Skip to content

Ce mâncăm în post?

Noiembrie 18, 2008
Un articol interesant de pe blogul Nataliei, care mi-a raspuns cumva la cateva din intrebarile pe care mi le-am pus de curand. Natalia face rezumatul unei emisiuni tv la care a fost invitat Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare din Bucureşti. Multumim, Natalia! Iata rezumatul:
vegetables1Astăzi nu mai există alimente nepoluate, pentru că întreaga planetă a fost murdărită de om. Ce putem face este să alegem între variante foarte rele şi mai puţin rele.
Postul are o foarte mare eficienţă pentru organismul omului, demonstrată ştiinţific. Perioadele de post au fost aşezate cu foarte mare înţelepciune, în fiecare sezon trupul având nevoie de o perioadă de detoxifiere şi adaptare la perioada următoare. Eficienţa este valabilă însă numai dacă ţinem cont de anumite reguli în perioada postului, şi anume:
  • să nu consumăm produse prelucrate numite „de post” care înlocuiesc carnea şi sunt foarte procesate şi drese cu multe E-uri (pateu, cârnaţi, salam etc.). Compoziţia acestora este cam aceeaşi: soia, polifosfaţi, agenţi de îngroşare, coloranţi (carminul de exemplu se extrage folosind aluminiul, iar prezenţa acestuia în organismul uman provoacă Alzheimer), conservanţi etc.
  • să nu cumpărăm alimente la care nu este prezentată lista ingredientelor, pentru ca, de obicei, acestea oferă „surprize” (cum ar fi popularele Fornetti)
  • în ceea ce priveşte margarina… DELOC! (vezi Margarina sau plastic? de pe blogul Ioanei)
  • uleiul de măsline este extraordinar, însă trebuie să avem mare grijă atunci când îl cumpărăm, pentru că este cel mai falsificat ulei din lume. Să citim întotdeauna eticheta (s-ar putea să nu fie ulei de măsline, ci de sâmburi de măsline)! Uleiul recomandat este cel extravirgin presat la rece.
  • nu este recomandat să folosim uleiul de măsline la prăjit, pentru că îşi pierde toate valorile nutritive. există însă uleiuri „rezistente la prăjit”, cum este uleiul nehidrogenat de palmier
  • nu sunt recomandate compoturile şi gemurile din cauza cantităţii mari de zahăr care se află în acestea. Sunt preferabile fructele ca atare, fie ele şi din supermarket! (e vorba iar de a alege răul mai mic).
  • în post mai ales este recomandat să ne preparăm noi mâncarea, deşi găsim în comerţ tot felul de mâncăruri de post gata preparate, în fast-food-uri sau hipermarketuri. Alimentele procesate sunt extrem de gustoase, dar nu au valoare nutriţională. Astfel noi mâncăm fără să ne hrănim (în plus acumulăm şi tot felul de toxine) şi apoi ne îmbolnăvim.
  • nici un aliment nu este suficient pentru sănătate, de aceea este recomandată o dietă diversificată (leguminoasele – fasolea, soia boabe, mazărea, bobul, lintea – sunt o excelentă sursă de proteine; nuciferele (nuci, alune, seminţe de dovleac etc. neprăjite şi nesărate) conţin omega 3 şi alţi acizi graşi „buni”) Nucile se păstrează în coajă şi se desfac doar înainte de consumare, altfel se oxidează!!
  • dieta noastră trebuie să conţină o cantitate foarte mare de legume şi fructe.
4 comentarii leave one →
  1. Februarie 2, 2009 12:01 pm

    alimentele traditionale romanesti, pt multi romani considerate inferioare, au si ele o importanta deosebita in alimentatia pe timpul postului. Enumar:
    -urzicile (si spanac, si leurda, si patlagina -acestea insa doar am cetit, nu stiu sa le folosesc)
    -dovleacul (copt/placinta/fiert)
    -mamaliga
    -salata de sfecla rosie cu hrean
    -salata de cruditati
    -praz (din cele mai bogate in minerale)
    -graul fiert/arpacash (coliva)
    -peste(toamna este gras, dezlegarile din postul Craciunului aduc un aport de grasimi necesare)
    -condimentele din gradinile noastre: patrunjel (cred ca e cel mai bogat aliment in vitamina C), marar in salata de varza (suplineshte senzatia de necesar de sare), busuioc, menta, leustean, hasmatuchi, tarhon etc.

    Si ai zis bine. Mancare gatita. Magazinele abunda de semipreparate, desi oamenii au mai mult timp/confort – gatesc mai putin, si nu apreciaza mancarurile gatite. Dar asta intra, cred, la postul spiritual, de gasire a unui echilibru interior,a meditatiei si a prioritizarii lucrurilor din viatsa noastra.

  2. viatalatara permalink
    Februarie 2, 2009 2:11 pm

    Multumesc pentru completari. Te voi completa si eu, spunandu-ti ca, in ortodoxie (pentru ca nu vorbim de un post in sine, nu postim pentru a posti – in afara religiei, pentru ca nu mai e post, e dieta), postul este o pregatire pentru Sfintele Taine ale Bisericii, Spovedania si Impartasania. Ortodoxia nu considera, ca alte curente mai mult sau mai putin spirituale, ca ne putem gasi singuri echilibrul interior, facand una sau alta (postind si meditand), ci doar prin ajutor de la Dumnezeu. Nimeni nu poate face nimic in afara lui Dumnezeu. Cu atat mai putin nu poate gasi linistea si sfintenia.

Trackbacks

  1. Razboi întru Cuvânt » Noutati ortodoxe (19 nov. 2008)
  2. Ce (nu) mai mâncăm în timpul postului « Viaţa la ţară

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: