Skip to content

Nitraţii din curte

Septembrie 30, 2008

Solurile, cursurile de apă şi fântânile din România sunt otrăvite sistematic cu nitraţi.

Aşa au avertizat, ieri, specialişti în pedologie, calitatea apei şi sănătate publică, care au arătat că otrava – ajunsă în apă sau în alimente din cauza lipsei canalizării, a excesului de îngrăşăminte chimice, dar şi a depozitării necorespunzătoare a dejecţiilor de animale de la ferme – a ucis, doar anul trecut, trei bebeluşi, în timp ce alţi 125 au suferit intoxicaţii acute.

„Cei mai vulnerabili la intoxicaţia cu nitraţi sunt nou-născuţii, al căror stomac nu poate neutraliza efectul acestora şi se îmbolnăvesc de methemoglobinemie acută, cunoscută şi sub numele «sindromul copilului învineţit»“, spun specialiştii.

Potrivit acestora, cazurilor de copii bolnavi li se adaugă însă cele de avorturi spontane, infertilitate masculină sau cancer, nerecenzate de statistici. Elena Ţuchiu, consilier la Apele Române, susţine că cele mai afectate sunt regiunile din nordul Moldovei, Câmpia Română şi Podişul Transilvaniei, unde concentraţia de nitraţi din apă depăşeşte limita maximă de 50 miligrame/ litru, iar în unele zone ajunge chiar la 200 de miligrame/litru. Potrivit specialiştilor, nu doar apele sunt otrăvite, ci şi plantele care absorb nitraţii din sol, cele mai mari concentraţii înmagazinându-se în frunzele de salată şi spanac.

sursa articolului

2 comentarii leave one →
  1. treangelsmother permalink
    Octombrie 2, 2008 1:43 pm

    te-ai gandit vreodata sa le explici consatenilor tai de ce nu e bine sa-si faca fose septice fara fund betonat, sau sa nu isi faca fantana aproape de veceul din curte?Eu da,si am primit si un raspuns…: Si apoi la ce sa vidanjez atat de des fosa ca tot pe camp o arunca aia cu vidanja dar imi ia si o caruta de bani…cat despre fantana …daca n-am murit pana acuma, cum am dus-o pana acum o ducem si de acu in colo…

  2. Bogdan permalink
    Mai 11, 2009 3:44 pm

    Dar de noi constănțenii ce să mai zic? Am un acvariu, și acum câțiva ani nu știam de ce nu-mi mergeau plantele cum trebuie… de parcă erau otrăvite. Din (ne)fericire, în scurt timp am aflat problema: valoarea nitraților din apa de la chiuvetă (care culmea, cică ar fi potabilă și curată) depășea câteodată 50 mg/l, maxim cât putea să măsoare testerul meu.

    În decursul timpului am mai făcut teste, și de multe ori nitrații se aflau la maximul măsurabil, de 50 mg/l. Mi-e frică să mă gândesc care sunt de fapt valorile reale, deoarece nu am găsit încă un tester ieftin care poate măsura mai mult de atât.

    A, și apropo, limita toxică maxim acceptată în UE parcă e chiar 50 mg/l. Peste, poți să consideri că bei apă otrăvită.

Lasă un răspuns

