Skip to content

Schitul Bran

august 20, 2008

I-am promis Irinei inca de saptamana trecuta ca voi scrie cateva randuri despre Schitul Bran.

Dupa cum v-am povestit deja, am fost plecati cateva zile intr-o vacanta de intarcare a lui bebe. Iar noi, cand fugim de-acasa, avem de obicei un singur drum: Moeciu de Sus. Acolo-i iarba cea mai verde, soarele cel mai bland, aerul cel mai proaspat, linistea cea mai senina, spatiul cel mai mioritic.

Desi ne ducem de cativa ani buni acolo, nu stiam nici o biserica mai deosebita la care sa participam la Sfanta Liturghie. Mergeam la bisericutele din sat, fara sa banuim ca atat de aproape de noi se afla un schit de maici…

Din Bran se face un drum catre Şimon. Apoi se urca, pe un drum neasfaltat, inca vreo 3 km. Odata ajuns sus, privelistea te mangaie si te alina.

Biserica rasare in fata cu o frumusete neasteptata.

Simpla, alba, impodobita cu floricele mov. O arhitectura de un echilibru vechi, cum nu se mai intalneste la bisericile recente. Linistea din jur – desavarsita. Cand intri inauntru, linistea devine mai adanca, mai tainica. Parintele Policarp slujeste lin, aproape in soapta, iar cele doua maicute ii raspund asemenea. Fara sa vrei devii atent sa nu pierzi nici un cuvant. Sa nu tulburi cu nici o suflare.

La cazanie s-a citit din Parintele Paisie Aghioritul, “Cu durere si dragoste, pentru omul contemporan”. Surprinzator, asa-i? Iar predica, la fel de surprinzatoare. Parintele a vorbit despre problemele prezentului, despre cateva stiri pe care le-a expus in asa fel, incat nu a mai fost nevoie sa le comenteze. Despre lumea in care traim, intr-un fel in care mi-a amintit de Parintele Serafim Rose. Iata cele doua “stiri” povestite…

In America exista sistemul de asigurari de sanatate in care sunt inscrisi obligatoriu toti oamenii, fiecare platind pentru un anumit tip de asigurare, in functie de veniturile pe care le are. Un barbat, care nu avea foarte multi bani, s-a imbolnavit de cancer la prostata, dar, din pacate, asigurarea pe care o avea nu-i acoperea si costurile interventiei chirurgicale respective. Disperat, omul a trimis o scrisoare prin care ii ruga sa il ajute in vreun fel. Iata ce raspuns a primit: Stimate domn, dupa cum bine cunoasteti, asigurarea dvs. nu va permite operatia de cancer. Cu toate acestea, noi va putem oferi ajutorul, acordandu-va GRATUIT posibilitatea de a va eutanasia prin injectie letala, in stadiul ultim al bolii, cand durerile vor deveni insuportabile. Pana atunci, va dorim toate cele bune!

Si a doua: In Germania, prostitutia este legala si este privita de catre stat ca o meserie ca oricare alta. Aici, in Germania, o profesoara si-a pierdut postul si a apelat la sistemul de ajutor de somaj. Acest ajutor de somaj, desigur, nu este acordat decat daca persoana care-l solicita dovedeste ca a incercat sa-si gaseasca un loc de munca, dar nu a reusit. Ei bine, profesoara a primit acest ajutor de somaj cateva luni, pana cand a fost anuntata ca i s-a gasit un loc de munca, pe care, daca nu il accepta, va pierde ajutorul de somaj. Ati ghicit, femeii i se oferea un job de prostituata. Pe care l-a refuzat, fiind familista convinsa. Si a pierdut banii de la stat. Logic, nu? Legal.

Daca printre cititorii acestor randuri mai sunt pasionati de excursiile in zona Branului, ii sfatuiesc sa urce, daca ii va cheama sufletul, pana la Schit. Eu una, abia astept sa revin…


22 comentarii leave one →
  1. august 20, 2008 5:50 pm

    multumesc, e teribil de frumos, parca e in rai!si ce biserica, te surprinde intradevar cand o vezi intai, e atat de armonioasa!

  2. viatalatara permalink
    august 20, 2008 9:48 pm

    dar comoara e inauntru :)

  3. Adriana permalink
    august 21, 2008 12:01 am

    In America nu esti bagat cu forta in Asig de sanatate. Noi, acum, n-avem nici o asigurare. Si sunt multi care nu au venituri si nu platesc nimic pe luna, adevarat ca nici nu primesc ingrijiri.. Asa ca, Doamne fereste de boala.. Amu poate spune mai multe…
    Cat priveste raspunsul, desi il cred pe parinte, totusi nu cred ca cineva si-ar permite sa scrie scrisoarea aia(mai ales sfarsitul)…
    Sincer, iar mi se par exagerari, America e privita ca un loc ff rau si pervers(intr-ale raului).. Asa o fi, dar e si nitica decenta (in orice caz, mai multa decat in spitalele din Ro).

  4. viatalatara permalink
    august 21, 2008 8:45 am

    ei, nu de America era vorba, nu o lua personal, te rog :) este citata si Europa, nu? cred ca ideea pe care Parintele a vrut s-o transmita este ca trebuie sa ne punem nadejdea numai in Dumnezeu, nu in asigurari si alte tipuri de “ocrotire” moderna.

  5. alexutza permalink
    august 22, 2008 1:38 pm

    aoleu, ce mica este lumea! si noi cind evadam, tot la Moeciu de Sus evadam!!! si mereu la aceeasi pensiune, pentru ca acolo ne-a placut si locul, si omul… ar fi culmea sa ne vedem si pe acolo, asa cum ne-am vazut la Eforie Sud, mai tii minte? :)
    acum, abia in septembrie mai ajungem la Moeciu, ca atunci luam concediu :)

  6. viatalatara permalink
    august 22, 2008 2:02 pm

    haha, asa este! credeam ca acum, in septembrie, mergeti la mare, ca mergem si noi haha

  7. Larisa permalink
    septembrie 6, 2008 11:59 pm

    Noi am fost anul asta la Cheile Gradistei dar am urcat si pana la Moeciu de Sus. Foarte frumos! Eu am vazut o bisericuta foarte frumoasa, cum vii dinspre cheile gradistei spre Moeciu de Jos. Nu am putut sa merg ca nu luasem “hainele de biserica” cu noi. Am tot trecut cu masina si mi-a lungit mereu gatul sa o privesc cu speranta vie in suflet ca data viitoare cand voi reveni pe acolo, ii voi pasi pragul!

  8. Larisa permalink
    septembrie 7, 2008 12:01 am

    In vacanta am reusit sa citesc, Nebunul de Savatie Bastovoi si ma faceam si mai mica cand treceam pe langa bisericuta! (:

  9. viatalatara permalink
    septembrie 7, 2008 9:10 pm

    Da, in zona sunt biserici foarte vechi si frumoase, am mers la toate. Dar in biserica iti trebuie “haine de biserica” pentru suflet, sa stii :)

    “Nebunul” e o carte minunata… ca toate cartile de la Editura Catisma…

  10. Larisa permalink
    septembrie 8, 2008 12:23 am

    Da, asa e, in biserica iti trebuie “haine pentru suflet” si sunt mai greu de dobandit decat cele pentru trup! N-am putut sa ma duc in traning acolo, pur si simplu n-am putut!

    Imi place mult blogul tau. Il citesc mai demult… dar, n-am indraznit sa scriu niciodata nimic!

  11. Larisa permalink
    septembrie 8, 2008 12:26 am

    Mi-a ramas in suflet bisericuta, ca o imagine draga! A fost ca o dragoste la prima vedere, un cliseu… Am intors instinctiv capul…Sper sa o revad si cunosc, curand!

  12. viatalatara permalink
    septembrie 8, 2008 8:05 am

    Ma bucur ca ai indraznit sa-mi scrii, iti multumesc :)

  13. Raluca permalink
    mai 17, 2009 10:32 pm

    Draga Anca,
    datorita acestei pagini, azi am vizitat si noi schitul Bran (am urcat pe jos, de langa biserica din Simon). A fost minunat! O calatorie de vis! Iti multumim si.. sa mai scrii :-)

