Skip to content

Impotriva chiftelelor

Aprilie 19, 2008

„Se vede un fel de barbarizare a Romaniei. Asta se vede si din disparitia lucrurilor minore, care dadeau un „ceva” special. De exemplu, eu am intalnit pe cineva care se mira ca se pune cimbru pe friptura! Sau oameni care nu stiau ca se beau mai multe feluri de vinuri la o masa. Luati o carte de bucate de la 1900, una de la 1950 si una din zilele noastre. Chiar la nivelul cartii de bucate se observa o barbarizare, o saracire. Am ajuns foarte inapoiati, foarte putin stiutori in a ne infrumuseta existenta. Inca mai exista, dar sunt din ce in ce mai putini, oameni care traiesc destul de fericiti in conditii foarte proaste. Sa stiti ca nu trebuie sa vorbim despre Pib, ca fiind indicatorul bunastarii. Bunastarea este data de gradul de stabilitate si de coerenta societatii, care la noi erau foarte mari. Bunastarea a fost scoasa din tatani si am ajuns asa cum se vede.”

Horia Bernea

* * *

In sat, cadou nu prea exista, exista dar. Si darul presupunea cu obligativitate reciprocitate. Eu dadeam cuiva ceva, cinevaul acela trebuia sa mi-l intoarca.

Exista o formula pe care am reperat-o in Bihor: in momentul in care primeai un dar spuneai: „Multumesc pana oi intoarce”. Acest „oi intoarce” era un cod care acum s-a pierdut. Traim intr-un fel de exuberanta si de frison al cadourilor, lucru de care cred nu vom mai scapa, pentru ca este reflexul unei societati de consum: shopping, cadou, televizor s.a.m.d.

Irina Nicolau

* * *

Da, aşa era pe vremuri, fiecare casă cu individualitatea ei… Şi la Dickens… E greu să crezi aşa ceva în epoca blocurilor uniforme şi a oraşelor-dormitoare. Oamenii vor trăi în cazarme. Asta îi aşteaptă. Ce păcat, ce urgie! Casa era „dublul” omului. Eu am trăit în epoca istorică a oamenilor care trăiau în case. Acum e altă epocă — nenorocită — şi vor fi alţi oameni, vai de mama lor!

Nicolae Steinhardt

* * *

„Zabriskie Point”, Michelangelo Antonioni, Pink Floyd

No comments yet

Lasă un răspuns

