Skip to content

Când am fost mai inteligentă?

Octombrie 8, 2008

Ca tot a fost ziua mea si mi-am facut o retrospectiva a vietii, sa va povesesc si concluziile la care am ajuns. M-am intrebat, oare cand am fost mai inteligenta? In copilarie, cand aveam creierul limpede si faceam sah de performanta? In adolescenta, cand citeam si scriam in cantitati industriale si visam (ei, dar ce adolescent nu viseaza?) convinsa ca voi deveni critic literar (haha!). In studentie, cand gandirea a inceput sa mi se formeze si sa vada dincolo de propria persoana? Sau acum, cand nu ma mai duce capul deloc, ma plimb de colo pana colo prin casa uitand ce am de facut, insa am o oarecare experienta de viata care tot de domeniul inteligentei ar trebui sa tina.

Tot osciland intre un raspuns sau altul, mi-am dat seama ca, de fapt, inteligenta nu este un coeficient, ci o stare. Aceea de a invata tot timpul ceva nou. Anti-leguma. Este ca o febra care nu te lasa sa lancezesti (in pace) si te indeamna permanent la autodepasire. Un copil este catalogat drept inteligent daca, incepand cu varste fragede, isi arata disponibilitatea de a invata zilnic un cuvant, o miscare sau un joc nou.

Inteligenta este provocarea continua de a iesi din amorteala. De-a te lua la tranta cu tine. De-a nu dormi. De-a nu te lasa furat de lucruri inutile. De-a fi in viata. In propria ta viata, nu a altora.

In Adevarul, un articol despre boala Alzheimer:

Pentru a ne feri de de­menţă senilă, trebuie să îi dăm în permanenţă creierului de lucru. În prevenirea acestei boli nu trebuie neglijate relaţiile interumane. Un studiu al Universităţii din Michigan arată că socializarea este la fel de benefică pentru creier ca orice exerciţiu mental. O bună relaţie cu rudele şi prietenii dă şi o atitudine optimistă în faţa vieţii.

Sa fim inteligenti, asadar, si sa scotem odata calculatorul din priza.

sursa imaginii

7 comentarii leave one →
  1. Maria permalink
    Octombrie 8, 2008 4:51 pm

    Citind, m-am gandit la mine, cum ma „plafonez” pe zi ce trece. N-am citit de mult o carte si as vrea parca sa tot dorm, sa ma odihnesc. N-am rabdare cu mine si nici cu ceilalti.
    Parca sunt tot timul obosita. Creierul meu are nevoie sa-i dau de lucru, insa sunt atat de obosita.
    Asa nu se mai poate. Voi lua masuri.

  2. MihaelaMaria permalink
    Octombrie 8, 2008 5:21 pm

    lasa ma acum cu scosul calculatorului din priza ca de azi dimineata caut cu disperare o cale sa readuc electricitatea in casa mea si cand ea, in fine, a ajuns si pe aici ghici ce am facut primul lucru? am fugit cu laptopul prin casa disperata sa caut o priza functionala, ca cea la care era conectat inca n a catadicsit sa zica ceva. 🙂

  3. Ileana permalink
    Octombrie 8, 2008 11:34 pm

    sa inteleg ca asta e ultimul tau post si spui adio netului :))?

    eh, nu fi si tu exagerata, ia lucrurile cum grano salis… Cioran uite ca muri de Alzheimer, desi nu s-ar zice ca nu-si muncea mintea…

    mie imi place o vorba pe care se zice ca o spune tatal lui Marin Preda (un taran gen Moromete): „Suntem destepti, dar ne mananca prostia”.

  4. Lorena permalink
    Octombrie 9, 2008 6:20 am

    M-ai starnit si m-am uitat, de curiozitate, in ce tara este rata cea mai scazuta a dementei. In nordul Indiei, in zona rurala. Se spune ca s-ar datora consumului de turmeric (intra ca ingredient in curry).

    In alta ordine, se pare ca exista o legatura intre Alzheimer si campurile electromagnetice. Hmmm, oare cum arata CEMurile din India rurala?

  5. viatalatara permalink
    Octombrie 9, 2008 7:22 am

    Ileana, mi-ai dat o idee cu Moromete asta al tau. Sa strang niste intelepciune taraneasca pe blog. Asta e o mostra de gandire paradoxala, extrem de savuroasa. Ma gandesc daca s-o pun moto la blog 😛

    Cat despre Cioran, ei, de la o varsta incepuse sa se cam autopastiseze 😀

    Lorena, hai ca m-ai stranit si tu. O sa caut mai multe despre Alzheimer. Ce inseamna CEM-uri?

  6. Ana permalink
    Octombrie 9, 2008 12:59 pm

    Minunat ce ai scris. Sunt total de aceeasi parere cu tine.

    Intelepciune taraneasca. O, daa. Si mai adu cate ceva despre scoaterea calculatorului din priza:).

    Doamne ajuta

  7. Lorena permalink
    Octombrie 9, 2008 5:06 pm

    CEM este prescurtarea de la campuri electromagnetice. Se prea poate sa aiba de a face si cu cazurile de leucemie la copii si alte tipuri de cancer.
    Aparatele electrice din casa emit aceste campuri (interesant este ca unele uscatoare de par (de ex….) emit 6 µT, altele 2000 (se recomanda sa nu se depaseasca 100 µT)).
    Apoi depinde si la ce distanta te afli. Puterea campului scade considerabil la 30 cm fata de sursa (casetofon, ceas electronic, uscator de rufe, etc.).
    Ce te faci insa cu toate cele pe care esti nevoita sa le atingi in timp ce functioneaza(foehn, aspirator, masina de cusut electrica…) sau nu le atingi da’ nici nu le vezi (reteaua de fire electrice din pereti)?!
    Si apropo de firele din pereti… citeam ca te-ai aranjat (vorba vine, oricum bine nu cred sa-ti pice…), daca ai in camera (mai ales in dormitor) obiecte metalice aflate langa sursele de CEM. Ma uit in dormitorul nostru… ramele de la ferestre, un fisier al barbatului pus aproape fata in fata cu patul si… mai ales cadrul metalic al patului. Pana si arcurile din saltea sunt metalice. Iti mai pui si un ceas electronic la cap si ai pe undeva pe aproape de dormitor panoul electric cu sigurante (i-ai ascultat dulcele bazait?)… ptiu, ptiu! cum se poate admite ca sunt inofensive?! Mai pui si un pic de benzoat de sodiu din macarica si niste arsenic de la bancutele de picnic din lemn tratat si apoi te intrebi cum de ajungi la cancer.
    Scuze, n-are legatura cu „inteligenta”, poate cu un mod de viata mai sanatos…

Lasă un răspuns

