steinhardt, nu mai judeci omul dupa IQ. Ci dupa coloana vertebrala. Pe care Teo incepe sa si-o indrepte frumos acum 🙂

Lasă un răspuns

