Skip to content

Hai la târg!

Septembrie 13, 2008
Târgul iconarilor şi al meşterilor cruceri

„Ce se întâmplă la MŢR de Ziua Crucii: ca în anii trecuţi se prăznuieşte cu meşteri, iconari, cruceri şi artişti. Praznicul ţine 3 zile, din 12 pînă în 14 septembrie, de la zece dimineaţa la şase seara şi e plin de semne. Cumpărăm sau ne bucurăm ochiul şi inima cu troiţe şi cruci, icoane şi izvoade, pristolnice şi pecetare, miniaturi, îngeri ţesuţi, mozaicuri, poveşti despre cruceri şi atelierele lor. Pânzături, prescuri şi oale de praznic, vin pentru pomenire. Postim cu dulceţuri, compoturi, pâinişoare, mere şi nuci.”

afla mai mult…

Ca de fiecare data, nu ratam targurile de la Muzeul Taranului si nu ne intoarcem de acolo cu mana goala (azi cu o ie argeseana si o sacosa de serbeturi, dulceturi si prajituri facute in casa, din care pana la ora asta au mai ramas firimiturile – cu exceptia iei, desigur). Targul e frumos, merita vazut, desi e mult mai mic decat in alti ani. Mult prea multe icoane pe sticla si mult prea multe inovatii care nu se pot chema icoane: ingeri-copii pictati naiv si candid, probabil cu mare succes la actuale si viitoare mame, sau, mai bizar, iadul insusi infatisat in detaliu si inramat ca atare…

„E un detaliu din Judecata de Apoi”, sunt lamurita de autoare. „Dar o icoana nu poate infatisa exclusiv raul!” zic eu. „Pai nici nu o consider o icoana”, zice ea.

Preturi exagerat de mari, dar macar privitul nu costa.

O mentiune speciala pentru „scoala de arta Zidaru” sau „atelierele Manastirii Pucioasa”, cum am vazut ca se recomanda. Cateva din lucrari si artistele-maicute, mai jos.

Nu-i asa ca arta cu subiect religios misca sufletul intr-un mod mai sentimental* decat icoanele bizantine?

____________________

*Italicele sunt puse la sugestia sotului, care se teme ca fraza din final ar putea fi citita fara cheia ironiei, in lipsa careia tot fotoreportajul nu doar ar fi prost inteles, ci mai ales ar provoca sminteala.

8 comentarii leave one →
  1. Septembrie 13, 2008 10:25 pm

    bravo!

  2. viatalatara permalink
    Septembrie 13, 2008 10:38 pm

    pentru ce? pentru amaraciunea cu care-am scris? 😀

  3. Adriana permalink
    Septembrie 13, 2008 10:54 pm

    Mersi Anca.. las’ca-i mai bine decat aici.. te asigur:)

  4. viatalatara permalink
    Septembrie 14, 2008 8:13 am

    stiu 😀

  5. gandestefrumos permalink
    Septembrie 14, 2008 10:24 pm

    faine poze si adanci cuvinte:) si, odata cu ele, mi-a aparut si un palid regret: ca n-am fost in Buc weekendu asta. a fost tare bine acasa la mine, nu ma plang deloc, dar mi-ar fi placut si la targ. …sa ma uit cu uimire la frumusetile simple si autentice, sa ma holbez cu amar la kitschurile care uneori se amesteca printre ele… ultima oara cand am fost m-am ales si eu cu un sarafan cu motive populare:) ar mai fi mers o ie si/sau o fusta cu ceva motive taranesti da nu-mi ramane decat s-astept cu jind targu de Sf Nicolae;)

  6. viatalatara permalink
    Septembrie 15, 2008 10:28 am

    ah, Irina Nicolau iubea kitschurile 😛 avea chiar o colectie… trebuia sa-mi vezi mutra cand i-am facut cadou o icoana pictata pe sticla (de mine), iar ea, foarte incantata: o sa o pun in colectia mea de kitschuri! hahaha

    daca te-ai intors, te astept pe la noi 🙂

  7. treangelsmother permalink
    Septembrie 15, 2008 2:08 pm

    super fotografii… ca de obicei de ce nu spui si pe la altii cand mergi la asa evenimente poate sa mai urnesc de acasa si in scopuri culturale…Nici n-am stiut de targ…ce pacat… te imbratisez…sper ca te-ai ales si tu cu cate ceva!

  8. viatalatara permalink
    Septembrie 15, 2008 2:40 pm

    mama draga, dar am scris sambata despre targ… puteai sa mergi duminica! deci am anuntat public 😛

    las’ ca data viitoare te sun. apropo, cica week-endul urmator e targ de mancare in Piata Amzei! miam!

Lasă un răspuns

