Skip to content

Scutece eco pentru bebeluşi

Octombrie 8, 2008

Discutand ieri despre cat sunt de nocive pentru sanatatea noastra, dar si pentru mediu, tampoanele feminine, Irina m-a provocat intrebandu-ma despre „pampersii” (nu cei exclusiv Pampers, desigur) pe care ii folosim zilnic pentru bebelusi. Cum este o problema care ma priveste in mod direct, pentru ca fetita cea mica este inca in scutece de unica folosinta, am cautat cateva informatii despre subiect…

In Jurnalul national suntem invatati cum sa crestem un copil „bio” din prima zi:

Scutece fără chimicale pentru bebeluşi mai sănătoşi

Îngrijoraţi de chimicalele „ascunse” în scutecele convenţionale, tot mai mulţi părinţi aleg să-şi „înverzească” bebeluşii. La mare modă în Occident, scutecele eco-prietenoase intră şi pe piaţa românească.

Piaţa scutecelor pentru bebeluşi a cunoscut un boom în ultimii ani. Au apărut o sumedenie de modele de unică folosinţă, cu capse sau scai, sau lavabile. Dar cele mai multe astfel de produse convenţionale conţin substanţe chimice periculoase pe post de absorbanţi – de exemplu: poliacrilat de sodiu. În plus, sînt făcute din fibre de bumbac sau din alte materiale chimizate, albite cu clor şi impregnate cu parfumuri sintetice care intră în contact direct cu pielea sensibilă a puilor şi pot provoca iritaţii, alergii sau chiar boli mai grave. Mai ales că în urma înălbirii cu clor a materialelor rezultă un subprodus nedorit, dioxina. Aceasta este o substanţă toxică clasificată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii ca un agent cancerigen clasa 1. Aceasta rezultă atît din procese industriale, cît şi din procese naturale şi se acumulează în timp în ţesuturile grase.

Pentru a evita problemele, tot mai mulţi părinţi din Europa, America, Australia şi alte zone ale lumii au devenit fanii scutecelor eco-prietenoase şi bio. Astfel de produse au apărut şi pe piaţa românească. De exemplu, la magazinul Leacul se găsesc scutece eco-prietenoase de unică folosinţă. Acestea sînt făcute din celuloză naturală, nu au fost tratate cu clor sau alte chimicale sintetice şi sînt recomandate pentru copiii cu eczeme şi alte probleme de piele.

În Occident sînt acum la modă scutecele lavabile cu inserţii super-absorbante din bumbac sau cînepă bio. Acestea nu numai că nu conţin chimicale, dar sînt mai prietenoase şi cu buzunarul părinţilor. Şi cu mediul, pentru că sînt 100% degradabile. Părinţii care nu vor să stea să spele toată ziua scutece aleg însă scutecele din bambus ecologic şi pe cele de unică folosinţă din bumbac organic.

Deci, se poate! Cotidianul ne informeaza de noile „mame-natura” din Occident…

Intoarcerea la scutece lavabile, alaptatul la sin sau dormitul alaturi de copil sint ultimele tendinte adoptate de mame. Nu sint neaparat ecologiste, ci mai degraba grijulii sa ofere propriilor bebelusi o dezvoltare psihica cit mai propice.

De la 0 la 3 ani, un copil consuma pina la 6.000 de scutece, care nu sint nici biodegradabile, nici reciclabile.

In aceste conditii, scutecele lavabile revin in mare forta. In Marea Britanie, 20% dintre bebelusi poarta regulat sau episodic scutece ce pot fi schimbate. Procedeul este in mod cert ecologic, irita mai putin pielea celor mici si sint de doua ori mai ieftine decit variantele dispensabile.

Pe de alta parte, copilul trebuie schimbat mai des, masina de spalat este mai solicitata, iar scutecele lavabile nu sint deloc practice atunci cind bebelusul este scos la plimbare. „Cu toate acestea, exista o cerere considerabila. Clientii sint, in general, in jurul virstei de 30 de ani, vor sa participe la reducerea poluarii si sint reticenti fata de produsele chimice prezente in scutecele de unica folosinta”, declara Sylviane Attali, responsabilul unui magazin pentru copii din Paris.

