Skip to content

Post fără margarină (2)

Decembrie 12, 2008
Post fără margarină (1): O echipă de cercetători americani a avut atunci ideea să ia diverse uleiuri vegetale, să le încălzească la 150EC şi să le adauge hidrogen în prezenţa unor catalizatori de nichel, ca să se întărească. A fost obţinut un produs alb, asemănător cu untul ca şi consistenţă şi cu plasticul ca structură moleculară, adică margarina. Timp de 50 de ani, margarina s-a “îmbogăţit” cu coloranţi, cu vitamine sintetice, mai nou cu aromatizanţi artificiali, care o fac să miroase a lapte mai tare decît laptele.

Un articol de pe site-ul Mintea copiilor:

Grasimi trans – efectele nocive asupra sanatatii

Grasimea trans e una din cele 4 tipuri larg raspandite de grasimi din alimente (alaturi de cele saturate, polinesaturate, mononesaturate). E alcatuita din acizi grasi nesaturati ale caror molecule contin legaturi duble de tip trans.

PUTINA CHIMIE

Mai jos avem imaginea unei legaturi trans, in care se observa clar ca atomii de hidrogen sunt plasati in spatiu de o parte si de alta a dublei legaturi:

1In cea de a doua imagine avem o legatura cis in care atomii de carbon sunt plasati de aceeiasi parte.

2

Acizii trans exista in natura (lapte si alte grasimi animale) la un nivel de 2-5% din grasimi. Cu toate acestea, acizii grasi saturati animali sunt predominat cis (deci sunt mai putin „voluminosi” spatial).

CONSUM :

Populatia consuma, in general, o cantitate mare de grasimi trans reprezentata de uleiurile vegetale hidrogenate din industria alimentara de tip : fast food, snacks, chips, prajituri, produse de patiserie, uleiuri rafinate si dublu-rafinate folosite la gatit, margarina si alte produse.

DE CE SUNT FOLOSITI ?

Pentru producatori, beneficiile grasimilor trans sunt remarcabile :

  • maresc viata produsului (12-18 luni)
  • scad necesarul de congelare al produselor => pret mai scazut de tranport/pastrare
  • sunt ieftini => ofera marje de profit ridicate
  • pot fi consumati de vegetarieni (sunt grasimi vegetale) => vanzari crescute

IN CE CONSTA PROCESUL DE RAFINARE ?

uleiUleiul se extrage prin presare, apoi e tratat cu solvenţi (ex. dicloretan , benzine) pentru purificare, apoi trecut prin vapori de apă ce elimină benzina, rezultând un ulei opalescent. Se realizează demucilaginare prin tratare cu acid sulfuric , spălare cu soda caustica (NaOH), filtrare cu pământuri absorbante, rezultând uleiul rafinat. Acesta nu are lecitine şi datorită procesului brutal de prelucrare se îndepărtează vitaminele liposolubile (mai ales E, A) si se distrug majoritatea acizilor esentiali (linoleic, linolenic), cu pronuntat rol antiaterogen si anticancerigen .

DE CE SUNT NOCIVI ?

Studiile efectuate ulterior au demonstrat ca alimentatia cu grasimi trans provoaca :

  • obezitate, boala de inima, cancer, diabet, boli degenerative ale articulatiilor, depresie, modificari comportamentale ;
  • creste LDL – „colesterolul rau” si scade HDL – „colesterolul bun”  – fata de grasimile saturate animale care cresc LDL, dar nu scad HDL.
  • efecte cancerigene datorita prajirii (mai ales prajirea repetata) cu ulei trans ce duce la aparitia de acroleina, acrilamida si a unor produsi de glizozilare ;
  • interfera cu procesul de transformare al acidului arahidonic in diverse prostaglandine, cu efecte fiziologice importante ;
  • nu sunt esentiale/necesare corpului/ nu ofera vreun beneficiu consumatorului

crisco-better_than_butterProcesul de hidrogenare a grasimilor a fost inventat de chimistul german Wilhelm Normann si patentat in 1902. In 1909, Procter & Gamble a achizitionat patentul si in 1911 deja aveau pe piata un produs – Crisco – ce continea o mare cantitate de ulei de bumbac hidrogenat. Prin marketing ingenios, oferind gratis o carte de bucate la fiecare sticla de ulei, ei au reusit sa se impuna pe piata (retele din carte necesitau „Crisco”).

In anii ’50, margarina a fost promovata era ca fiind mai sanatosa decat untul – deoarece margarina nu are colesterol – lucru ce s-a dovedit a fi total fals: boala de inima e dubla ca incidenta pentru acizi trans vegetali versus acizi grasi saturati animali.

In 1978, OMS a cerut statelor lumii interzicerea grasimii trans. Producatorii ignora aceste recomandari, avand sustinere guvernamentala.

In 2003, OMS recomanda limitarea grasimilor saturate la maxim 1% din caloriile consumate zilnic.

Pe 9 iulie 2003, FDA a cerut ca pe lista de ingrediente a produselor sa fie trecuta cantitatea de grasimi trans. De pe 1 iulie 2006 producatorii din SUA sunt obligati sa treaca pe etichete cantitatea de grasimi trans din produse. FDA estimeaza ca in acest fel va scadea numarul de decese prin boala de inima cu cateva zeci de mii de cazuri pe an, consumatorii alegand produse cu nivel mic de grasimi trans.

crisco_ck_2Aceasta masura a FDA loveste si Mc Donalds si KFC care au inceput sa experimenteze cu uleiuri pentru prajit ce nu produc prin incalzire grasimi trans, iar Wendy, un alt mare lant de restaurante a anuntat eliminarea uleiul vegetal hidrogenat din produsele sale.

In Europa, Danemarca a interzis din martie 2003 grasimile vegetale partial hidrogenate.

Tragand linie: desi problemele grasimilor trans sunt cunoscute de multe decade (1978 fiind anul in care s-a emis recomandarea OMS de interzicere a lor), acestea continua sa fie vandute si consumate in exces. Este o otravire lenta cu efecte dezastruoase pe termen lung. Autoritatile din domeniu abia in ultimii 2-3 ani au luat taurul de coarne si au reusit sa impuna anumite politici referitoare la aceasta problema. Oamenii trebuie sa inteleaga ca nimeni nu ii va proteja atata timp cat politicile in domeniu sunt facute de cei care controleaza industria alimentara. De exemplu in SUA, FDA verifica siguranta alimentelor si medicamentelor, dar mare parte a fondurilor agentiei provin de la industria alimentara si de la companiile farmaceutice. Oamenii trebuie sa se informeze singuri cu privire la sanatatea lor si sa sanctioneze produsele nocive.

CATEVA RECOMANDARI PRACTICE pentru o viata sanatoasa :

1) efort minim 30 de minute de 4 ori pe saptamana;

2) un consum caloric corespunzator cu varsta, efortul, tipul metabolic;

3) evitarea produselor pe a caror eticheta scrie ULEIURI VEGETALE HIDROGENATE. Acestea pot fi si ascunse in diverse alimente cumparate in restaurante, patiserii, cofetarii… practic cam tot ce intra in categoria junk food are grasimi trans : prajituri, chipsuri, inghetata , sau limitarea lor la 1 data/sapatamana.

4) includerea de grasimi saturate si nesaturate din urmatoarele surse: nuca de cocos, masline, nuci, migdale, alune, seminte de dovleac, unt in loc de margarina!

crisco__ck15) ca un argument final, daca mai era nevoie, grasimea trans in particular si mancarea nesanatoasa in general nu se justifica din punct de vedere economic. Multi oameni afirma adesea ca mancarea sanatoasa si buna e scumpa, desi este absolut fals ! O sticla de ‘x= bautura racoritoare’ cu o punga de chipsuri si 2 batoane de ‘X’ costa lejer 7-8 ron… cu banii astia putem cumpara 100 de grame de nuci (2 lei) 100 de grame de alune (0.6 lei), 100 de grame de masline (1 leu), 200 de grame de piept de pui (2,4lei) si mai ramane si de 100 de grame de unt (1,5 lei) ! (alimentele au fost alese intamplator, se pot alege fructe/legume in loc de oleaginoase si carne in aceeiasi zona de pret).

BIBLIOGRAFIE

1-Lopez-Garcia, E., Schulze, M. B., Meigs, J. B., Manson, J. E., Rifai, N., Stampfer, M. J., et al. (2005). Consumption of trans fatty acids is related to plasma biomarkers of inflammation and endothelial dysfunction. J Nutr, 135(3), 562-566.

2-Mozaffarian, D., Rimm, E. B., King, I. B., Lawler, R. L., McDonald, G. B., & Levy, W. C. (2004). trans fatty acids and systemic inflammation in heart failure. Am J Clin Nutr, 80(6), 1521-1525.


Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: