Skip to content

Porumbeii lui Matisse

Octombrie 9, 2008

Rasfoind aseara istoria fotografiei primita in dar, am dat peste o imagine care mi-a atras atentia:

Matisse et les colombes (1944) de Henri Cartier-Bresson

De data asta, porumbeii m-au facut sa tresar mai mult decat Matisse insusi. Fotografia are o compozitie inspirata: pasarile albe, libere, dominand cusca goala de sub picioarele lor, se afla in prim-planul din dreapta sus, functionand drept rama pentru o „alta” lume. Lumina care ii supraexpune cu generozitate pare ca vine din ei insisi. In planul secund, surprins cu naturalete, Matisse, cu blocul de desen pe genunchi si creionul in mana dreapta, deseneaza privind cu respiratia taiata porumbelul din mana lui stanga. In planul trei, lumina cade oblic pe o alta cusca, in care sade cuminte, iradiind, cel de-al cincilea porumbel.

Matisse deseneaza. Bandajul alb de pe cap creeaza o punte intre artist si subiect. Artistul, tinandu-se cu o  mana de pasare si cu cealalta de pensula, este si el tot un fel de pasare. Alaturi de el, inca o cusca goala. A omului sau a porumbelului?

Cu sprancenele ridicate, uimit, tacut, omul priveste pasarea. Nu o priveste in asa fel incat, desenand-o, sa nu-i scape vreun detaliu. Privirea este o intrebare: cine esti tu, pasare? Iar mana deseneaza raspunsul. De fapt, privirile intretaiate sub principalul subiect al fotografiei. Matisse priveste porumbelul, fiind el insusi privit de porumbeii de sus. Bresson, la randu-i, priveste toata scena dintr-un plan intermediar, mai sus de om, mai jos de pasari.

Privirea insa, nu apartine sferei obisnuitului. „La création commence à la vision. Voir, c’est déjà une opération créatrice” spune Matisse. Pana sa vad fotografia asta, credeam ca la „decupaje” se referea. La selectia pe care ochiul exersat o face si alege ceva demn de a fi „vazut”. Acum, cred ca se refera la o privire care sa mearga in esenta lucrurilor, care nu se opreste la suprafata. Este privirea lui Matisse desenand porumbelul. Este privirea lui Bresson surprinzandu-l pe Matisse.

Aceasta fotografie putea fi compsa in multe alte feluri. Din spatele pictorului, de exemplu, astfel incat sa-i vedem modelul si desenul. Din profil, astfel incat porumbelul sa se decupeze decent, ca la carte, eventual in contrejour. De jos in sus, pentru a fi surprinsa exact „vederea” lui Matisse, fara alte elemente care sa „aglomereze” fotografia.

Nu intamplator insa, porumbelul din mana artistului se afla chiar in sectiunea de aur a fotografiei. Cred ca Bresson a ales unghiul asta, imi place sa cred ca a facut-o pentru ca numai asa porumbelul se afla exact in dreptul inimii lui Matisse. Privirea „créatrice” a  lui Matisse a ascuns intai subiectul in inima sa, apoi a inceput sa-l picteze. Avem in fata o dubla lectie a celor doi mari artisti: pictorul si fotograful, la randul lui cunoscand cum sa „vada creativ”.

Acum 100 de ani, lumea era altfel.

One Comment leave one →
  1. Scomina permalink
    Octombrie 9, 2008 1:25 pm

    Esti deasupra porumbeilor, mami…
    Nu mai zic nimic.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: