Skip to content

Ai văzut „Ostrov”?

Noiembrie 3, 2008

Ostrov / Insula (2006), in regia lui Pavel Lungin.

Un film despre un monah rus atrage premiile cinematografiei ruse

Un film despre pocăinţă a reuşit să câştige şase premii ale cinematografiei ruse, incluzând „Cel mai bun film”, „Cel mai bun regizor” şi „Cel mai bun actor”.

Filmul Ostrov, structurat ca o parabolă, ne prezintă povestea Părintelui Anatolie, un călugăr rus căutând iertarea lui Dumnezeu pentru uciderea camaradului său, din ordinul unui ofiţer nazist, pentru a-şi salva propria viaţă. Acţiunea se derulează în anii ’70, într-o mănăstire izolată, situată pe o insulă din nordul Rusiei, perioadă în care Biserica Rusă se afla încă în prigoana comunistă.
Actori faimoşi ai ecranului rus – Viktor Sukhorukov, Dmitrii Diuzhev, Iurii Kuznetsov şi Nina Usatova construiesc un cadru adecvat pentru performanţa actoricească a protagonistului, părintele Anatolie, interpretat de Pyotr Mamonov. Mamonov, fost star rock al erei sovietice, a părăsit Moscova cu mai bine de zece ani în urmă pentru un sat izolat, unde L-a desoprit pe Dumnezeu şi renaşterea spirituală.
Patriarhul Alexei II, ca şi alti reprezentanţi ai clerului rus, apreciază filmul ca fiind o realistă şi profundă oglindire a credinţei şi a vieţii monahale. Într-o conferinţă ţinută în ianuarie 2007, Patriarhul numeşte filmul Ostrov exemplul viu al unui efort de abordare creştină a culturii.
Canalul de ştiri NTV comentează: “Filmul Ostrov a fost prezentat pentru prima dată în Voronezh şi Borisoglebsk fără locuri libere. Cu o zi înaintea premierei, Mitropolitul de Voronezh a recomandat ca filmul să fie prezentat după programul slujbelor din cele 40 de biserici ale oraşului. Parohiile au fost surprinse – niciodată un film nu a fost prezentat în biserici! Petr Mamonov, actorul principal, spune că: “Pentru mine aceasta înseamnă că biserica este vie”. Clerul prezent i-a mulţumit lui Mamonov, observând că a reuşit să transpună viaţa de călugăr cât se poate de real. Mamonov menţionează că nu a învăţat rugăciunile, ci s-a rugat din adâncul inimii. “Lupta cu păcatul îmi este foarte familiară”, a mărturisit el.

Site-ul Pravoslavie.ru face o prezentare extinsă a filmului, Igor Vinnichenko remarcând ca: “Este imposibil să nu fii marcat de credinţa autentică ce acompaniază întregul film şi căreia noi i-am simţit lipsa atât de mult”.

Sergei Shumakov, producătorul filmului, menţionează că: “Ideea acestui film nu este căutarea lui Dumnezeu, deoarece totul este deja acolo. Aceasta, de fapt, îl face diferit de orice alt film european, în care vedem încercări de a descoperi un sine spiritual într-o atât de complicată lume contemporană, credinţa rămânând însă sub semnul întrebării. Paradoxul acestui film, în viziunea mea, stă în poziţia unui om pentru care credinţa nu mai este o întrebare, ci organic trăită. El este un credincios. Punct”.

Există o asemănare cu filmele lui Tarkovski, mai ales cu „Andrei Rubliov”, o asociere făcută mai ales prin prisma viziunii monocromatice, a întinderilor de ape, a figurilor.

Acest film poate figura lângă marile capodopere ale ecranului, alături de Bergman şi Tarkovski. Pentru Rusia era timpul unui astfel de film. Pentru cei ce vor să afle mai multe despre misteriosul suflet rusesc – iată o excelentă descriere.
Pentru cei care caută să ia în serios dezvoltarea lor spirituală, acest film este important. Un film ce i-a ajutat pe unii oameni să fie mai buni, mai curaţi.
sursa informatiilor
11 comentarii leave one →
  1. treangelsmother permalink
    Noiembrie 3, 2008 12:27 pm

    L-am vazut mai de mult si am fost surprinsa ca nu am gasit nimic lumesc in el.Este un film de exceptie care, revazut periodic ne aduce aminte cat de simpla poate fi viata… Simplitatea il apropie pe om de Dumnezeu.

  2. admin permalink
    Noiembrie 3, 2008 2:53 pm

    Un adevarat film ortodox, fara a-şi permite a pune în scenă pe Domnul Iisus Hristos. Un film desprins din pateric.. un film ce te invită „în pelerinaj la cinematograf”. Să sperăm că şi regizorii noştri s-or gîndi la un film în cinstea mărturisitorilor din temniţele comuniste.

  3. viatalatara permalink
    Noiembrie 3, 2008 2:55 pm

    Eu nu am vazut „Binecuvantata fii, inchisoare” al lui Nicolae Margineanu, dar cred ca este un film pe aceasta tema…

  4. Ramona permalink
    Noiembrie 3, 2008 9:28 pm

    Pentru filmul asta mi-am cumparat DVD 🙂
    L-am vazut de 3 ori cu familia.
    E cel mai bun film din toate timpurile (pentru mine, cel putin).
    L-am vazut si la scoala, anul trecut, cu elevii mei. Dupa vizionare discutam despre el la clasa.

    La fiecare noua intalnire cu „Ostrovul” descopar lucruri noi…

  5. the ex-owner permalink
    Noiembrie 7, 2008 3:17 pm

    Am avut ocazia sa vad filmul acum 1 an. Un film pentru credinta intru Hristos!

  6. Toane Bune permalink
    Ianuarie 24, 2009 1:29 pm

    mi-a placut foarte mult filmul. acuma insa as dori sa il fac cadou unor prieteni si nu il gasesc de cumparat. sti cineva unde se mai gaseste acuma? multumesc.

  7. Ramona permalink
    Ianuarie 24, 2009 4:50 pm

    Toane bune,

    Nu stiu daca se gaseste de cumparat, mai degraba se distribuie prin prieteni…

  8. Marian permalink
    Februarie 23, 2009 11:09 pm

    filmul se poate descarca gratuit de pe: http://bisericasecreta.wordpress.com/2007/07/01/ostrov-insula-rusia-2006-cel-mai-reusit-film-ortodox-recent/
    eu am reusit sa-l descarc,,,,,

  9. andrei-gl permalink
    Mai 12, 2009 8:56 pm

    da, l-am vazut acum un an la ora de religei si m-a impresionat! a fost foarte frumos si voiam de mult timp sa-l revad.

  10. bubu permalink
    Noiembrie 24, 2009 10:43 pm

    filmul lam vzut la ora de religie
    tare reusit filmul
    😉

Trackbacks

  1. Icoanele mele cu salbe de crin… « Marius Cruceru

Lasă un răspuns