Ce ziceti? Ne punem pe spalat scutece? Bineinteles, numai cu detergent ecologic, hahaha!

sursa imaginii

13 comentarii leave one →
  1. Octombrie 19, 2008 3:01 am

    intr-adevar, scutecele gen pampersi, ca si tampoanele, au cam acelasi proces de fabricatie si de gestionare dupa ce-au fost utilizate deci nu sunt prea indicate nici pt mediu nici pt sanatate. ma bucur c-ai scris articolul asta.
    daca te hotarasti sa treci pe scutece/tampoane lavabile sa stii ca pot fi confectionate f usor, exista multe tipare pe net.
    uite un site cu f multe info despre scutece: http://www.diaperpin.com/clothdiapers/cloth_diapering.asp

  2. viatalatara permalink
    Octombrie 19, 2008 8:11 am

    multumesc pentru link. tampoane am cumparat deja, de la „Leacul” – vezi detalii aici: https://viatalatara.wordpress.com/2008/10/12/simplificare/

  3. Noiembrie 14, 2008 11:08 pm

    Pacat ca lumea nu-si da seama ca exista si alte optiuni: scutece biodegradabile, tot felul de scutece lavabile, care mai de care mai frumoase si mai usor de folosit. Am incercat si eu sa scriu un mic ghid despre optiunile mai ecologice disponibile in materie de scutece si de unde pot fi cumparate in Romania. Sper sa nu fie considerat spam daca-i dau adresa aici: http://babydex.blogspot.com/2008/11/bebelusii-verzi-sunt-cei-mai-buni-mic.html

  4. viatalatara permalink
    Noiembrie 15, 2008 10:38 am

    multam pentru link! poate voi relua subiectul asta…

    tu ai citit cumva campania noastra „Mai bine NU”? da un search pe blog… s-ar putea sa te intereseze…

  5. Noiembrie 16, 2008 6:23 pm

    am raspuns la primul post „mai bine nu”. astept cu interes alte articole, sper ca vei relua tema.

  6. viatalatara permalink
    Noiembrie 16, 2008 6:45 pm

    da, tema am reluat-o deja aici: https://viatalatara.wordpress.com/?s=%22mai+bine+nu%22

    problema e un pic mai grava decat reiese din acel prim articol pe care l-ai parcurs. sper sa ai rabdare sa citesti tot si astfel vei intelege cat e de diferit a pune poze pe internet, la vedere, fata de a iesi cu copilul de mana pe strada.

  7. maria permalink
    Decembrie 4, 2008 8:09 pm

    eu de aici am cumparat atat scutece scutece lavabile cat si de unica folosinta. Bebe al meu e foarte bine cu ambele.

  8. sideris13 permalink
    Aprilie 11, 2009 6:52 pm

    Interesant articol, am tratat si eu acest subiect acum catva timp. Din pacate, aceste solutii (si sanatoase, si ecologice) sunt extrem de rar puse in practica. Majoritatea parintilor efectiv nu cumpara nici un produs caruia nu i se face reclama. Oamenii au un tipar de gandire pe care il urmeaza in exclusivitate, fara sa fie deschisi la lucruri noi si care se pot dovedi mai bune. Sa speram ca reusim macar sa trezim un interes sau sa aratam ca se poate si altfel…

  9. Adriana permalink
    Aprilie 12, 2009 8:55 pm

    nu stiu cum am ratat eu subiectul asta. noi folosim de ceva vreme scutece refolosibile si suntem foarte incantati. la mine problema e ca m-am zgarcit si am luat prea putine si pana se usuca mai pun si din cele de unica folosinta, dar pt bebele din burtica am comandat deja un pachet mare de scutece refolosibile, si sper sa nu mai folosim deloc scutece de unica folosinta. nici articolul cu tampoanele nu l-am vazut, dar la capitolul asta nu cred ca am poluat prea mult, la cati copii am, de cand m-am maritat nu prea am mai avut nevoie de tampoane 🙂

  10. Aprilie 12, 2009 11:30 pm

    de unde le-ai comandat?

    cat despre tampoane, vezi, ecologistii n-au dreptate! e chiar eco sa faci copii 😀

  11. Adriana permalink
    Aprilie 15, 2009 9:29 am

    pe cele pe care le am acum mi le-au adus nasii din italia, dar pt juniorul din burtica am comandat de la noi, de la chicbebe.ro

  12. moni mihai permalink
    Februarie 5, 2010 1:04 pm

    Firma noastra produce scuteci si tampoane frotir biodegradabile pt. Franta,dar in tara nu
    sint cerinte.Cautam distribuitori.

  13. Cristina permalink
    Iunie 2, 2010 3:11 pm

    Pt moni mihai.

    cred ca sunt distribuitori care ar fi interesati de astfel de produse, pe care acum le importam, dar ar fi bine daca ati lasa macar un numar de telefon sau o adresa de email, pt a va putea contacta.

    Toate cele bune!

Lasă un răspuns

