Skip to content

Cărţile din copilăria mea

Noiembrie 12, 2008

fs11Am primit ieri de la o prietena un link care m-a umplut de bucurie: Biblioteca internationala a copiilor. Cartile copilariei scanate si puse pe site, pagina cu pagina. Din pacate, in romana nu sunt decat cateva traduceri… Oare, nu s-a gandit nimeni sa scaneze Rapirea Mietei, Morcoveata, Cipi, Aumadoare?

Irina a avut un subiect pe aceeasi tema de curand. Daca as sta sa-mi amintesc cartile copilariei mele, in primul rand imi vin in minte ilustratiile… Asta este un motiv pentru care pun mare pret pe aspectul unei carti cand cumpar ceva copiilor. Pentru ca imaginile sunt, adesea, mai puternice decat textul, in perceptia celor mici. Multe dintre ele asa le-am retinut: povestea in sine nu mi-o mai amintesc, nici macar titlurile, dar ilustratiile, in care ma pierdeam, cautand detalii, sunt inca vii in mintea mea.

apollinaire

Apollinaire, 1915

Si ce desene! Cand imi aduc aminte de editia format A3 a cartilor „Morcoveata”, „Peter Pan”, „Alice in tara minunilor”, „Baronul Munchausen”, „Vrajitorul din Oz”, „Heidi”, „Cartea junglei”, „Robinson Crusoe”, „Calatoriile lui Gulliver”, „Pinocchio”… ah, stai numai sa-mi mai aduc aminte! Alte carti ilustrate memorabil au fost „Osul de pste fermecat” sau „Mica vrajitoare” (din care, sincer, nu mai retin nimic). Totusi, cea care le ia de departe pe toate a fost o carte rapciugoasa, gasita in biblioteca subtire a unei verisoare. Coperta jumatate rupta ma anunta ca tin in mana „Creta fermecata”. O carte inspirata din experimentele avangardiste alui lui Apollinaire, cu personaje care urcau scari din cuvinte si se creau pe ele insele, desenandu-se… Cred ca o mai am, pe undeva, pe la mama.

A fost apoi celebra „Habarnam” care se dadea pe sub mana. „Cipi”, de care am fost fascinata (cred ca am recitit-o de 200 de ori, cel putin). „Luna Betiluna” din care pe atunci nu pricepeam mare lucru. „Mos Barbuta” si „Doctorul Aumadoare”. „Burantino”, pe care sotul o citeste acum copiilor. Mai imi placeau la nebunie cartile de aventuri, cu indieni care traiau in mijlocul naturii sau pionieri care dezlegau mistere. „Ciresarii” a fost, desigur, in top. Desi mai mult l-am iubit pe Ionel Teodoreanu, iar Olguta a fost personajul meu preferat din copilarie. Carti de suflet ca „Singur pe lume” sau „Cuore”. Carti despre animale ca „Poftiti in arena”. Carti cu rezistenta anticomunista: „Fiul muntilor” si multe altele, pe care nu mi le mai amintesc dupa nume, dar care ma inflacarau catre fapte de vitejie. Carti cu pirati – „Comoara din insula”. Jules Verne mai putin. In clasa a VI-a am citit „Mizerabilii”. Intr-a VIII-a, „Fratii Jderi”. Multe, multe povesti nemuritoare. Chineze, mongoleze, japoneze, arabe.

Unde-or fi toate cartile astea? De ce nu se reediteaza? Gica Iutes, Alina Nour, Mihaela Monoranu. Daca intri intr-o librarie, trebuie sa scotocesti mult ca sa gasesti o carte care nu e ilustrata gen Disney sau Barbie. Pe rafturi, pentru toate varstele, exclusiv carti de magie si vrajitorie. Cum va fi generatia care creste cu cartile de azi? Bine ca nu se mai citeste ca inainte, uf!

Update!

Cartile copilariei, scanate, aici! Si Cipi!

Multumesc, Lorena!

11 comentarii leave one →
  1. Noiembrie 13, 2008 3:00 pm

    sunt curios care sunt cartile in lb. romana… de pe site.

    mai eaxct unde se gasesc?!…

  2. viatalatara permalink
    Noiembrie 13, 2008 3:19 pm

    una dintre ele arata asa: http://www.childrenslibrary.org/icdl/BookReader?bookid=denthre_00150032&twoPage=true&route=simple_0_0_bucle_Romanian_0&size=0&fullscreen=false&pnum1=1&lang=Romanian

    dar cartea nu e „din copilaria noastra”, e din copilaria altor popoare, peste care a fost pus un text tradus in limba romana…

    mai sunt cateva, nu multe, carti de genul asta. cartile romanesti, insa, se gasesc la finalul articolului, unde scrie „update”.

  3. Noiembrie 13, 2008 3:22 pm

    mersi de „update”.

  4. Lorena permalink
    Noiembrie 14, 2008 3:40 am

    Cu placere! O singura rugaminte pt. cei care le descarca… sa nu uite sa le multumeasca celor din grup (vad ca la Cipi nu se poate comenta)

  5. Cristina permalink
    Noiembrie 14, 2008 5:54 pm

    Multumesc pt carti!!!

  6. Noiembrie 17, 2008 11:40 am

    la /www.scribd.com/doc/ probabil ca te tre sa te loghezi pt descarcare?!…

  7. viatalatara permalink
    Noiembrie 17, 2008 2:49 pm

    da. e o chestiune de 30 de secunde sa-ti faci un cont. dar le poti rasfoi on-line, nu trebuie neaparat sa le descarci.

  8. oana permalink
    Ianuarie 4, 2010 9:27 pm

    Caut de o vesnicie cartea „CRETA FERMECATA”!!!!… Te rog din suflet daca poti sa o scanezi !!! si sa o uploadezi, fie aici pe site, fie pe scribd, unde am vazut ca sunt mai multe dintre cartile copilariei noastre… Iti multumesc si astept cu sufletul la gura carticica scanata… A fost cu siguranta cea mai frumoasa carte a copilariei mele…

  9. adrianbv permalink
    Ianuarie 12, 2010 3:03 pm

    Aruncati o privire si pe link-ul http://www.scribd.com/group/17553-cartile-copilariei. Sper sa gasiti cate ceva sa va placa. Spor la citit celor mici.

  10. Liviu permalink
    Mai 23, 2012 6:30 pm

    Vrajitorul din Oz, editia 1982? E cineva care sa o aiba si sa o poata scana? 🙂 Multumesc.

Trackbacks

  1. Razboi întru Cuvânt » Ordinea Obamondiala si criza nationala (Noutati 13 nov. 2008)

Lasă un răspuns

