Skip to content

Case tradiţionale, ieftine şi ecologice (1)

februarie 2, 2009

Inainte de ne muta in casuta actuala (care este de lemn, sistem sandvis, pentru cei care au deschis mai tarziu calculatoarele), visam sa-mi construiesc propria casa. M-au interesat pe atunci variante cat mai ieftine, bineinteles si rezistente, iar faptul ca imi doream o casa cu peretii foarte grosi, cum sunt culele, m-a dus imediat in directia arhitecturii de pamant. Mai precis, casele taranesti de pe vremuri. M-am gandit sa va ofer informatiile pe care le-am strans atunci, poate, cine stie, vor fi cuiva de folos…

In Evenimentul zilei, un articol pe aceasta tema: Casa de pământ, performantă şi ecologică

adoCine nu îşi doreşte o casă călduroasă iarna şi răcoroasă vara? Pentru o astfel de locuinţă toate produsele industriale pălesc în faţa mult mai accesibilei argile, cred constructorii britanici.

Locuitorii din nordul Africii foloseau argila ca material de construcţie încă din secolul 11. Combinaţia dintre argila şi paie a atras atenţia europenilor trei secole mai târziu, astfel încât, în secolele XIV-XV, majoritatea caselor britanice erau construite din pământ. Industrializarea şi ieftinirea preţului la cărămidă au dus la pierderea obiceiului, care urma să fie “dezgropat” tocmai la sfârşitul anilor ’90, când un locuitor din comitatul britanic Devon îşi construia o imensă fermă din argilă.

Potrivit The Independent, o altă casă construită din pământ, în 2005, a primit titlul de cea mai performantă casă a anului, din partea Institutului Regal al Arhitecţilor Britanici. Mai mult, construcţiile din argilă sunt şi preferatele ecologiştilor. Aceştia consideră că pământul este opţiunea perfectă pentru o locuinţă ecologică.

Este ieftina, ecologica, traditionala… Potrivita pentru o clima ca a Romaniei, racoroasa vara si calduroasa iarna… Cat despre estetica, nu stiu daca este cineva care sa nu viseze la niste ferestre cu prichiciuri atat de adanci, incat sa poti sta confortabil si sa citesti o carte… Arhitectii britanici au premiat-o ca fiind cea mai performanta casa a anului. Sa vedem ce parere au arhitectii romani…

De pe forumul Ordinului Arhitectilor, un subiect foarte interesant: Arhitectura de pamint

callejon_de_huaylas_adobe_houseDe ce arhitectura de pamint? Cum pot sa folosesc pamintul ca material de constructie?
Probabil ca astea sint primele intrebari care apar in minte oricui. Recunosc ca la inceput am ris si eu de asa o idee. Dar am vazut o casa moderna facuta din pamint, chiar am tencuit eu un perete cu argila si asa am inceput sa ma interesez mai indeaproape de potentialul acestui material.

De ce pamint? Are proprietati bune termice, fonice, regleaza climatul interior printr-un schimb echilibrat cu mediul, nu prin aparate costisitoare de clima, este sanatos, si chiar arata bine.

Cum pot sa-l folosesc? In foarte multe feluri: zidarie din caramida nearsa, perete monolit din pamint presat, panouri prefabricate din pamint, tenuieli din pamint, in culori si texturi foarte variate.

Mai departe, aflam cu surprindere ca exista inca zone in care se construieste masiv din pamant si, surprinzator… din paie!

Tari cu traditie in acest domeniu, desi pare ciudat, sint SUA si Canada… in Sua, mai in sud, pe la tara, sint sate intregi construite din adobe – care este un fel de caramida nearsa… Nu vorbesc de Mexic si America de Sud in general, unde acesta e sistemul predominant de constructie de mii de ani incoace…
casapaieInteresant este ca in Canada, fiind ceva mai frig, oamenii s-au preocupat mult mai mult de constructia cu paie! Exista o asociatie a constructiilor din paie care a pus la punct standarde si normative care au putere de lege: Straw Bale Building si acolo (dar nu numai) se pot vedea o multime de exemple de locuinte construite din paie… Oamenii sint foarte interesati de aceste metode, poate si pentru ca sint percepute ca fiind foarte “ecologice” si, desi acolo nu exista inca probleme (nici cu apa, nici cu energia, nici cu materiale de constructii proaste sau toxice, si nici – neaparat – cu banii), lumea incearca sa faca tot ce se poate ca sa nu streseze prea mult mediul…
Alte linkuri la case de paie:
http://mha-net.org/html/sblinks.htm – un site care de fapt prezinta linkuri interesante legate de constructia de paie
http://www.strawhomes.ca/building.asp si mai ales http://www.strawhomes.ca/faq.asp care explica cum e cu focul, cu soarecii, cu mucegaiul..
http://harvesthomes.ca/building/ – o firma care construieste case de paie
http://www.glenhunter.ca/ – o casa care nu foloseste nici electricitate si nici caldura sau apa de la sistemul comun, ci e proiectata sa beneficieze de incalzire pasiva si solara, etc.
http://www.dna.ca/strawbale/journal.htm – alta casa de paie, are poze foarte interesante (si multe) din timpul constructiei, trebuie insa sapat putin prin website…
http://www.arch.mcgill.ca/prof/bourke/Mardivert_pres/ si http://www.fisetmillerbourke.com/p-g-r40.htm despre o casa de paie construita de o profesoara de la facultatea de arhitectura McGill University in plin centrul Montrealului…

Oare suna prea… ireal? Acum, ca am citit despre avantaje, nu ar trebui sa fim mi realisti, sa ne gandim la rezistenta in timp sau in caz de inundatii? Iata inca o opinie, de pe acelasi forum al arhitectilor:

dom-on-site-overseasAcest subiect ma intereseaza in mod deosebit deoarece visez sa-mi construiesc singur o casa in stil taranesc cu materiale cat mai la indemana – lemn, lut, paie, nuiele, araci. Spre exemplu, casa construita de strabunicii mei este in perfecta stare desi are mai bine de 100 de ani, fiind construita din lemn de salcam sau rasinoase (mai putin) si paianta. Cred ca secretul rezistentei este faptul ca a fost construita cu cerdac, peretii fiind astfel feriti de umezeala. Au contat, de asemenea, si micile reparatiile facute la timp, precum si rezistenta la uzura a lemnului de salcam (chiar si fundatia este din busteni foarte grosi de salcam). De alfel, in zona aceea se lasau sa creasca salcamii foarte inalti si grosi timp de doua generatii, astfel ca erau folositi de nepoti copacii plantati de bunici sau chiar strabunici, special pentru fundatiile caselor, in zona nefiind piatra (pe langa Ramnicu-Sarat, Buzau).
In alta ordine de idei, am gasit materiale si pe internet. Eu am tras concluzia ca cel mai usor de realizat la noi, oferind si cele mai multe avantaje, sunt constructiile cu structura din lemn si pereti de paianta. Am mai vazut si alte variante, dar cred ca au ceva mai multe dezavantaje sau dificultati de realizare.
Spre exemplu, constructiile din chirpici de diferite dimensiuni sunt un nou trend in statele din sudul SUA, beneficiind de experienta din acest domeniu a mexicanilor. Pamantul batatorit (in amestec cu 3%ciment si 8% apa) este materialul din care, in anumite zone din Australia si Noua Zeelanda se construiesc cladiri moderne, acaparand cam 20% din sectiorul constructiilor. In Germania, de asemenea, se inregistreaza un interes crescut pentru revenirea la metodele si materialele traditionale (barne de lemn si paianta). Am vazut o imagine cu o cladire impozanta construita in 1862 (!), cu sase etaje (!) construita din pamant batatorit. De asemenea, am vazut case ale caror pereti erau construiti in intregime din “mamaligi” (eng cobs) facute dintr-un amestec de lut, paie tocate, apa, nisip, fara o structura tip armatura din nuiele sau altceva. Peretii astfel realizati au o structura monolitica, nefiind nevoie de lemn decat pentru structura acoperisului, ca si in cazul peretilor obtinuti prin tehnica de batatorire a pamantului. Cu aceasta tehnica se pot realiza pereti curbi, casa avand un aspect de casuta de pitici, foarte simpatica.

Ce parere aveti? Macar pentru o casa de vacanta, nu e o idee interesanta?

30 comentarii leave one →
  1. Lorena permalink
    februarie 3, 2009 7:07 am

    Cu este va este izolata termic casa, Anca?

    Foarte interesante detaliile!
    Apropo de impletituri din salcie. Sunt la moda din nou gardurile din nuiele: in jurul casutei sau in gradina. Hi, hi, mi-ar placea sa stiu macar a face o rogojina de uscat legumele la soare…

    Saptamana trecuta am dat peste un articol despre locuinte construite in mare parte din lemn plutitor (driftwood). Sunt cateva aparte pe coasta de vest a Americii si Canadei. Se ajunge la ele cu barca si au fost facute “dupa ureche” (fara cod), manual, prin anii ’60 -’80.

    Iar aici ( http://www.shelterpub.com/_wonderful_houses/wh-book.html ) – vezi in dreapta, mai jos – sunt adaposturi si case din diverse tari – si o surpriza pe acolo…

  2. viatalatara permalink
    februarie 4, 2009 12:24 am

    Iarta-ma pentru intarziere. Casa este izolata cu polistiren, cum sunt toate casele de la noi. Cat despre gardurile impletite de nuiele, le ador! Niste prieteni si-au facut… sunt, pur si simplu, naturale :)

    Despre lemn plutitor: te referi cumva la “pluta”? (sunt dopuri facute din pluta). Aici se folosesc panouri de OSB, un fel de lemn presat. Asta e sistemul sandvish. a voastra cum e construita?

    Multumesc pentru link :) Mai ca mi-e ciuda ca nu exista si site-uri romanesti de genul asta :)

  3. Lorena permalink
    februarie 11, 2009 8:29 am

    Tu sa ma ierti ca nu te slabesc.

    Mai, gard de nuiele aveau prietenii cu copilasii in piciorutele goale? Ce mai fac?

    Cred ca si a noastra este cu panouri din OSB sau cum le-o spune. Intre au pus izolatie din fibra de sticla (si aici as trece o mutra furioasa, dar n-am cum. Voi sunteti multumiti de polistiren?). Sotul imi spunea ca in case mai vechi a intalnit… ziar. Recent am vazut pe Net “blugi” reciclati indesati intre panouri.

    Driftwoodul este lemn de copac… naturel… copaci smulsi de furtuni si purtati de ape. Supravietuiesc cei rezistenti (salcam, pin parca…) , sunt slefuiti natural si, ca urmare, au forme “prietenoase”. De putrezit nu putrezesc, apa face selectia. Se culeg de pe plaja ( http://underagedrvers.blogspot.com/052205%20%20light%20house.jpg ).

    Niste asezari interesante sunt si aici. Vad ca si astia traiau 3 (sau mai multe) generatii sub un acoperis:

    http://www.hurstwic.org/history/articles/daily_living/text/Turf_Houses.htm

  4. viatalatara permalink
    februarie 11, 2009 12:06 pm

    Daca la acesti prieteni te referi, ii gasesti aici: http://www.piscu.ro/ si da, ei au un asemenea gard minunat.

    Multumesc pentru linkuri. Ah, ce frumusete! Natrualul este perfectiunea :) Abia astept sa am un pic de timp sa ma dedic mai mult acestui subiect. Inca o data multumesc si, te rog, nu ma slabi deloc, nu ca n-as avea nevoie :D

  5. vio.s permalink
    februarie 20, 2009 3:01 pm

    Am putut afla lucruri foarte interesante.Imi doresc si eu o astfel de casa si sper sa adun toate informatiile necesare sa ma pot apuca de constructie .Am aflat multe vizitand acest sait .

  6. februarie 20, 2009 9:17 pm

    Ma bucur foarte tare ca se poate gandi si altfel decat cum am fost invatati :) Voi veni cu episoade noi, in curand.

    Succes!

  7. flori permalink
    februarie 20, 2009 9:56 pm

    cu criza asta nu mai am curaj sa iau un credit pt casa asa ca ma gandesc mai bine sa facem o casa de lemn cu paie. e si eco si imi place la nebunie

  8. vio.s permalink
    februarie 21, 2009 12:05 pm

    Multumesc pentru incurajari.Nu foarte multe persoane au facut-o, incepusem sa cred ca mi s-au prajit neuronii dar acum(dupa ce am studiat mai mult) sunt convins ca o casa ecologica din pamant lemn si paie poate fi un vis frumos care poate sa invinga greutatile cauzate de aceasta criza prin care trecem.
    Inca odata multumesc.

  9. vio.s permalink
    februarie 21, 2009 6:17 pm

    Poate sa-mi spuna cineva daca trebuie autorizatie pt o casa de chirpici si atructura de lemn, fara fundatie de beton bagata in pamant si acoperita cu pamant ,ceva de genul acesta http://www.simondale.net/house/index.htm ?

  10. februarie 21, 2009 6:25 pm

    Mi-e rau :D Multumesc pentru link. M-am indragostit :D

    Cred ca e o problema cu autorizatiile pentru astfel de case, din cauza inundatiilor din anii trecuti. Am inteles ca, pentru a primi autorizatie, o casa de pamant trebuie construita pe o baza inalta de piatra, dar e o informatie din surse neoficiale.

    Oricum, cred ca orice arhitect cunoaste legislatia. In momentul in care va duceti cu proiectul, va va spune daca se poate sau nu.

    ps: vreau si eu asa o casuta!

  11. vio.s permalink
    februarie 21, 2009 7:15 pm

    Mie mi se par dragute si acestea http://www.thatroundhouse.info/ aici veti gasii mai multe link-uri asemanatoare

  12. februarie 21, 2009 7:26 pm

    Ma ia cu fiori cand vad astfel de fotografii. Multumesc. Spar sa gasesc timp sa scriu despre ele…

  13. vio.s permalink
    februarie 21, 2009 8:40 pm

    Mai multe astfel de case http://www.lammas.org.uk/lowimpact/gallery.htm
    sapa putin

  14. vio.s permalink
    februarie 23, 2009 10:17 am

    Se pare ca din ce in ce mai multa lume se gandeste la o casuta eco…http://www.casa-verde.ro/
    Sper ca nu va plictisesc

  15. februarie 23, 2009 10:53 am

    Nu doar ca nu plictisesti, dar cred ca trebuie sa-ti fac cinste cu o prajitura :) Toate informatiile astea sunt foarte pretioase, mai ales acum, cand nu prea am timp sa ma ocup personal de subiect…

  16. vio.s permalink
    februarie 24, 2009 10:20 am

    Cui nu-i place sa nu priveasca… http://www.rogerdean.com/architecture/index.htm .

  17. februarie 24, 2009 1:11 pm

    :D gata, mi-ai facut pofta! Sper sa ma apuc din nou de subiect azi-maine :)

  18. rombac 1-11 permalink
    noiembrie 22, 2009 10:59 pm

    Intrebare: o casa din pamant (chirpici) se preteaza izolatiei cu polistiren, sau este contraindicat acest lucru?

    Astept nerabdator opinii.

    Paul

  19. rombac 1-11 permalink
    noiembrie 23, 2009 10:11 pm

    pentru @vio.s

    Multumesc din suflet. Eram putin panicat, dificultatile inceputului.
    As dori sa stiu pe ce adresa sa scriu pentru sfaturi suplimentare. Cea de pe blog?

    Paul

  20. Claudiu permalink
    noiembrie 25, 2009 9:05 am

    Un raspuns:

    N-am auzit sa-l fi contraindicat cineva, dar nici nu cred ca “se preteaza”. Depinde de scop si de clima.
    Scop: calitatea aerului interior + comfort termic + reducere cost energie. Despre venustas in alta discutie… :)

    => de obtinut un echilibru intre capacitatea izolanta termic si masa termica a anvelopantei [pereti + acoperis], tinand seama de clima in care se construieste si de felul in care se locuieste. Factori esentiali sunt umiditatea, temperatura, insorirea naturala si insorirea obtinuta din arhitectura – orientare + design.

    Chirpici + polistiren => creste izolarea termica, dar se reduce masa termica si se pierde proprietatea de perete care respira => scade calitatea aerului si creste costul constructiei.