  14. mai 18, 2009 5:38 pm

    Ma bucur enorm :) Abia astept sa mai ajung si eu pe acolo…

  15. Mariana permalink
    august 19, 2009 12:33 am

    Dragilor,
    Ma bucur sa constat ca ati descoperit( cei ce sunteti pe acest site )frumusetea, dar mai ales pacea si linistea locului in care se afla am plasat Schitul Bran.Si eu am descoperit asta cu cativa ani in urma, cand, crezand ca am sa ma afund in iad , am ajuns in Rai.
    Ma bucura de asemenea sa vad, cum si alti oameni remarca cu incantare ce inseamna sa iubesti cu adevarat pe Dumnezeu si sa slujesti cu daruire si implicare casei Lui, asa cum o fac Maicutele si Parintele de la Schit , atat prin evlavia si grija cu care desfasoara slujbele cat si prin deosebita atentie cu care se ingrijesc de fiecare coltisor al locului.
    Toate astea ne asigura de faptul ca locul acela este pe maini sigure, este incredintat spre inchinare cu adevarat pentru cei ce vor sa se desprinda de lumea tumultoasa si sa impartasesca clipe de autentica comuniune cu Tatal Ceresc.
    Alaturi de Schit, vietuitorii, Maicutele si Parintele Duhovnic, au demarat construirea unui corp de chilii si a unui Paraclis, constructie care a ajuns pana la un punct si care din lipsa de fonduri in aceasta luna, august 2009, a stagnat.
    Am cerut binecuvantarea Parintelui sa vorbesc cu cat mai multa lume pentru a contribui fiecare, dupa posibilitati pentru a finaliza lucrarile.
    Care este ajutorul real de care e nevoie:
    – fonduri banesti;
    – Materiale de constructii( vata minerala, ciment, placi de rigips, var lavabil);
    Cele necesare pentru a incorpora in cladire :
    – instalatiile termice
    – instalatiile electrice
    – Instalatiile sanitare
    – mobilierul pentru 9 chilii + bucatarie + trapeza( sala de mese).
    Ce putem face?
    – Avem un numar de telefon la dispozitie de la Schit: 0724828095, al Maicii Starete, Maica Taisia, care ne poate da mai multe detalii despre cum putem ajuta;
    – Avem un cont bancar al Schitului:
    RO09BRDE080SV29838890800 (IN RON)
    – Avem o adresa a Schitului: Schitul Bran, localitatea Simon – Bran, nr 280B, cod 507020
    In curand un binevoitor va lucra la un site care ne poate da mai multe date despre Schit, evolutia lucrarii si alte informatii utile.
    Gandul cu care ma despart de voi este de fapt un indemn, acela de a gasi vointa pentru momentul cel potrivit si de a face un gest, oricat de mic, spre a fi de folos.

    Ps. Rog pe cel care administreaza aceasta pagina, sa foloseasca cum considera de cuviinta aces mesaj al meu astfel incat inainte de toate sa pastram cu sfintenie delicatetea in a face lucrurile sa se intample.
    Dumnezeu sa ne lumineze mintile si sa ne aduca pacea in suflete!

    Va multumeste…
    un pelerin care se intoarce mereu si mereu in partile locului.
    mariana.agapie@gmail.com

  16. octombrie 21, 2009 8:39 pm

    Acum puteti gasi mai multe informatii si imagini despre Scchitul Bran, Brasov, pe site-ul schitului:www.schitulbran.ro

  17. octombrie 21, 2009 8:41 pm

    Acum puteti gasi mai multe informatii si imagini despre Schitul Bran, Brasov, pe site-ul schitului:www.schitulbran.ro

  18. alina permalink
    iunie 28, 2010 7:24 pm

    Eu am ajuns acum o luna la Schitul Bran aproape intamplator.De ce zic aproape,pt ca era a 2 sapt consecutiv cand lipseam de la Sfanta si Dumnezeiasca Liturghie si l-am rugat pe Bunul Dumnezeu sa nu ma lase sa ma pierd pe drumsi sa imi dea in cale o biserica unde sa particip la Sf Liturghie.Iata ca Bunul Dumnezeu a randuit sa ajung aici,la SCHITUL BRAN,unde am ramas fermecata de frumusetea locului,un colt de RAI,dar nu in ultimul rand am ramas placut impresionata de cuvantul de invatatura care l-a rostit Parintele Policarp Stoian.De atunci revin in fiecare sapt.Am fost si la HRAMUL care s-a tinut acum pe 27 iunie in cinstea Sf Apostoli Petru si Pavel.Am postat f multe poze si filmulete de la hram pe urmatoarea adresa.Sper sa va fie pe plac.Doamne Ajuta!!!

    http://ro.netlog.com/aburika_1/photos

  19. Elisabeta Dobre permalink
    aprilie 10, 2012 1:19 pm

    ESTE ADEVARAT CE SE SCRIE,ACOLO SE GASESTE O PARTE DIN RAI

  20. maria centu permalink
    august 5, 2012 12:09 am

    Daca simti ca te vei fringe, daca simti ca te pierzi pe tine, fugi catre acest colt de rai daruit de Dumnezeu !!!! Ai sa fii rasplatit, ai sa devii puternic!!!!

Trackbacks

  1. Schitul de pe vârful munţilor « Ortodoxia Tinerilor
  2. Schitul Bran, o oază duhovnicească între munţi « OBIECTIV ORTODOX

Lasă un răspuns

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 91 other followers

