Skip to content

Sfinţii închisorilor (2)

Noiembrie 14, 2008
Sfinţii închisorilor (1): Parintele Ilie Lacatusu, Valeriu Gafencu, Elisabeta Rizea, Nicolae Ciolacu, Mircea Vulcanescu, Pr. Gherasim Iscu, Pr. Ioan Negrutiu, Dumitru Bordeianu, Costache Oprisan, Maria Iordache, Andrei Ciurunga, Traian Trifan, Gheorghe Jimboiu

Monahul Pimen Barbieru

Cand erau scosi detinutii in tarc, la plimbare, parintele Pimen se oprea pe neasteptate si asa incepea sa se uite la cer ca toti militienii-si ridicau fruntea, sa vada si ei ce-i atragea lui atentia. Nedand cu ochii de nimica, reveneau cu privirile asupra lui si, nedumeriti: „Ce te uiti, ba, banditule?“ – „Astept sa se pogoare ingerii, sa-i alunge pe draci“, raspundea el, strapungand cu cautaturile pe uciga-i toaca deghizati in uniformele din fata sa. (Mihai Radulescu – Razand in drum spre Rai)

Ion Flueras

Am ramas inmarmurit, zarind acolo un batranel, in genunchi si cu mainile inclestate. Se ruga in fata unei icoane. La zgomotul de saboti al pasilor mei a intors capul si, vazand ca sunt un detinut ca si el, mi-a facut semn sa vin aproape. M-am apropiat cu sfiala si am ingenuncheat si eu.

Dupa ce si-a terminat rugaciunea, l-am intrebat, nedumerit, cum se face ca el, care prin conceptie ar fi trebuit sa fie ateu, se roaga totusi lui Dumnezeu? Batranul, cu o voce care mi-a incalzit inima, mi-a spus ca aceasta a fost in tinerete, ca totul n-a fost decat minciuna, iar acum se roaga lui Dumnezeu sa-l ierte.

In intalnirile noastre in acea capela, eu il simteam pe batranul Flueras atat de aproape si atat de cald langa mine, de parca alaturi era tata, cu barba alba… Imi suna si acum in urechi ceea ce mi-a spus atunci: „Fatul meu, toate sunt minciuni. Vezi sa nu-l pierzi pe Dumnezeu, c-ai pierdut totul”. (Dumitru Bordeianu)

Radu Gyr

Sa scrii poezii in temnita nu era un lucru prea usor. Simpla detinere a unui creion sau a unei bucati de hartie iti atrageau batai teribile si saptamani de izolare la Zarca (o celula neincalzita de 1/3m din beton, cu apa pe jos, fara pat si scaune-detinutul dormea din picioare sau pe jos).

Metodele de scriere tin de domeniul incredibilului. Detinutii foloseau bucati de sapun sau de sticla pe care se sufla praful destinat deratizarii pe care se scrijelea cu o aschie. O alta metoda de „a scrie” o constituia innodarea atei, poezii intregi „fiind insirate” pe ate smulse din zeghe sau din paturi. Talpa de bocanc, captuseala hainelor, obloanele sau peretii celulelor au servit ca suport pentru stralucite opere literare.

Vasile Militaru

Dupa instaurarea comunismului, poetul reuseste sa scape ani de-a randul de valurile succesive de arestari. Insa la un moment dat i se cere sa-si folosesasca talentul literar in folosul comunismului si a conducerii. Refuzul sau este categoric: „In poeziile mele niciodata nu va rima poporul cu tractorul”.

Virgil Maxim

„In acea perioada ma rugam in mine lui Dumnezeu sa pot rezista sau sa mor necompromis… Asa rezistam la cele mai indelungate si mai feroce schingiuiri… Chinurile trupesti nu-mi distrugeau rezistenta morala… Rugaciunea inimii imi era puterea salvatoare in toate aceste suplicii”.

Traian Braileanu

„Dar dumneata ce cauti aici?”. Profesorul a improvizat un mic discurs: „Am facut o comparatie. Mi-e rusine sa o spun. Unii elevi m-au asemanat cu Socrate. Socrate era un mare filosof grec care s-a straduit sa invete adevarul pe compatriotii lui. Totusi, atenienii l-au condamnat la moarte. Nu vreau sa ma compar cu el, dar cam asta e si situatia mea”.

Pr. Evghenie Hulea

In toamna anului 1949 printre cei arestati de regimul de teroare bolsevic se numara si staretul Evghenie Hulea si ierodiaconul Emilian Ilie Nichifor de la schitul Musunoaiele. In anchete, Securitatea dorind sa obtina informatii legate de actinuile de rezistenta armata, facea presiuni asupra Parintelui care, ca sprijinitor dar si ca duhovnic al unor luptatori, ar fi trebuit sa cunoasca si cele mai ascunse cute ale sufletui acelora si il invinuia ca nu a divulgat autoritãtilor tainele partizanilor care ii fusesera incredintate prin spovedanie.

Aflat in inchisoare, parintele Hulea spunea cu constiinta curata: „Taica, ce intra sub patrafir numai Dumnezeu stie”.

Lasă un răspuns