    Chirpici cu procent marit de paie => ar fi o solutie, dar atentie la : adecvarea procentului paie/pamant fata de clima. Atentie si la diminuarea capacitatii portante a peretelui, care poate fi ameliorata prin comprimarea caramizilor cu o presa dedicata.

    Paianta ar fi o alternativa la chirpici.

    Altfel, mie mi se pare o mare nepotriveala sa invelesti un perete din chirpici, paianta, lemn sau caramida, in… atotinvazivul plastic.

    Claudiu

  21. daniel permalink
    februarie 13, 2010 6:42 pm

    Post sa fac casa in paie in Romania?
    Nu este problem cu legia?
    Imi pare rau cu ca am scris. Sunt strain.
    Multumesc

  22. virgilmarian permalink
    martie 10, 2010 10:05 pm

    - casa la tara de vanzare contructie ecologica,materiale naturale (lut,paie)
    -asezare: mijlocul transilvaniei,la 25 km de cluj,la 3 km de turda
    -la 3 km de intrarea pe autostrada transilvania
    -zona turistica deosebita cheile turzii,salina si baile turda,muntii apuseni
    -componenta: -3 camere,hol,camara,pivnita 60 mp
    -1 casuta vara pereti de zgura 15 mp
    -garaj
    -800 mp teren
    -curent,gaz,apa,canal
    -drum asfaltat
    pentru relatii suplimentare:
    trimit poze pe email :patacean_virgil@yahoo.com
    telefon fix 040-0264562166
    telefon mobil : 040-0720275927

  23. Teodora permalink
    septembrie 1, 2010 11:18 pm

    Salutari tuturor!

    Va multumesc din suflet pentru acest blog si pentru contributiile cu comentarii, linkuri, informatii. La anu’ sper ca voi construi o casa de paianta la marginea Timisoarei. Sunt abia la inceputul documentarii, asadar mi-a prins deosebit de bine sursa aceasta de informatii si entuziasm!

  24. miu maria permalink
    mai 9, 2011 9:16 pm

    f.f. interesant dar cu cine lucrez, vreau sa incep in vara asta. Dati-mi toate indicatiile !

  25. ioana_han permalink
    iunie 10, 2011 4:59 pm

    sunt multi doritori, din cate observ. Si eu , desi locuiesc la casa, in cea mai buna zona din oras, ma gandesc sa evadez din sistem, mai aproape de natura, de esenta noastra spirituala..

  26. august 10, 2011 4:48 pm

    ALoha! Tare bucuros sunt ca mai gasesc oameni interesati de treaba asta. Eu propun un workshop :D Fara gluma, o discutie mai lunga pe tema asta, adica explicat cum ai reusit sa faci casa, metode, cu puncte asa ca la scoala sa ne luam notite :) . Eu am strans bani 5 ani sa imi pot cumpara un teren, si acum ma apropii de indeplinirea visului . Cred ca in toamna sau in primavara o sa il iau. BIne, am strans 2500 de euro nu va inchipuiti ca mai mult :)) dar sper sa imi gasesc 500 mp frumosi pe un deal :)Deci, poti face un post nou, cu pasii pe care i-ai facut ptr a realiza fie si un perete eco?:)

  27. indrei daniel permalink
    septembrie 23, 2012 10:18 am

    salut!
    pute-ti sa-mi dati o reteta pentru tencuiala din argila?
    care sunt componentele, proportiiile?
    si apoi, o idee pentru o toaleta compost?
    mersi

    dani

  28. august 27, 2013 11:27 am

    Interesante modele dar si faine si calduroase iarna ,bun subiect.

  29. marioara permalink
    octombrie 22, 2013 1:08 pm

    Multumiri pentru aceasta adunatura de case ieftine si sanatoase. Azi de dimineata am vazut casa din paie construita la Turda. Urmaresc de 2 ani costructia de case sanatoase si mi se pare ca sacii de rafie plini cu pamant sunt cel mai potrivit si mai ieftin material actual. Raspanditi cat mai mult aceste idei, poate o sa scapam de ratele mari de la banci, care rezulta din constructia unei case. Spor.

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 93 other followers

